پیام ویژه

آخرين مطالب

مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی مرکز مطالعات شهرداری تهران:

80 درصد پروژه‌های مدیریت شهری پنجم انسان محور است شهرداری تهران

80 درصد پروژه‌های مدیریت شهری پنجم انسان محور است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شهر: شاید بعدها در آینده از مدیریت شهری پنجم به عنوان یک نهاد گام بردارنده در مسیر پروژه‌های انسان محوری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان نام برده شود.

علیرضا نوری، مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مدیریت شهری پنجم چه میزان پروژه‌های خود را به سمت انسان محوری سوق داد و تلاش کرد که از مسیر خودرو محوری دوری کند، بیان کرد: 80 درصد اقداماتی که توسط مدیریت شهری نام برده می‌شود، سمت و سوی انسان محوری دارد؛ نظیر اجرای باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) که در این باغ راه فضای آماده سازی شده‌ای برای خودرو لحاظ نشده است بلکه فضاهایی برای گردهمایی، گفت‌وگو، تفریح، اوقات فراغت مردم و ویژه انسان طراحی شده است.
او ضمن اشاره به پروژه‌های دیگر از جمله پل سبز زندگی و طرح به‌راه، اضافه کرد: پروژه بزرگ دیگر پل سبز زندگی است که البته هنوز وارد مرحله اجرا نشده اما هدف مدیریت شهری این بوده که فضایی ویژه شهروندان طراحی شود. همچنین مناطق موظف شده‌اند که سالانه در محلات میزان مشخصی مسیر پیاده راه ایجاد کنند.
نوری تأکید کرد که اگر پیاده حرکت کردن در شهر تسهیل و از آن‌طرف مالکیت خودرو سخت‌تر شود، شهروندان آهسته به سمت پیاده محوری سوق داده می‌شوند.
مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران در ادامه گفت: پیاده روی علاوه بر اثری که بر جسم افراد می‌گذارد سبب سرزندگی فضاهای شهری، افزایش تعامل شهروندان، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ... می‌شود.
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تهران ظرفیت ساخت تونل و بزرگراه بیشتری را دارد، توضیح داد: ظرفیت ساخت تونل، پل و بزرگراه هیچگاه تکمیل نمی‌شود چرا که نامحدود می‌توان پل و بزرگراه ساخت. اما نکته اینجاست که متناسب با ساخت تونل و بزرگراه، شهروندان اقدام به خرید خودرو می‌کنند و اینگونه یک خانواده پنج نفره، پنج دستگاه خودرو خواهد داشت.
به گفته نوری؛ هرچقدر که در برابر خودرو در شهر عقب نشینی شود، خودرو محوری به سمت مردم هجوم می‌برد و در عمل ظرفیت ایجاد شده برای تونل و بزرگراه‌های جدید را پر می‌کند.
او اقدام اصلی در زمینه کاهش خودرو محوری و سیطره مردم بر فضاهای شهری را تمرکز بر بهینه کار کردن، دانست و افزود: آیا بهینه است که فضای وسیعی از شهر را به عبور خودروها اختصاص داد که تبعات منفی هم در آینده دارد؟ یا اینکه بهینه است که استفاده از حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری تسهیل شود؟ زمانی که یک نفر از خودروی شخصی استفاده می‌کند، مساحت حرکت اتوبوسی که امکان جابه‌جایی 40 نفر را دارد، کاهش می‌دهد.
مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه خودروسواران روزمره از سرمایه های شهر استفاده می‌کنند، افزود: شیوع ویروس کرونا، بخشی از اقدامات مدیریت شهری را که برای توسعه حمل و نقل عمومی و پاک انجام داده بود را دچار بازگشت یا عقب گرد کرد. هرچقدر که استفاده از خودرو ساده شود و خیابان‌ها با هزینه شهروندان برای عبور خودرو، خلوت شود؛ فرد استفاده کننده هیچگاه خودرو را کنار نخواهد گذاشت و به سمت حمل و نقل عمومی نخواهد رفت چرا که همه چیز (ارزانی بنزین، خلوتی معابر، ساخت بزرگراه‌های بیشتر، اتصال معابر و ...) به نفع اوست.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/699934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد