پیام ویژه

آخرين مطالب

تهران و مخاطراتش/5

تولید سیلاب بر اثر زباله‌های رها شده در جوی‌های آب شهرداری تهران

تولید سیلاب بر اثر زباله‌های رها شده در جوی‌های آب
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شهر: مسئول نگهداری شبکه زیرساخت سیلاب، فقط شهرداری نیست و بخش بسیاری منوط به شهروندان است، زمانی که شهروندان زباله‌های خود در جوی آب محلات می‌ریزند به دلیل اینکه انتهای جوی‌ها به شبکه‌های سیلاب در زیر زمین متصل است، مشکلات زیادی در شبکه‌های اصلی ایجاد می‌شود.

حبیب پوش‌پارس، مدیرعامل شرکت خاکریز آب در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره سیلاب به عنوان یکی از مخاطراتی که تهران را تهدید می‌کند، توضیح داد: سیل بر اساس دوره بازگشت تعریف و طبقه‌بندی می‌شود، ممکن است این دوره‌های پنج ساله، 10 ساله، 25 ساله، 50 ساله و 100 ساله هم باشد. درواقع هر چقدر سیل سهمگین تری بیاید این شاخص دوره بازگشتش رقم بالاتری است؛ اما اینکه سیل با چه دوره بازگشتی به وقع می‌پیوندد، قابل پیش بینی نیست.
او به اقدامات شرکت خاکریز آب به عنوان متولی ساماندهی و ساخت زیرساخت‌های شبکه سیلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرها بر اساس استاندارد جهانی باید پیش‌بینی سیلاب را با دوره بازگشت حداکثر 25 ساله طراحی کنند؛ اما مطالعات سیلاب و اجرای مدیریت سیلاب شهر تهران که شبکه اصلی مدیریت آب های سطحی شهر تهران است نه بر مبنای دوره بازگشت با شدت 25 ساله بلکه با دوره بازگشت 50 ساله مدل، طراحی و اجرا شده است. یعنی 2 برابر حد ظرفیت ایمنی که توصیه شده در این چهار دهه از سوی شرکت خاکریز آب طراحی و اجرا شده است.
آنطور که پوش‌پارس گفته است: از نظر استحکام و ایمنی این شبکه طبق سند طرح جامع آب‌های سطحی شهر تهران به عنوان نقشه راه، باید 700 کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی در شهر تهران ساخته شود. از چهار دهه گذشته تاکنون 530 کیلومتر از این شبکه ساخته و بهره برداری شده و تقریبا 170 کیلومتر دیگر باقی مانده که طبق برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در انجام است و سالانه باید هشت کیلومتر به طور متوسط ساخته شود و در 20 سال آینده شبکه باید به پایان برسد.
او ادامه داد: تمرکز این 170 کیلومتر باقی مانده در غرب تهران است و نشان می دهد شبکه مدیریت سیلاب غرب تهران به خصوص در مناطق 21 و 22 هنوز کامل نشده است. درواقع تمرکز شبکه زیر ساخت هم اکنون روی غرب تهران است؛ چرا که در غرب تهران شهرسازی با سرعت عجیب و زیادی گسترش پیدا کرده اما در مقابل شبکه زیرساخت با این شتاب جلو نرفته است. این معنای کم کاری نیست اما مساله اینجاست که توسعه شهری در همه مراحل و زیرساخت باید با توازن انجام شود.
شهر زیرزمینی به وسعت 530 کیلومتر
مدیرعامل شرکت خاکریز آب، درباره پیشینیه ایجاد شبکه مدیریت آب‌های سطحی در شهر تهران، توضیح می‌دهد: مطالعات درباره شبکه سیلاب به صورت جدی در دهه 40 و بعد سیلابی بزرگ در تهران آغاز و در دهه 50 برخی از سازه‌های سیلاب شهر تهران احداث می‌شود.
پوش پارس گفت: در سال 1366 سیلاب بزرگی در گلابدره تجریش می‌آید و از آن به بعد شهرداری تهران به عنوان متولی انتخاب و از بانک جهانی درخواست وام برای جبران خسارت‌ها می‌شود و این بانک اعلام می‌کند به دستگاه حکومتی وامی داده نمی‌شود. اینجا بود که شرکت خاکریز آب که طبق قانون تجارت آزاد اداره می شود متولی مدیریت شبکه سیلاب تهران شده و تاکنون 530 شبکه اصلی تا عمق 40 متری از سوی این شرکت ساخته شده است.
او با توضیح اینکه سه نوع شبکه روباز، مدفون و سرپوشیده وجود دارد می‌گوید: شبکه سیلاب سرپوشیده در عمق کمی از سطح آسفالت است. شبکه مدفون اما تا 40 متری زمین و تا قطر 4.5 متر از تونل زیر زمینی احداث شده است؛ نکته مهم این است که در تهران در مجموع 500 کیلومتر بزرگراه وجود دارد و شبکه مدیریت سیلاب 530 کیلومتر است، درواقع میزان این شهر زیرزمینی از میزان بزرگراه‌های تهران بیشتر است.
آبگرفتگی تونل امیرکبیر با یک تشک 2 نفر
پوش‌پارس اما؛ تاکید دارد که نمی‌توان تضمین کرد همه این اقدامات از سیلاب جلوگیری می‌کند چرا که به گفته او؛ شدت سیلاب قابل پیش‌بینی نیست و دوم اینکه عملکرد هر شبکه‌ای منوط به نگهداری آن است. مسئول نگهداری شبکه، فقط شهرداری نیست و بخش بسیاری منوط به شهروندان است، زمانی که شهروندان زباله‌های خود در جوی آب محلات می‌ریزند به دلیل اینکه انتهای جوی‌ها به شبکه‌های سیلاب در زیر زمین متصل است، مشکلات زیادی در شبکه‌های اصلی ایجاد می‌شود.
این مقام مسئول توضیح می‌دهد که: تصور نکنید زباله‌ها فقط دستمال کاغذی یا زباله کوچک است، بلکه از کانال‌ها تشک تخت 2 نفره و حتی مبل سه نفر خارج شده است که مستندات این موارد همگی موجود است. این ضایعات و زباله‌های شهروندان در شرایطی است که قطر کانال حداکثر 2.5 تا چهار متر است. درواقع اگر 100 هزار نفر هرکدام یک بطری آب معدنی در جوی آب بریزد، به 100 هزار بطری می‌رسد و معلوم است که دهانه کانال را مسدود می کند.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب با بیان اینکه فرهنگ عمومی حفظ این سرمایه و زیرساخت برعهده مردم است، می‌گوید: 2 سال پیش بود که در تقاطع اتوبان امام علی (ع) با خیابان پیروزی آب گرفتگی در تهران رخ داد که تمام تونل امیرکبیر از آب پر شد، دلیل این آبگرفتگی وجود یک تشک 2 نفره در عمق 13 متری زمین در اتصال لوله به شبکه بود. بنابراین ممکن است در جایی هزینه شده باشد، اما به دلیل یک اشتباه شهروند در یک محله پس زدگی آب رخ دهد و چون رفتار آب هیدرولیکی است و قابل پیش بینی نیست، آسیب‌های زیادی به شبکه وارد می‌شود.
به گفته او؛ روزی در تهران دغدغه جدی سیلاب وجود داشته و حالا با اقدامات زیادی که در حوزه شبکه زیرساخت انجام شده، از ایمنی جان مردم به دلخوری های آب گرفتگی در محلات کوچک رسیدیم و الان حادثه ای دیده نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/698379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری