پیام ویژه

آخرين مطالب

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

اروپا علیه نفت اعلام جنگ کرد/ کشورهای نفت خیز عربی چه برنامه ای دارند؟ بين الملل

اروپا علیه نفت اعلام جنگ کرد/ کشورهای نفت خیز عربی چه برنامه ای دارند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اروپا به شکل جدید قصد دارد تا سال 2035 وابستگی مهر پایانی بر دوران نفت بزند و بر این اساس فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در تمامی کشور‌های عضو این اتحادیه از سال 2035 ممنوع می‌شود.

به گزارش جماران ، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:در حالی که سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» شاهد شکاف و چند دستگی شدید و نزاع های داخلی میان اعضای آن درباره طرح های پیشنهادی(عربستان و روسیه)برای افزایش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز برای کاهش بهای نفت به منظور حفظ سهمیه سازمان در بازارهای جهانی و حمایت از رونق اقتصاد جهانی به وجود آمده در اثر ویروس کروناست، کمیسیون اروپا اعلام کرد که طرحی را برای توقف تولید و فروش خودروهایی که با بنزین و گازوئیل کار می کنند حداکثر تا سال 2035 را بررسی می کند؛ امری که بر اقتصاد کشورهای نفتی و به طور خاص کشورهای عربی تأثیر منفی می گذارد.
شرکت های خودروسازی بزرگ مانند «ولوو»(سوئد) و فولکس واگن و اودی(آلمان)اعلام کردند که تولید خودروهایی که با گازوئیل و بنزین کار می کنند را در سال 2033 به عنوان بخشی از طرح محدود کردن انتشار گاز کربن متوقف می کنند و به سمت خودروهای برقی می روند.
شایان ذکر است که سران گروه بیست که نشست شان اواسط ماه گذشته میلادی به پایان رسید در بیانیه پایانی خود تعهد کردند که تدابیر خود برای مقابله با گرمایش زمین و انتقال به استفاده از خودروهای برقی را تسریع می کنند.
کشورهای حاشیه خلیج فارس که درآمدهای نفتی 80 درصد از درآمدهای دولت های آنها را تشکیل می دهد،بزرگترین ضررکننده از این تدابیر اقتصادی خواهند بود زیرا موتورهای خودروها بزرکترین مصرف کننده انرژی نفتی در سراسر جهان هستند.
اگر این کاهش تکیه بر انرژی نفت در بخش خودروها را به یافتن منابع دیگر انرژی مانند انرژی خورشیدی و باد و نفت صخره ای و انرژی هسته ای اضافه کنیم آن وقت آینده برای این کشورها و ملت های شان جالب نخواهد بود مگر آن که سیاست ها و طرح های اقتصادی جایگزین برای مرحله بعد از دوران نفت به اجرا در بیاورند زیرا دوران پایان نفت نمایان شده است.
صندوق بین المللی پول قبل از کاهش شدید اخیر بهای نفت پیش بینی کرد که بیشتر کشورهای نفت خیر حاشیه خلیج فارس تا سال 2033 ورشکست می شوند و به قرض گرفتن روی می آورند. این صندوق برای رویارویی با این خطر چندین توصیه ارائه کرد که مهمترین توصیه هایش گشودن درها به روی سرمایه گذاری خارجی بهبود سطح تولیدی و تقویت توان انسانی و نیز کاهش هزینه های کشور از طریق کاهش کارهای دولتی و حقوق های کلان و نیز لغو سوبسید کالاهای اساسی هستند.
برخی از کشورها مانند عربستان سعودی،سلطنت عمان،امارات متحده عربی و تا حدود کمتری کویت طرح توسعه ای برای تنوع بخشی به منابع درآمدی خود تدوین کردند که بر بخش های تولید دیگر مانند گردشگری(عربستان)،سرمایه گذاری درآمدهای نفتی در بازارهای مالی بین المللی(قطر) و فروش سهم های شرکت های بزرگ به منظور تأمین پول کافی در این زمینه تمرکز دارد. علاوه بر آن میزان هزینه های دولتی کاهش پیدا کرد و سیاست های ریاضتی در پیش گرفته شد و سوبسید بیشتر کالاهی اساسی لغو شد و مالیات های مستقیم و غیرمستقیم بر شهروندان اعمال شد.اما نتیجه این اقدامات به دلیل سوء مدیریت از یک سو و هزینه های گزاف برای خرید تسلیحات و درگیر شدن در جنگ هایی مانند جنگ یمن و تلاش برای خرید حمایت از خطرهای توهمی با دادن رشوه به کشورهای بزرگ(آمریکا)، نتایج اش بسیار محدود شد.
بزرگترین اشتباهی که حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس مرتکب شدند هدر دادن درآمدهای نفتی و ذخایر مالی بود که ایجاد شده بودند زیرا تبدیل به رسید پرداخت علیه خطرهای احتمالی در آینده و حمایت از نسل های آینده،البته استثناهایی هست،شود ولی اوضاع هرگز گل و بلبل نشد و امری که اوضاع را وخیم تر می کند افزایش زیاد جمعیت و کوتاه بودن زمان باقی مانده برای پایان دوران نفت است که پیش از این دوران «زغال» را کنار زده بود.
چیزی که بیشتر حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی نفت خیز دیگر متوجه آن نیستند حالت خشم و محرومیت رو به رشد در میان شهروندان در نتیجه احساس فریب خوردن،حرمان و گسترش فساد به موازات کاهش آزادی ها و کاهش شفافیت و سوء مدیریت و نبود حاکمیت عاقلانه است به همین دلیل برخی از مسئولان کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند آقای«یوسف بن علوی» وزیر خارجه سابق عمان نسبت به نزدیک شدن به موج دوم انقلابهای«بهار» عربی هشدار دادند...و خدا بهتر می داند.
جزئیات اقدامات اروپا برای پایان دوران نفت
کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از ارائه طرحی زیست محیطی خبر داد که بر پایه آن فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در تمامی کشور‌های عضو این اتحادیه از سال 2035 ممنوع می‌شود.
بروکسل هدف از اجرای این ممنوعیت را به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربنِ حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروهای در حال تردد در اتحادیه اروپا اعلام و در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده تاکید کرد: «این اقدام به تحقق اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا کمک می‌کند و کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا از جمله مزایای مستقیمی است که نصیب شهروندان این اتحادیه خواهد شد.»
کمیسیون اروپا همچنین در طرح تازه خود برای مقابله با گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی، پیشنهاد کرده که انتشار گاز دی‌اکسید کربن حاصل از تردد خودروهای غیر الکتریکی تا سال 2030 نیز 55 درصد در مقایسه با سال جاری میلادی کاهش یابد.
بروکسل در این طرح پیشنهاد کرده است که کشورهای عضو اتحادیه تا سال 2025 در فواصل 60 کیلومتری در جاده‌های اصلی نسبت به احداث ایستگاه‌های شارژ عمومی خودروهای الکتریکی اقدام کنند که بر این اساس پیش‌‌بینی شده که ایستگا‌ه‌های شارژ عمومی در این اتحادیه تا سال 2030 به 3.5 میلیون و تا سال 2050 به 16.3 میلیون ایستگاه برسد.
کمیسیون اروپا تخمین زده است که برای احداث مراکز شارژ عمومی و خصوصی مورد نیاز جهت اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا سال 2040 باید بین 80 تا 120 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
هر چند بسیاری از خودروسازان اروپایی پیش از این از انجام سرمایه‌گذاری لازم برای تولید خودروهای الکتریکی و انطباق برنامه تولیدی‌شان با طرح کمیسیون اروپا خبر داده‌اند ولی از هم اکنون نگران آسیب‌هایی هستند که این جراحی بزرگ در 14 سال آینده به صنایع و مشاغل وابسته به تولید، تردد 
و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی وارد خواهد کرد. تغییر خط تولید قطعه‌سازان و تقاضای مواد اولیه آنها، متقاعد کردن تعمیرکاران به شرکت در دوره‌های آموزشی تازه، تبدیل سوخت خودروهای موجود و نیز نحوه جبران خسارت دارندگان خودروهای بنزینی و گازوئیلی که قابلیت الکتریکی شدن را ندارند، از جمله تبعات مختلفی است که اجرایی شدن طرح کمیسیون اروپا می‌تواند به همراه داشته باشد.
البته طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا باید پس از بحث و بررسی لازم به تصویب کشورهای عضو اتحادیه و پارلمان اروپا برسد؛ روندی که ممکن است تا دو سال به طول بینجامد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/698928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی