پیام ویژه

آخرين مطالب

گزارشی از آخرین تحولات افغانستان؛

اشغال 150 منطقه افغانستان توسط طالبان/ ترور هدفمند خلبانان افغانی بين الملل

اشغال 150 منطقه افغانستان توسط طالبان/ ترور هدفمند خلبانان افغانی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - طالبان مدعی است که بیش از 150 منطقه را در سراسر افغانستان به تصرف خود در آورده است. درگیری نیروهای دولتی افغانستان با عناصر مسلح طالبان که بر مناطق وسیعی از روستاها در کشور مسلط شدند و به شهرهای بزرگ نیز حمله کردند، همچنان ادامه دارد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، گروه طالبان اعلام کرد که بیش از 150 منطقه در سراسر کشور را در سایه ادامه فرایند خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو از خاک افغانستان، به تصرف خود در آورده است.
گروه طالبان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تعداد زیادی از پایگاه های نظامی وابسته به نیروهای دولت افغانستان تحت سیطره عناصر این گروه در آمده است.
در این بیانیه آمده است که گروه طالبان با وجود تحولات اخیر و برتری نظامی اش اما همچنان به فرایند گفت و گو و تفاهم باور دارد و آن را بهترین راه برای حل مساله افغانستان می داند.
درگیری نیروهای دولتی افغانستان با عناصر مسلح طالبان که بر مناطق وسیعی از روستاها در کشور مسلط شدند و به شهرهای بزرگ نیز حمله کردند، همچنان ادامه دارد.
پیشروی‌ های طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه بخش‌ های شمالی این کشور به تدریج از اوایل ماه مه و همزمان با از ادامه روند عقب‌ نشینی نیروهای خارجی تشدید شد. برغم آنکه نیروهای طالبان مدعی هستند که مراکز ولایت‌ های این کشور را با زور تصرف نمی‌ کنند اما بسیاری از شهروندان این کشور پس از ورود نیروهای طالبان به محدوده مناطق تحت سکونت خود خانه و کاشانه را ترک کرده و آواره شده‌ اند.
چرا طالبان خلبانان افغانی را ترور می کند؟
یورونیوز در گزارشی نوشت: دو مقام ارشد افغانستان می‌گویند که در ماه‌های اخیر دست‌کم هفت خلبان افغان هنگامی که خارج از پایگاه محل فعالیت خود بودند، ترور شده‌اند. به گفته آنها که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری رویترز صحبت کرده‌اند، «خلبانان در حال حاضر در بالای فهرست ترور طالبان قرار دارند».
از نظر مقامات آمریکایی آشنا به منطقه، کشتار هدفمند خلبانان افغان، تلاش عمدی طالبان برای از بین بردن یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های نظامی افغانستان است که توسط آمریکا و ناتو آموزش دیده‌اند.
مقامات فعلی و پیشین ایالات متحده و افغانستان هر دو تایید کرده‌اند که خلبانان ارتش افغانستان خطری جدی برای نیروهای طالبان هستند. این خلبانان می‌توانند به نیروهای طالبان که برای انجام حملات بزرگ در یک محل جمع شده‌اند، حمله کنند و برای نیروهای زمینی ارتش افغانستان نیز پوشش هوایی خوبی در جریان مبارزات فراهم کنند.
آنها در کنار ایفای نقش به عنوان ستون استراتژیک دولت افغانستان برای جلوگیری از تصرف شهرها توسط طالبان، در ماموریت‌های تخلیه مجروحان، انتقال محموله‌ها و تجهیزات برای ارتش نیز فعالند.
آموزش خلبانان سال‌ها طول می کشد و جایگزینی آنها دشوار است و به همین دلیل ترور آنها ضربۀ بزرگی به قدرت دفاعی افغانستان است.
با این ترورها، طالبان که هیچ قدرتی در آسمان ندارند، می‌توانند با خاطر آسوده به حملات زمینی گستردۀ خود در افغانستان ادامه دهند.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در پاسخ به خبرگزاری رویترز تأیید کرده است که طالبان برخی از خلبانان نظامی را کشته‌اند. به گفته او طالبان برنامه «هدف گرفتن و حذف» خلبانان نیروی هوایی افغانستان را آغاز کرده زیرا «همه آنها مردم خود را بمباران می‌کنند».
او در این مصاحبه تاکید کرده است که «هدف قرار دادن کسانی که غیرنظامیان را بمباران می‌کنند یعنی کسانی که بمب‌های کور به خانه‌های غیرنظامی می‌اندازند، برای ما یک وظیفه است و ما این کار را خواهیم کرد.»
این گروه در حالی از مرگ مردم توسط خلبانان افغان سخن می‌گوید که بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، در سه ماهه اول سال 2021 میلادی دست‌کم 229 غیرنظامی توسط نیروهای طالبان کشته شده‌اند و در همین دوره تنها 41 غیرنظامی قربانی حملات خلبانان افغان شده‌اند.
روی زمین خطرناک‌تر از آسمان
اکنون نیروهای طالبان در همه جا در کمین این خلبانان هستند؛ در کوچه و خیابان‌ها و حتی در داخل فروشگاه‌ها.
به طور مثال «دستگیر زمریا» خلبان 41 ساله نیروی هوایی افغانستان و پدر هفت فرزند، زمانی که در اوایل ماه جاری برای فروش خانه‌اش در کابل و نقل مکان به جایی امن‌تر طبق قرار قبلی به بنگاه معاملات مسکن رفت تا خریداری را ملاقات کند؛ به محض ورود به دفتر بنگاه، فرد مسلحی را دید که با شلیک یک گلوله در دهان صاحب بنگاه، او را کشته بود و انتظار او را می‌کشید.
خلبان زمریا فرصت دفاع از خود نیافت و مهاجم با شلیک به سر او، به زندگیش پایان داد. جنازه خلبان زمریا به روی بدن پسر 14 ساله‌اش که او را همراهی می‌کرد افتاد و اگرچه پسر درنهایت نجات یافت اما به گفته خانواده زمریا، اکنون به سختی می‌تواند صحبت کند.
«دیوید هیکس» فرمانده آمریکایی که مسئولیت آموزش نیروی هوایی افغانستان را طی سال‌های 2016 تا 2017 میلادی برعهده داشت، می‌گوید: «زندگی این خلبانان در حالی که روی زمین و خارج از پایگاه هستند، خیلی بیشتر از زمانی که در حال پرواز برای انجام ماموریت‌های جنگی هستند، در خطر است. مهاجمان می‌توانند در هر جایی پنهان شوند و آنها را هدف بگیرند.»
ضربه‌ای سنگین برای ناوگانی کم‌توان
نیروی هوایی افغانستان به شدت به آموزش، تجهیزات و خدمات تعمیر و نگهداری ایالات متحده همچنین مهمات و قطعات یدکی نظامی این کشور وابسته است و پنتاگون هنوز دربارۀ چگونگی پرواز هواپیماهای افغان پس از پایان رسمی مأموریت ایالات متحده و ناتو در این کشور، برنامه دقیقی ارائه نداده است.
ترور خلبانان افغان در حالی انجام می‌شود که این کشور هم اکنون نیز از قدرت هوایی گسترده‌ای برخوردار نیست.
براساس اطلاعات ارتش آمریکا، کل نیروی هوایی افغانستان شامل 339 پرسنل واجد شرایط به عنوان خلبان و کمک خلبان و 160 هلی کوپتر و هواپیما می‌شود؛ رقمی کمتر از یک چهارم اندازه ناوگان شرکت هواپیمایی تجاری «ساوت‌وست ایرلاینز» در ایالات متحده.
داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که ناوگان «قابل استفاده» افغانستان از این تعداد نیز کمتر است و با احتساب هواپیماهای تحت تعمیر، کل ناوگان شامل حدود 140 هواپیما می‌شود.
امیدی برای تسهیل مهاجرت؟
واشنگتن برای تسهیل مهاجرت افرادی که برای ارتش آمریکا کار می‌کردند از جمله مترجمان چراغ سبز نشان داده؛ اما هنوز روشن نیست که آیا دولت بایدن برای نیروهایی همچون خلبانان افغان برنامۀ مشابهی در دست اجرا دارد یا خیر.
بویژه آنکه برخی مقامات در آمریکا معتقدند خروج نیروهای نخبۀ نظامی افغان از این کشور، سقوط افغانستان در دستان طالبان را سریع‌تر خواهد کرد.
رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی می‌نویسد که بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، دولت افغانستان ممکن است ظرف شش ماه سقوط کند و به گفته یک مقام آمریکایی دیگر «هیچکس نمی‌خواهد که (نیروهای افغان) جلوتر از این زمان حوله بیندازند.»
در عمل نیز سفارت آمریکا در کابل با درخواست برخی از خلبانان برای ویزای آمریکا مخالفت کرده و این گونه استدلال کرده است که آنها فاقد صلاحیت دریافت ویزایی مشابه ویزای مترجمان هستند زیرا خلبانان برای ایالات متحده کار نمی‌کنند بلکه بیشتر برای دولت افغانستان کار می‌کنند.
بی توجهی دولت مرکزی
اگرچه دو مقام ارشد دولت افغانستان از کشته شدن هفت خلبان سخن گفته‌اند اما احتمال می‌رود شمار این قتل‌ها بیش از این تعداد باشد و دولت افغانستان نخواهد شمار دقیق آنها را علنی کند.
این دو مقام همچنین گفته‌اند که دولت در تلاش برای حفظ جان خلبانان و خانواده‌هایشان، برخی از آنها را به خانه‌هایی در داخل پایگاهها یا مناطق امن غیرنظامی در همسایگی پایگاهها منتقل کرده است.
اما دیدگاه خلبانان افغان، متفاوت از ادعاهای این دو مقام ارشد است. آنها می‌گویند که در کنار برنامه طالبان برای کشتن خلبان‌ها، عملکرد دولت مرکزی این کشور در محافظت از خلبان‌ها به‌شدت قابل نقد است.
خلبانان می‌گویند که دولت مرکزی تهدیدات علیه آنها را جدی نمی‌گیرد و برخلاف هزینه‌های زیادی که صرف آموزش خلبانان می‌شود، دولت هیچ برنامه‌ای برای محافظت از خلبانان آسیب‌پذیر یا در معرض خطر ندارد.
تبعیض میان خلبانان نیز زیاد است؛ به‌گونه‌ای که یک خلبان از قوم هزاره با وجود داشتن همان سطح دانش و تجربه، فرصت ارتقاء درجه کمتری می‌یابد و همین موضوع نارضایتی آنها را از دولت مرکزی افزایش می‌دهد؛ آنهم در وضعیتی که داشتن یک روحیه قوی برای مبارزه با طالبان و جلوگیری از سقوط کشور مهم است.
با افزایش پیشروی‌های طالبان، فشار بر نیروی هوایی افغانستان بیشتر شده و آنها ماموریت‌های بیشتری با سرعتی بالاتر برای دفع حملات طالبان انجام می دهند؛ تا جایی که ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای تحت امر ایالات متحده در افغانستان 29 ژوئن هشدار داد که نگران «استفاده بیش از حد» از نیروی هوایی افغانستان در جریان این نبردها است. اما همین موضوع نیز طالبان را برای ترور خلبانانِ بیشتر، مصمم تر کرده است.
مقامات افغانستان به درخواست های رویترز برای توضیح درباره این مشکلات و عملکرد آنها پاسخی ندادند.
اذعان آمریکا به شکست
سخنگوی کاخ سفید با اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان گفت که اگر بایدن تصمیم به خروج نیروها از این کشور نمی‌گرفت، پیامدهای جدی برای نظامیان آمریکایی داشت.
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید پس از سخنرانی جو بایدن درباره افغانستان گفت که پس از بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خانه «لحظه‌ای به عنوان اینکه ماموریت ما در افغانستان موفقیت‌آمیز انجام شد را نخواهیم داشت».
وی با اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان بدون استفاده از این واژه افزود: این جنگی 20 ساله است که از طریق نظامی پیروزی صورت نگرفته است.
ساکی افزود: اگر ما تصمیم به خروج نیروها نمی‌گرفتیم، پیامدهای جدی وجود داشت و برای همین این تصمیم را گرفتیم.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد که این در راستای منافع ملی و امنیتی ماست که نیروهای خود را از افغانستان بازگردانیم و نیروهای امنیتی افغان رهبری جنگ در این کشور را به عهده بگیرند.
وی همچنین تصریح کرد که ادامه این جنگ از طریق نظامی هیچ سودی برای آمریکا ندارد.
«کنستانتین سیوکوف» کارشناس ارشد مسائل نظامی از روسیه نیز چندی قبل اظهار داشت که عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان بیانگر شکست واشنگتن در طولانی‌ترین جنگ این کشور است.
وی اظهارداشت که آمریکا در 20 سال گذشته نتوانست به اهدافش در افغانستان برسد و یا وضعیت آن را تثبیت کند.
این کارشناس روسیه درباره پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز تاکید کرد که طرفین درگیری در افغانستان گمان می‌کنند که با استفاده از جنگ بر دیگری غلبه خواهد کرد اما به احتمال بسیار طالبان و سیاسیون افغان در نهایت به توافق برسند و دولت ائتلافی ایجاد کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/696217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

فوری ؛ افشای جزئیات تماس پنهانی ترامپ و بن سلمان | پشن پرده چه میگذرد؟

موشک‌های پاتریوت اسپانیا در راه اوکراین

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی