پیام ویژه

آخرين مطالب

رهبر جنبش النهضه اعلام کرد؛

امارات در سرنگونی دولت و انحلال پارلمان تونس دست دارد بين الملل

امارات در سرنگونی دولت  و انحلال پارلمان تونس دست دارد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - جنبش النهضه تونس امارات را به دست داشتن در کودتا در این کشور متهم کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «راشد الغنوشی» رهبر جنبش النهضه و رئیس پارلمان تونس امارات را به دست داشتن در تحولات تونس و حمله به جنبش النهضه متهم کرد.
الغنوشی رسانه های اماراتی را به دست داشتن در آن چه در تونس رخ داده است و حمله به جنبش النهضه متهم کرد.
وی در گفت و گو با شبکه «تی آر تی» ترکیه گفت که ارتش بین سیاسی و نظامی تفاوت قائل است و منفعتی در دخالت در مسائل سیاسی ندارد.
وی در این گفت و گو تأکید کرد که اقدامات «قیس سعید» رئیس جمهور نه به دموکراسی خدمت می کند و نه به تکثرگرایی حزبی و بازتاب دهنده تشنگی برای کنترل نهادهای کشور است.
الغنوشی تصریح کرد که جنبش النهضه نشتسی برگزار کرد و تصمیمی مبنی بر محکومیت کودتا اتخاذ کرد و از رئیس جمهور نیز خواست که از تصمیم های خود عقب نشینی کند.
این در حالی است که وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای نسبت به تعلیق فعالیت پارلمان تونس توسط قیس سعید رئیس جمهور این کشور ابراز نگرانی کرد.
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه در این زمینه آمده است: از تعلیق فعالیت پارلمان تونس که جایگاه تجلی اراده مردم این کشور است عمیقا نگران هستیم.
وزارت امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: امیدواریم که مشروعیت دموکراتیک در تونس در چارچوب مفاد قانون اساسی در اسرع وقت احیا شود.
همچنین در این بیانه با بیان اینکه تونس در گذر به دموکراسی برای دیگر کشورهای منطقه یک الگو به شمار می‌رود، بر لزوم حفظ جایگاه این کشور تاکید شده است.
در همین حال، افشاگر معروف عربستانی حوادث تونس را کودتای رئیس جمهور این کشور برای برچیدن حزب اسلام‌گرای النهضه خواند.
«مجتهد» گفت که حوادث شب گذشته در تونس کودتای «قیس سعیّد» رئیس جمهور این کشور برای برچیدن حزب النهضه به روش کودتای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای کنار زدن اخوان‌المسلمین بود.
وی در حساب توئیتری خود نوشت: «این کودتا با همکاری السیسی، بن زاید، بن سلمان و فرانسه انجام شد، تظاهراتی که در تونس تحت عنوان (25 اکتبر) برگزار شد شبیه تظاهرات 30 ژوئن مصر بود».
مجتهد: آنچه در تونس رخ می‌دهد، کودتایی با همکاری بن‌زاید و بن سلمان است
مجتهد افزود: کودتاچیان تعداد زیادی از مزدوران احزاب چپ‌گرا را برای تظاهرات به خیابان‌ها سوق دادند تا برای تصمیمات صادره از رئیس جمهور جشن بگیرند. البته این تعداد برای اثبات شور و شادی مردمی کافی نبود و شبکه العربیه و دیگر رسانه‌ها مجبور شدند به جعل و استفاده از تصاویر تظاهرات قدیمی روی آورده و به دروغ آن‌ها را تظاهرات و شادی مردمی از تصمیمات رئیس جمهور جا بزنند.
مجتهد همچنین نوشت که عربستان و امارات با وجود اختلافات کنونی اما درباره حمایت از این کودتا اتفاق نظر دارند.
این در حالی است که بنابر گزارش رویترز هزاران نفر از شهروندان تونسی به خیابان های پایتخت ریختند تا شادی خود را از اقدامات«قیس سعید» رئیس جمهور این کشور در سرنگونی دولت و تعلیق فعالیت پارلمان ابراز کرده و از این اقدامات حمایت کنند.
هواداران سعید از اقدام وی که آن را ساقط کردن جنبش «النهضه» که بزرگترین حزب در پارلمان و دشمن سیاسی وی به شمار می رود، استقبال کرده و با شعار دادن و هلهله و به صدا در آوردن بوق های خودروهای شان و نیز فشفه بازی جش گرفتند.
اتفاقات تونس نشان داد که چگونه بعد از گذشت ده سال از انقلاب تونس در سال 2011 که منجر به سرنگونی «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور درگذشته این کشور شد فعالیت خیابان در تونس قدرت احتمالی به شمار می رود و بعد از آن که حزب النهضه مردم به را به تظاهرات علیه سعید فراخواند، می تواند منجر به رویارویی نیز شود.
تجمع گسترده مردم برای ابراز شادی که تا پاسی از شب ادامه یافت نقض منع آمد و شد به دلیل شیوع کرونا به شمار می رود. مردم در مناطق مختلف پایتخت و همه شهرهای تونس و به طور خاص در طول خیایان «الحبیب بورقیبه»در مرکز تونس پایتخت تجمع کردند.
خود سعید رئیس جمهور تونس نیز برای دیدار با هواداران شاد خود در همین خیابان که بزرگترین اعتراض ها را در سال 2011 شاهد بود و این اعتراض ها منجر به سرنگونی نظام بن علی شد،حاضر شد.
منتقدان سعید نگران آن هستند که اقدامش برای برکناری دولت و انحلال پارلمان بخشی از اقداماتش در دوری از دموکراسی و رفتن به سمت حاکمیت استبدادی باشد که تونس در گذشته از آن رنج برده است اما سعید در سخنانی علنی هر گونه اقدام برای کودتا را رد کرد و تلاش کرد این نگرانی ها را از بین ببرد.
از سوی دیگر، در حالی که بالگردهای ارتش بر فراز هواداران سعید در پرواز بودند مردم با در دست داشتن عکس های رئیس جمهور در خیابان ها، حزب النهضه را در طول ده سال گذشته عامل ناکامی ین کشور در غلبه بر مشکلات سیاسی و شکوفایی کشور دانستند.
پیش از این منابع رسانه ای، از تعلیق فعالیت پارلمان، لغو مصونیت نمایندگان و برکناری نخست وزیر تونس توسط رییس جمهوری این کشور خبر می دهند.
منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند که قیس سعید رییس جمهوری تونس پس از اعلام برکناری «هشام مشیشی» نخست وزیر، تعلیق فعالیت پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان آن را اعلام کرد.
رییس جمهوری تونس گفت: تصمیم گرفتم قوه مجریه را با کمک نخست وزیری که خودم تعیین می کنم، اداره کنم.
برخی منابع خبری می گویند که سعید با کمک ارتش تونس دست به این اقدامات شبه کودتا زده است.
به گزارش شبکه الجزیره، رئیس پارلمان تونس نیز فورا این اقدامات قیس سعید را اقدامی برای نابودی انقلاب تونس و همچنین کودتا علیه قانون اساسی این کشور خوانده است.
قیس سعید به معترضانی هشدار داده است که اگر بخواهند با سلاح به مقابله با دولت بپردازند با گلوله به آنها پاسخ داده خواهد شد. هرکسی که به فکر استفاده از سلاح بیفتد نیروهای امنیتی نیز با گلوله با آنها مقابله خواهند کرد.
در حال حاضر اعتراضاتی نیز در تونس در اعتراض به برکناری هشام المشیشی نخست وزیر این کشور در جریان است.
نایب رئیس جنبش النهضه تونس گفته کاری که قیس سعید کرد یک کودتای تمام عیار علیه نهادهای دولتی است.
وی تاکید کرده است که اوضاع بسیار ناپایدار و مبهم است و ما تلاش میکنیم تونس را آزاد و دموکراتیک نگه داریم.
«علی العرائیده» با اشاره به سرنوشت هشام المشیشی نیز گفته، هیچ کس از محل بازداشت وی خبر ندارد و ما اعتقاد داریم که وی در کاخ ریاست جمهوری نگهداری میشود.
بعد از تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهوری تونس مبنی بر برکناری نخست‌وزیر و رئیس پارلمان، نیروهای ارتش در خیابان‌های اصلی پایتخت این کشور و ادارات مهم دولتی، از جمله ساختمان رادیو و تلویزیون مستقر شده‌اند.
منابع خاطرنشان کردند، ارتش تونس ساختمان پارلمان را محاصره کرده و به سمت تجمع‌کنندگان در مقابل ساختمان دفتر جنبش اسلامی "النهضه" در مرکز پایتخت گاز اشک‌آور شلیک می‌کند.
از سوی دیگر، اتحادیه عمومی مشاغل به عنوان یکی از مهم‌ترین موسسات مدنی در تونس، خواستار نشست فوق‌العاده رهبران اجرایی‌اش برای بررسی وضعیت کنونی شده است.
"قیس سعید" رئیس‌جمهوری تونس همچنین برخی اعضای پارلمان و شخصیت‌های سیاسی را ممنوع‌الخروج کرده است.
ارتش نیز صبح امروز- دوشنبه- مانع از ورود "راشد الغنوشی" رئیس پارلمان به ساختمان مجلس نمایندگان شده است.
راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه در پی تعلیق پارلمان و برکناری نخست‌وزیر از سوی رییس‌جمهوری این کشور، وی را به کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی متهم کرد و گفت: "ما معتقدیم که نهادهای دولتی همچنان پابرجا هستند و هواداران النهضه و ملت تونس از انقلاب دفاع خواهند کرد."
تلویزیون رسمی تونس تصاویری از قیس سعید در مراسم جشن گروهی از مردم منتشر کرده که به مناسبت برکناری نخست‌وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان، در خیابان "الحبیب بورقیبه" در مرکز پایتخت برگزار کرده بودند.
بر این اساس، رییس‌جمهوری تونس یکشنبه‌شب، "هشام المشیشی" نخست‌وزیر این کشور را برکنار کرد.
سعید در نشستی اضطراری با فرماندهان نظامی و امنیتی همچنین، فعالیت پارلمان را تعلیق و مصونیت پارلمانی نمایندگان را لغو کرد.
قیس همچنین اظهار داشت که تصمیم گرفته تصدی قوه مجریه را با کمک نخست‌وزیر جدیدی که خودش وی را تعیین خواهد کرد، به عهده بگیرد.
تصمیمات رییس‌جمهوری تونس در حالی است که شهرهای این کشور اخیرا به ویژه روز یکشنبه شاهد اعتراض‌های شدید بود.
در تحولی دیگر،راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس طی پیامی از مردم خواست برای دفاع از دموکراسی مقابل دستورات قیس سعید، رئیس جمهور این کشور به خیابان بیایند.
ارتش تونس در نخستین ساعات صبح امروز مانع ورود الغنوشی به پارلمان این کشور شد.
کشمکش های محدودی بین شماری از هواداران رئیس جمهور و مخالفان او در مقابل پارلمان تونس درگرفت.
غنوشی اعلام کرد که پارلمان همچنان به کار خود ادامه می دهد و دولتی که مشروعیت خود را از این پارلمان گرفته به فعالیت ادامه خواهد داد.
وی افزود که آزادی ملت تونس سلب شده است و خواستار برگزاری تظاهرات در دفاع از آزادی شد.
از جهتی دیگر، رئیس‌جمهور سابق تونس اقدامات رئیس‌جمهور فعلی این کشور را کودتایی تمام‌عیار خواند و ضمن محکوم کردن آن گفت، وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تونس بدتر خواهد شد.
«منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس در واکنش به اتفاقات این کشور گفت، «قیس سعید» رئیس‌جمهور کنونی تونس قانون اساسی را نقض کرده است.
المرزوقی در ویدئویی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، گفت: تصمیم‌های قیس سعید یک عقبگرد بزرگ است به نحوی که ما از دایره ملت‌های متمدن خارج کرد. این تصمیم‌ها، نقض قانون اساسی است.
وی تأکید کرد، سعید قانون اساسی را نقض کرده که قسم وفاداری به آن خورده بود و تمامی قدرت را دست گرفته است. آنچه رخ داده یک کودتای تمام عیار است.
المرزوقی ضمن اعلام اینکه وضعیت تونس بدتر خواهد شد، در ادامه گفت، به عنوان یک شهروند، حقوقدان و رئیس‌جمهور سابق آنچه رخ داده را محکوم و تصمیمات قیس سعید را مردود می‌داند.
وی از ملت تونس خواست که بیدار باشند و سپس گفت، هر کسی گمان می‌کند این آغاز راه‌حل است اشتباه می‌کند. این ابتدای حرکت به سمت وضعیت بدتر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/706059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

انفجار کپسول گاز در پایانه شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود