پیام ویژه

آخرين مطالب

کابل پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد/کشته شدن عکاس-خبرنگار رویترز بين الملل

کابل پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد/کشته شدن عکاس-خبرنگار رویترز
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دولت افغانستان همسایه خود پاکستان را متهم کرد که از گروه طالبان حمایت می کند. برخی خبرگزاری ها نیز از درمان زخمی های طالبان در پاکستان گزارش دادند.

به گزارش جماران به نقل از طلوع نیوز، یک مسئول برجسته در دولت افغانستان پاکستان را متهم کرد که تهدید کرده است در صورتی که ارتش افغانستان مواضع گروه طالبان در اطراف گذرگاه مرزی اصلی میان دو کشور را بمباران کنند هواپیماهای افغانی را سرنگون می کند.
در همین حال، مکالمه صوتی نیروهای دفاع هوایی پاکستان با خلبان افغانی که از سوی منابع حکومتی به دست خبرگزاری طلوع نیوز رسیده است، نشان می‌دهد که نظامیان پاکستانی به هواپیما های افغانستان هشدار می‌دهند که به مرز نزدیک شده اند، اما یک مقام نظامی افغان در یک پیام صوتی دیگر ادعا می‌کند که نیروهای دفاع هوایی پاکستان به هواپیما های ارتش افغانستان هشدار دادند که به 18 کیلومتری نقطه صفری مرز «سپین بولدک» و «چمن» نزدیک نشوند.
این منبع گفته است که هواپیماهای جنگی افغانستان به دلیل نداشتن توان مقاومت در برابر سیستم دفاعی هوایی پاکستان، عملیات را انجام ندادند و ناگزیر به برگشت شدند.
یک منبع آگاه مسایل نظامی هوایی می‌گوید که بر اساس قوانین جهانی، هواپیماهای جنگی کشورها نباید به فاصله 10 مایل دریایی مرزها که برابر با 18 و نیم کیلومتر می‌شود، نزدیک شوند.
شب گذشته «امرالله صالح» معاون نخست رییس جمهور در صفحه تویترش نوشت که نیروهای هوایی پاکستان به نیروهای هوایی افغانستان در 10 کیلومتری مرز هشدار داده اند که عقب نشینی کنند و گرنه با موشک آماج قرار خواهند گرفت.
آقای صالح نوشته است که این کار نشان می‌دهد که طالبان برای منافع پاکستان و بر ضد هویت و تاریخ افغانستان تربیت یافته اند.
طالبان در این باره چیزی نگفته اند؛ اما وزارت خارجه پاکستان با رد گفته های معاون نخست رییس جمهور، می‌گوید که پاکستان پس از آن که بر اساس قوانین بین المللی از سوی نیروهای افغان از این عملیات در نزدیک مرز اطلاع یافت، برای محافظت از نیروها و شهروندان خودش تدابیر لازم را اتخاذ کرد؛ اما به نیروهای هوایی افغانستان چیزی نگفته است.
در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که این کشور حق حکومت افغانستان را برای اقدامات در خاک افغانستان می پذیرد؛ اما هشدار می‌دهد که این سخنان به تلاش های پاکستان در زمینه صلح افغانستان صدمه می‌زنند.
کشته شدن خبرنگار رویترز
در تحولی دیگر،«دانش صدیقی» عکاس‌-خبرنگار خبرگزاری رویترز که برای پوشش درگیری‌ها میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای نظامی افغانستان به ولایت «قندهار» در این کشور رفته بود، کشته شد.
به گفته منابع خبری محلی، آقای صدیقی در جریان پوشش رویدادهای نظامی افغانستان صبح امروز جمعه در شهرستان «سپین بولدک» در نزدیکی مرز مشترک با پاکستان کشته شده است.
آقای صدیقی شهروند هند بود که حدود دو هفته پیش برای پوشش اخبار درگیری‌های افغانستان، وارد این کشور و با نیروهای ویژه افغان مستقر در قندهار همراه شده بود.

پیام ویژه

یک فرمانده افغان با تأیید خبر کشته شدن این عکاس‌خبرنگار به رویترز گفت که نیروهای ویژه افغان در حال جنگ برای بازپس گیری منطقه اصلی بازار شهرستان «سپین بولدک» بودند که دانش صدیقی و یک افسر ارشد افغانستان در اثر شلیک‌های طالبان کشته شدند.
آقای صدیقی پیش از کشته شدنش به رویترز گفته بود که هنگام تهیه گزارش از درگیری‌های صبح روز جمعه به دلیل اصابت ترکش، مجروح شده است.
صدیقی از سال 2010 به عنوان عکاس رویترز جنگ‌های افغانستان و عراق و همچنین بحران پناهندگان روهینگیا، اعتراضات هنگ کنگ و زلزله‌های نپال را پوشش داده است. او برنده جایزه پولیتزر سال 2018 برای پوشش وضعیت پناهندگان روهینگیا بود.
تلاش برای بازپس گیری گذرگاه سپین بولدک
به گفته منابع خبری، نیروهای نظامی افغانستان روز جمعه برای باز پس گرفتن یک گذرگاه مرزی با پاکستان با جنگجویان طالبان درگیر شدند. آنان همچنین به نقل از شاهدان عینی از درگیری های شدید میان ارتش افغانستان و شبه نظامیان طالبان و تعداد زیاد کشته شدگان در این منطقه خبر دادند.
عناصر طالبان روز چهارشنبه گذرگاه «سپین بولدک» در مرز با پاکستان را تصرف کرده بودند. صاحب نظران نظامی از این تصرف به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طالبان در جریان پیشروی در سراسر افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی یاد کرده‌اند.
«فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز تأیید کرد که میان نظامیان افغانستان و عناصر طالبان در گذرگاه مرزی «سپین بولدک» درگیری شدیدی رخ داده است.
هم زمان آسوشیتدپرس خبر داد که به تصاویری دست یافته است که نشان می‌دهد عناصری به ظاهر «طالب» در بیمارستانی در یک شهر مرزی پاکستان تحت درمان هستند.
روابط پاکستان و افغانستان در سال‌های گذشته پر از سوء تفاهم بوده است. افغانستان، پاکستان را متهم می‌کند که به طالبان پناه داده است. آمریکا نیز در گذشته از اسلام اباد انتقاد کرده‌ بود که به جنگجویان طالبان اجازه داده‌ تا برای درمان وارد پاکستان شوند.
نزدیک به دو میلیون پناهنده افغان در پاکستان زندگی می‌کنند.
نبرد در شبرغان
تلاش برای بازپس گیری گذرگاه مرزی «سپین بولدک» در حالی در جریان است که خبرها از حمله عناصر طالبان برای تصرف دروازه ورودی شهر «شبرغان» مرکز ولایت «جوزجان» حکایت دارند. این منطقه تحت کنترل «عبدالرشید دوستم» نظامی شناخته شده افغان بوده است.
ذبیح الله مجاهد، عضو بلندپایه گروه طالبان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که «مجاهدین امارت اسلامی با تصرف دروازه ورودی شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان، به شهر شبرغان رسیدند. جزئیات بعدا»
با وجود این مقام های محلی در منطقه گفتند که نیروهای دولتی در ورودی شهر شبرغان با عناصر طالبان در حال جنگ هستند و مانع ورود آنان به مرکز شهر شده‌اند.
درخواست پناهندگی 20 هزار مترجم افغانی از آمریکا
کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که حدود 20 هزار افغان که در طول جنگ بیست ساله در افغانستان به عنوان مترجم کار کرده‌اند و اکنون نگران جانشان از حملات تلافی جویانه طالبان هستند، از آمریکا درخواست پناهندگی کرده‌اند.
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت که همه این 20 هزار نفر، مترجمان پیشین ارتش یا نهادهای دیگر آمریکا هستند که طالبان آن‌ها را «هدف» قرار داده است.
به گزارش یورونیوز، واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که این اقدام بر اساس برنامه «عملیات پناه دادن به متحدان» در هفته آخر ژوئیه شروع می‌شود.
آمریکا همچنین درخواست های خانواده‌های این مترجمان را برای دریافت ویزا بررسی خواهد کرد، بدون اینکه مشخص کند چه تعداد از اعضای خانواده آنان شامل این برنامه می‌شوند.
بر اساس برخی گمانه زنی ها، تعداد افراد واجد شرایط برای ترک افغانستان حدود 100 هزار نفر برآورد می‌شود.
به گفته برخی مقام های آمریکایی، این کشور آماده جابجایی مترجمان افغان است که پیشتر تحت برنامه «ویزا برای مهاجرت ویژه» درخواست ویزا داده‌اند. «ویزا برای مهاجرت ویژه» به افرادی ارائه می‌شود که در جریان جنگ افغانستان یا عراق با ارتش یا دولت آمریکا همکاری کرده‌اند.
خانم ساکی گفت: «افرادی که بررسی امنیتی شان به پایان رسیده است به طور موقت در یکی از پایگاه های نظامی آمریکا مستقر می‌شوند.»
او در ادامه گفت افرادی که هنوز درخواست آنها باید مورد بررسی قرار گیرد، ابتدا به یکی از پایگاه های آمریکا در خارج از کشور یا یک کشور ثالث اعزام می‌شوند تا با خیال راحت مراحل روند ارائه ویزایشان پیگیری شود.
هم‌زمان دو سناتور آمریکایی، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور را ترغیب کردند که عملیات انتقال مترجمان افغان را تسریع و اطمینان حاصل کند که افغان‌هایی که به سرویس های اطلاعاتی آمریکا کمک کرده‌اند در مکانی امن مستقر شده‌اند.
مارک وارنر و مارکو روبیو، رئیس و نایب رئیس کمیته‌ اطلاعاتی سنا در نامه شان به آقای بایدن نوشتند: «برای دو دهه، هزاران افغان جان خود را به خطر انداختند تا با متخصصان اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو برای مبارزه با القاعده، شبکه حقانی، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی همکاری کنند.»
با پیشروی طالبان در افغانستان و تسخیر شماری از گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه، مترجمان افغان بیش از پیش با خطر حملات تلافی جویانه از سوی این گروه شبه نظامی روبرو هستند.
البته پیشتر شبه نظامیان طالبان گفته بودند که اگر این مترجمان «صف دشمن را ترک کنند و بخواهند به عنوان یک فرد عادی در کشور زندگی‌کنند»، تهدیدی متوجه آنها نخواهد بود.
رئیس و نایب رئیس کمیته‌ اطلاعاتی سنا در نامه‌ خود با بیان اینکه تلاش‌های این گروه از مترجمان افغان به نابودی القاعده کمک کرده است، از آقای بایدن خواستند تا انتقال آنان را در الویت برنامه کاری خود قرار دهد.
این دو سناتور آمریکایی همچنین در نامه خود به آقای بایدن نوشتند که «کنار گذاشتن این افراد که حمایت اساسی از جامعه اطلاعاتی آمریکا در افغانستان کرده‌اند»، پیام مخربی برای متحدان و شرکای بالقوه واشنگتن خواهد داشت.
مدافعان حقوق زنان افغان: نیروهای حافظ صلح برای حفاظت از دستاوردهای زنان مستقر کنید
از سوی دیگر جمعی از مدافعان حقوق زنان با اشاره به گسترش حملات شبه نظامیان طالبان، خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در افغانستان برای حفاظت از «دستاوردهای زنان» این کشور در دو دهه گذشته شدند.
آن‌ها هدف از ارائه این خواسته را اطمینان از این موضوع عنوان کردند که هزینه خروج ارتش آمریکا از افغانستان بر زندگی زنان افغان تحمیل نخواهد شد.
زنان افغان در زمان حاکمیت طالبان اجازه فعالیت‌های اجتماعی از جمله مدرسه رفتن و کار در خارج از خانه نداشتند.
برخی صاحب نظران اجتماعی معتقدند که زنان افغان با وجود چالش های زیادی که همچنان با آن‌ها مواجه هستند اما در سال‌های گذشته قدم‌های محکمی برای احقاق حقوق خود برداشته اند.
پیشتر نیز در ماه مه، 140 نهاد مدنی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از او خواسته بودند برای حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در افغانستان تلاش کند.
حمله شدید روسیه به آمریکا
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه 16 ژوئیه (25 تیر) گفت که ماموریت ایالات متحده آمریکا در افغانستان با شکست روبرو شد. وی واشنگتن را متهم کرد که با خروج «عجولانه» باعث بدتر شدن اوضاع شده است.
لاوروف که در تاشکند ازبکستان سخن می‌گفت افزود که حتی اگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تلاش کند «وضعیت را به بهترین شکل نشان دهد»، همه می‌فهمند که این ماموریت شکست خورده است.
پیش از این لاوروف گفته بود که وخامت سریع اوضاع در افغانستان به دلیل خروج عجولانه آمریکا و ناتو از این کشور، عدم اطمینان در اوضاع نظامی و سیاسی در این کشور و اطراف آن را افزایش داده است.
لاوروف افزود: «در شرایط فعلی، خطری واقعی در انتقال بی‌ثباتی به کشورهای همسایه وجود دارد.»
سرگئی لاوروف، روز جمعه همچنین گفت که بحران افغانستان تهدیدهای تروریستی و موضوع قاچاق مواد مخدر را تشدید می‌کند که در حال حاضر نیز به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/699517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم