پیام ویژه

آخرين مطالب

عصبانیت فرانسه از یونان به دلیل واکسن های روسی و چینی!/احتمال ابتلا به دو گونه کرونا بين الملل

عصبانیت فرانسه از یونان به دلیل واکسن های روسی و چینی!/احتمال ابتلا به دو گونه کرونا
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرانسه از دست یونان به دلیل تأیید واکسن های روسی و چینی عصبانی شده است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«کلیمان بون» وزیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا به دلیل آن که یونان به مسافرانی که واکسن روسی یا چینی زده اند اجازه داده است وارد اراضی اش شوند ابراز تأسف کرد.
بون امروز یکشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی Europe 1 گفت: ما یونان را محکوم نمی کنیم ولی ترجیح می دهیم که فقط چهار واکسنی که آژانس دارویی اروپا تأیید کرده به رسمیت شناخته شوند.
وی افزود: این تأسف بار است که یونان به کسانی اجازه می دهد وارد اراضی اش شوند که واکسن های دیگری را زده اند.
وی مدعی شد که این مساله سیاسی نیست بلکه علمی است و این را آژانس دارویی اروپا مشخص کرده است.
وی اشاره کرد که بیشتر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه فقط چهار واکسن مورد تأیید این آژانس را مورد استفاده قرار می دهند اما سه کشور در اتحادیه اروپا هستند که موضع گیری متفاوتی اتخاذ کرده اند.
وزیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا درباره موضع گیری کشورش در زمینه واکسن ها گفت که پاریس به کسانی که واکسن روسی یا چینی زده اند اجازه نمی دهد وارد اراضی اش شوند.
موضع گیری فرانسه درباره واکسن های روسی و چینی خشم روسیه را برانگیخت و مسکو به شدت از پاریس انتقاد کرد.
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای در واکنش به سخنان کلیمان بون تأکید کرد که این سخنان درباره واکسن ها غیرقابل قبول است و این نخستین بار نیست که چنین سخنانی زده می شود.
زاخاروا با محکومیت سخنان وزیر فرانسوی گفت که این سخنان«تبعیضی است و روح نژادپرستی نازیسم جدید در اروپا را احیا می کند».
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت که این وزیر فرانسوی متخصص بیماری های عفونی و فراگیر نیست و اجازه ندارد به کشورهای مستقل امر و نهی کند.
زاخاروا در ادامه تصریح کرد که فرانسه حق ندارد به کشورها و ملت ها ماهیت واکسن هایی که باید از آنها استفاده کنند را دیکته کند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، وزارت خارجه فرانسه به دلیل اینکه کشور خودش موفق به تولید واکسن نشده است آزرده خاطر است. وی در پایان گفت: «ما با ناکامی فرانسه همدردی می کنیم».
واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت بزرگسال اروپا
در تحولی دیگر، «اورزولا فن‌ در لارین» رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه 10 ژوئیه (19 تیر) اعلام کرد اتحادیه اروپا به هدف خود که دُز کافی برای واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت بزرگسال خود است، رسیده است.
مسئولیت مدیریت دُزها به عهده دولت‌های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا است که برخی از آن‌ها با سرعت بیشتری نسبت به دیگران حرکت می‌کنند اما به گفته خانم فن‌ در لاین «اتحادیه اروپا به قول خود عمل کرده است.»
برنامه خرید واکسن در اتحادیه اروپا تحت مدیریت کمیسیون اروپا، 330 میلیون دُز واکسن بیون‌تک-فایزر، 100 میلیون دُز واکسن آسترازنکا، 50 میلیون دُز مدرنا و 20 میلیون دُز واکسن جانسون اند جانسون را تهیه کرده است.
به جز واکسن جانسون‌اندجانسون که تک دُزی است بقیه این واکسن‌ها برای دستیابی به حداکثر اثربخشی دو دُز است.
این آخر هفته، ما واکسن کافی را به کشورهای عضو تحویل داده‌ایم تا حداقل 70 درصد جمعیت بزرگسال کاملا ایمن شوند. تا فردا حدود 500 میلیون دُز در تمام نقاط اروپا توزیع خواهد شد
فن در لاین گفت: «این آخر هفته، ما واکسن کافی را به کشورهای عضو تحویل داده‌ایم تا حداقل 70 درصد جمعیت بزرگسال کاملا ایمن شوند. تا فردا حدود 500 میلیون دُز در تمام نقاط اروپا توزیع خواهد شد.»
وی همچنین تاکید کرد که «هنوز کووید-19 شکست نخورده است اما ما آماده‌ایم که به تهیه واکسن ادامه دهیم مخصوصا درباره انواع جدید جهش‌های ویروس.»
وی تصریح کرد که هم اکنون کشورهای عضو باید تمام تلاش خود را برای اطمینان از پیشرفت واکسیناسیون انجام دهند.
اتحادیه اروپا همچنین به سازوکار کوواکس برای توزیع واکسن به کشورهای کمتر توسعه یافته کمک می‌کند.
طبق مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اتحادیه اروپا، تنها 44.1 درصد از بزرگسالان بالای 18 سال در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا واکسینه شده‌اند.
احتمال ابتلا به دو گونه کرونا
پس از مشاهده ابتلای دوتایی یک زن 90 ساله با سویه‌های آلفا و بتای ویروس کرونا که برای نخستین بار در بریتانیا و آفریقای جنوبی شناسایی شدند، متخصصان هشدار می‌دهند که همزمان می‌توان دو گونه مختلف بیماری کووید را گرفت.
زنی که در ماه مارس 2021 در بلژیک درگذشت واکسینه نشده بود. پزشکان وی گمان می‌برند که این زن از طریق دو فرد مختلف به کرونا مبتلا شده است.
آن‌ها معتقدند که این نخستین مورد مستند در نوع خود است و اگرچه کم رخ می‌دهد اما عفونت‌های دوگانه مشابه می‌تواند اتفاق بیفتد.
به گزارش یورونیوز، تحقیق دانشمندان بلژیکی هنوز برای چاپ در یک ژورنال پزشکی ارسال نشده است اما مورد این زن در کنگره امسال اروپا در زمینه میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی در حال بررسی است.
دانشمندان در ژانویه 2021 در برزیل اعلام کردند که دو نفر به‌طور همزمان به دو گونه [سویه] ویروس کرونا آلوده شده‌اند، یکی از آن‌ها سویه گاما را گرفته بود.
از سوی دیگر پزشکان در پرتغال اخیرا یک جوان 17 ساله را درمان کردند که به نظر می‌رسید یک گونه از کرونا را گرفته بود در حالیکه به تازگی در حال بهبود از یک نوع دیگر بیماری کووید-19 بود.
زن 90 ساله‌ که با دو سویه نگران‌کننده ویروس کرونا آلوده شده بود، پس از آنکه چندین بار تعادلش را از دست داد در بیمارستان بستری شد ابتدا سطح اکسیژن خون وی مناسب بود اما بعدا علائم تنفسی وی بدتر شد و پنج روز پس از بستری شدن در بیمارستان درگذشت.
پس از آنکه نمونه‌های گرفته شده از وی در آزمایشگاه بررسی شدند نشان داد که وی مبتلا به کووید-19 است که به طور همزمان به خاطر دو گونه جهش یافته ویروس یعنی آلفا و بتا ایجاد شده است.
هر دو گونه ویروس جهش یافته در آن زمان در بلژیک شیوع پیدا کرده بود بنابراین به احتمال زیاد این خانم با ویروس‌های مختلف از دو فرد مختلف آلوده شده بود.
دکتر آن ونکربرگن در بیمارستان آلست بلژیک گفت: «هر دو گونه ویروس جهش یافته در آن زمان در بلژیک شیوع پیدا کرده بود بنابراین به احتمال زیاد این خانم با ویروس‌های مختلف از دو فرد مختلف آلوده شده بود. متاسفانه ما نمی‌دانیم که چگونه وی مبتلا شده بود.»
وی درباره این زن گفت: «او تنها زندگی می‌کرد اما تعداد زیادی مددکار از او مراقبت می‌کردند.»
این پزشک با این حال گفت برای اینکه گفته شود عفونت دوگانه در وخامت سریع بیمار نقش داشته یا نه، دشوار است.
ویروس‌ها در هنگام تکثیر به‌طور مداوم با جهش‌های مختلف تکامل پیدا می‌کنند. در حال حاضر نوع دلتا با منشا هند در بریتانیا و بسیاری از کشورهای جهان در حال شیوع است.
کارشناسان می‌گویند که واکسن‌های موجود در مقابل این گونه کارایی دارند.
چه کسانی به سومین دوز واکسن کرونا نیاز دارند؟
تزریق سومین دوز واکسن، گامی کمکی برای تقویت ضریب ایمنی تلقی می‌شود و ادارات درمانی و دارویی آمریکا آن را ضروری نمی‌دانند. این دوز برای چه گروه‌هایی مفید خواهد بود؟ آیا مصون‌سازی کامل با دو دوز ایجاد نمی‌شود؟
در حالی که بسیاری کشورها با کمبود واکسن روبرو هستند و میلیون‌ها نفر هنوز دوز نخست واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، بحثی در باره دوز سوم واکسیناسیون درگرفته است.
دو شرکت داروسازی «فایزر و بیون‌تک» سرگرم برنامه‌ریزی برای تولید واکسن تقویت‌کننده در قبال ویروس گونه دلتا هستند. شهروندان البته نباید از این بابت نگران باشند. موضوع به این معنا نیست که همه باید سومین دوز واکسن را تزریق کنند. در واقع واکسن سوم تقویت‌کننده‌ است و نقش محکم‌کاری دارد.
پژوهشی در ایالات متحده آمریکا در باره اثربخشی درازمدت واکسن‌‌هایی بر پایه mRNA نشان می‌دهد که واکسن سوم برای گروه‌های سنی بالا، کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و افرادی با سوابق بیماری‌های جدی مفید خواهد بود.
نتایج این پژوهش اواخر ماه ژوئن منتشر شده اما مراجع درمانی/دارویی آمریکا می‌گویند شواهد کافی برای ضروری بودن دوز سوم موجود نیست. سازمان غذا و دارو و اداره بهداشت ایالات متحده در بیانیه‌ مشترکی با تاکید بر داده‌های علمی در دسترس، دو دوز واکسن را برای مصون‌سازی کافی دانسته‌اند.
سازمان غذا و دارو و اداره بهداشت آمریکا گفته‌اند، در حال بررسی اثرات دوزهای تقویتی هستند اما برای نتیجه‌گیری در این زمینه، به داده‌های شرکت‌های دارویی اکتفا نمی‌کنند.
کارشناسان دو شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک بر این نظرند که اثرات حفاظتی واکسن بعد از شش ماه کاهش می‌یابد. بیانیه مشترک این دو شرکت به اطلاعات جامع وزارت بهداشت اسرائیل استناد کرده که اذعان می‌کند تاثیر ایمن‌سازی در برابر ویروس، شش ماه بعد از دومین دوز واکسن به شیب نزولی می‌افتد.
بیون‌تک و فایزر می‌گویند بر اساس داده‌های موجود، احتمالا شش تا یک سال پس از واکسیناسیون کامل، دوز سوم ضرورت می‌یابد. این داروسازی‌ها باور دارند که دوز سوم بالاترین سطح محافظت و ایمن‌سازی، علی‌الخصوص در قبال ویروس گونه دلتا را ایجاد خواهد کرد. داده‌های تحقیقی جدید نشان می‌دهند که دوز سوم واکسن میزان آنتی‌بادی را پنج تا ده برابر می‌کند.
برخی بیماری‌های مسری مثل سرخک با یک بار واکسیناسیون، فرد را یک عمر در برابر ویروس مصون می‌کنند. واکسن کزاز باید هر ده سال یک‌مرتبه تجدید شود.
بحث کنونی و تفاوت نظر در باره دوز سوم واکسن کرونا ناشی از آن است که مدت زیادی از همه‌گیری و فرآیند ایمن‌سازی نگذشته است. داده‌ها و شواهد موجود هنوز در مرحله پردازش قرار دارند و نتیجه‌گیری نهایی به زمان بیشتری نیاز دارد. حتی در مورد کهنسالان و گروه‌های پرخطر نیز نمی‌توان با قطعیت رهنمود داد.
تا کنون دو مرتبه واکسیناسیون به معنای ایمنی کامل در قبال کووید 19 تلقی شده است. دوز دوم واکسن، سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر و آماده‌تر می‌کند. در واقع سلول‌های حافظه‌ای با تزریق دوز دوم، آنتی‌ژن را تشخیص می‌دهند و با واکنش سریع، پاتوژن‌را از بین می‌برند. برای همین دوز دوم واکسن ضروری است و به همین دلیل است که افراد بهبود یافته از کرونا، تنها دوز دوم واکسن را می‌زنند زیرا بدن آنها عامل ابتلا را از قبل می‌شناسد و علیه آن مجهز شده است.
تنها چیزی که می‌توان در باره افراد مسن گفت، این است که پاسخ سیستم ایمنی بدن آنها شتاب کافی را ندارد و هر تقویت کننده‌ای می‌تواند مفید باشد.
بحث در باره دوز تقویتی واکسن در حالی جریان دارد که توزیع ناعادلانه دوزهای اول و دوم مورد انتقاد جدی است. همه شهروندان کشورهای صنعتی و پیشرفته تا پایان تابستان به طور کامل واکسینه خواهند شد اما در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، واکسن نایاب است و میلیون‌ها نفر حتی اولین دوز را هم تزریق نکرده‌اند.
طبق پژوهشی که نتیجه آن اخیرا در مجله علمی "لنست" منتشر شده، کشورهای ثروتمند که 16 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، حدود 70درصد مردم خود را با پنج واکسن معتبر فعلی ایمن‌سازی کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید میانگین واکسیناسیون در کشورهای فقیر دنیا تنها 2/ 0 درصد است. نشریه "اکونومیست" می‌نویسد در بهترین حالت، واکسیناسیون عمومی در کشورهای فقیر از سال 2024 شروع خواهد شد.
صرفنظر از جنبه تبعیض و بی‌عدالتی، عقب‌ماندن کشورهای فقیر از روند واکسیناسیون می‌تواند موجب شیوع انواع ویروس‌های جهش‌یافته و سرایت گونه‌های تازه به کشورهای غنی باشد. چیزی که در میان مدت بحران بهداشتی و اجتماعی جدیدی در این کشورها خواهد آفرید.
توصیه به زدن واکسن سوم
شرکت «فایزر-بیون‌تک» که از پیشگامان تولید واکسن کووید19 در جهان محسوب می‌شود برای ایمنی بیشتر در برابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا تزریق دوز سوم را توصیه کردند.
این شرکت آمریکایی-آلمانی در حالی اعلام کرده‌ که از هفته‌های آینده درخواست مجوز دوز سوم واکسن تولیدی خود را به ویژه در ایالات متحده و اروپا ارائه می‌کنند که سویه جهش یافته دلتا این روزها در بسیاری از نقاط جهان به همه‌گیری بیماری کووید19 دامن می‌زند.
دوز سوم واکسن فایزر-بیون‌تک حکم یادآوری را دارد و برای تقویت ایمنی و محافظت بدن در برابر گونه‌های جهش یافت ویروس بنا است به افرادی که دو دوز نخست را دریافت کرده‌اند، تزریق شود.
تولید کنندگان واکسن فایزر با اعلام اینکه از نتایج آزمایش‌های جاری برای دوز سوم بسیار دلگرم شده‌اند، یادآور شدند که قصد دارند داده‌های مرتبط با این آزمایش‌ها را در هفته‌های آینده به آژانس‌های دارویی ایالات متحده آمریکا و اروپا ارائه و درخواست مجوز برای دوز سوم کنند.
بنا به آنچه شرکت فایزر-بیون‌تک مدعی شده‌ داده‌های مقدماتی مورد بررسی قرار گرفته نشان می‌دهد که تزریق یک دوز یادآوری دیگر شش ماه پس از دوز دوم، شرایط مساعدی برای ایمنی سازگار در بدن دریافت‌کنندگان ایجاد می‌کند و سطح بالایی از پادتن‌های خنثی‌کننده علیه ویروس کرونا از جمله گونه جهش یافته بتا که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد را برمی‌انگیزد.
گفته می‌شود که سطح فعال‌سازی پادتن‌های خنثی‌کننده بر اساس نتایج آزمایش‌های دوز سوم 5 تا 10 برابر بیشتر از سطوح مشاهده شده پس از دریافت دو دوز نخست واکسن است.
فایزر-بیون‌تک اعلام کرده‌ است که به زودی نتایج کامل آزمایش‌های یاد شده را در یک مجله علمی معتبر منتشر خواهد کرد.
این شرکت همچنین تصریح کرد که واکسن تولید‌ی آن نتایج خوبی را در آزمایشگاه علیه سویه دلتا نشان داده است و آنها در حال انجام آزمایش‌های مکمل برای تایید این فرضیه هستند.
در بیانیه فایزر-بیون‌تک آمده است: «گرچه محافظت در برابر موارد شدید بیماری تا شش ماه پس از تزریق دوز دوم در حد بالایی قرار دارد اما انتظار می‌رود که با گذشت زمان تاثیر واکسن در برابر موارد خفیف‌تر که با علائم همراه است و نیز بواسطه ظهور گونه‌های جهش یافته تا حدی کاهش یابد.»
در این بیانیه تاکید شده: «به همین دلیل است که همچنان معتقدیم بر اساس همه داده‌های بدست آمده احتمال دارد که دوز سوم بین 6 تا دوازده ماه پس از واکسیناسیون با دوز دوم لازم و ضروری باشد.»
سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و مرکز پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌ها، به عنوان مهم‌ترین آژانس فدرال بهداشت عمومی در این کشور روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در حال بررسی ضرورت یا عدم ضرورت تجویز یک دوز یادآوری دیگر واکسن علیه بیماری کووید19 هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/696845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم