پیام ویژه

آخرين مطالب

کشته شدن صدها عنصر از طالبان/ آمریکایی ها:جنگ افغانستان اشتباه بود بين الملل

کشته شدن صدها عنصر از طالبان/ آمریکایی ها:جنگ افغانستان اشتباه بود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صدها عنصر گروه طالبان توسط نیروهای امنیتی افغانستان طی 24 ساعت گذشته کشته شدند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،وزارت دفاع افغانستان امروز سه شنبه اعلام کرد که 187 عنصر از گروه طالبان طی 24 ساعت گذشته به دست نیروهای افغانستانی کشته شدند و 110 نفر زخمی شدند و دو عنصر از این گروه نیز دستگیر شدند.
وزارت دفاع افغانستان در حساب رسمی خود در توئیتر نوشت:در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت های کونار، لوگار، غزنی، خوست، قندهار، اوروزگان، فاریاب، بلخ، جوزجان، سمنگان، هلمند، تخار، قندوز، بغلان و کاپیسا در 24 ساعت گذشته 187 تروریست طالبان کشته شدند و 112 نفر دیگر زخمی شدند و 2 نفر از آنها نیز دستگیر شدند.
در تحولی دیگر، بر اساس یک نظر سنجی در آمریکا نیمی از مردم آمریکا بر این باورند که راه اندازی جنگ علیه افغانستان توسط آمریکا اشبتاه بود.
بر اساس نظرسنجی ای که مرکزجامعه شناسی«گالوپ» انجام داد 47 درصد از آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کردند بر این باورند که جنگی که آمریکا علیه افغانستان به راه انداخت اشتباه بود.

پیام ویژه

جامعه شناسان این مرکز در این نظر سنجی به اساس داده هایی که بین 6تا 21 جولای با مشارکت 1007 شهروند بالای 18 سال گردآوری شد، استناد کردند. 
ایالات متحده اخیرا اعلام کرد که بیشتر نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند و انتظار می رود که نیروهای آمریکایی تا پایان آگوست به طور کامل از افغانستان خارج شوند. 
دیگر تحولات
با تشدید حملات شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان، تسلط این گروه به مناطق مختلف این کشور به سرعت در حال گسترش است، این در حالی است که نیروهای امنیتی افغان تنها کنترل کامل 22 درصد مناطق را در دست دارند.
ایالات متحده آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر، به این دلیل که اسامه بن لادن و دیگر سرکردگان القاعده در افغانستان مخفی شده‌اند، عملیات حمله به افغانستان تحت عنوان "عملیات آزادی بلندمدت" را آغاز کرد. بیش از 20 کشور از جمله اعضای ناتو، از ایالات متحده آمریکا در عملیاتی که به مدت 13 سال (بین سال‌های 2001-2014) به طول انجامید حمایت کردند.
در سال 2014 یک ماموریت جدید به رهبری ناتو و متشکل از 36 کشور متحد و غیر متحد بر آموزش ارتش افغانستان متمرکز شد. پس از آن فعالیت طالبان به سرعت افزایش یافت و از جنوب این کشور شروع و به مناطق دیگر گسترش یافت. بر اساس دوازدهمین گزارش کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ، طالبان بین 58 هزار تا 100 هزار نیروی مسلح دارد.
وعده آمریکا برای خروج همه نیروهای خارجی از کشور با امضای توافق نامه صلح با طالبان در تاریخ 29 فوریه 2020 نقطه عطفی برای این کشور بود. به موازات روند خروج، مذاکرات روند گذار بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان بی نتیجه به پایان رسید. با فروپاشی این روند، فشار و حملات طالبان در سراسر کشور شدت گرفت.
طالبان که طبق توافق‌نامه دوحه اطمینان دادند که به نیروهای خارجی حمله نخواهند کرد، علیه نیروهای امنیتی افغانستان دست به اقدامات خشونت آمیز زدند.
بر اساس دوازدهمین گزارش کمیته تحریم سازمان ملل متحد، در حال حاضر در گروه طالبان حدود 58 هزار تا 100 هزار جنگجوی مسلح عضویت دارند.
در حالی که طالبان کادر خود را به طور پیوسته گسترش می‌دهد، تعداد نیروهای امنیتی افغانستان که هدف آنها رسیدن به 352 هزار نفر در ماه‌های نخست سال بود، تنها با 308 هزار نیرو فعالیت می‌کنند.
به هم خوردن موازنه به نفع طالبان
نفوذ دولت مرکزی که پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 و عقب نشینی طالبان در حال افزایش بود، روز به روز در حال کاهش است. دولت، طالبان و سازمان ملل متحد داده‌های مختلفی در مورد مناطق تحت کنترل خود ارائه می‌کنند.
بر اساس بیانیه وزارت امور داخله افغانستان، بیش از نیمی از اراضی این کشور تحت کنترل نیروهای دولتی است و هیچ منطقه‌ای به طور دائم تحت کنترل طالبان نیست. طبق بیانیه مذکور، اخیراً به دلایل امنیتی کنترل بسیاری از مناطق تغییر کرده است اما این به معنای آن نیست که آن منطقه تحت کنترل طالبان قرار گرفته است.
از سوی دیگر گروه طالبان مدعی است که بر 80 درصد خاک این کشور تسلط دارند. براساس داده‌های اطلاعاتی سازمان ملل، طالبان 50 تا 70 درصد از مناطق این کشور را تحت کنترل خود گرفته است.
کنترل مراکز ولایت‌ها در دست نیروهای امنیتی افغان و شهرستان‌ها در دست طالبان است
بر اساس گزارشی که خبرنگار آناتولی به نقل از منابع محلی گردآوری کرده، گروه طالبان کنترل بیش از 150 شهرستان و مرکز آن از مجموع کل 407 شهرستان این کشور را در اختیار دارد.
طالبان مدعی است که کنترل بیش از 260 مرکز شهرستان‌ها را در اختیار دارد. مرکز 34 ولایت افغانستان از سوی دولت این کشور اداره می‌شود. درگیری بین نیروهای امنیتی افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان در اکثریت مناطق این کشور ادامه دارد.
درگیری‌ها در حدود 150 شهرستان از 407 شهرستان افغانستان ادامه دارد. حدود 53 منطقه وابسته به این شهرستا‌ن‌ها در کنترل نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارند.
شبه‌نظامیان به مرکز ولایت بادغیس در غرب افغانستان که همه شهرستان‌های آن را به کنترل خود درآورده‌اند، حمله و برای مدت کوتاهی بسیاری از مناطق مرکزی ای شهر را تصرف کردند.
نیروهای دولتی که 3 شهرستان در ولایت بدخشان، 2 شهرستان در ولایت تخار، 3 شهرستان در ولایت قندوز، 3 شهرستان در ولایت هرات و 2 شهرستان در ولایت فاریاب در شمال شرقی این کشور را کنترل می‌کنند، برای بازپس گیری شهرستان‌های تحت تصرف طالبان به عملیات خود ادامه می‌دهند.
حرکت طالبان به سمت دروازه‌های مرزی
طالبان در حملاتی که در هفته آخر ماه ژوئن آغاز کرد تقریبا تمام مناطق در مرز ازبکستان و تاجیکستان را تصرف کردند. شبه‌نظامیان این گروه در 22 ژوئن کنترل گذرگاه مرزی شیرخان بین تاجیکستان و ولایت قندوز در شمال کشور را به دست گرفتند.
طالبان در ادامه پیشروی خود در افغانستان در 8 ژوئیه گمرک مرزی اسلام‌قلعه در مرز این کشور با ایران را نیز تصرف کردند. این گروه همچنین دروازه مرزی حیرتان مهمترین مسیر تجاری افغانستان به ازبکستان و گذرگاه مرزی ابونصر فراهی در ولایت فراه در مرز ایران را نیز محاصره کردند.
آنها همچنین بر ولایت غزنی در جنوب غربی این کشور متمرکز شدند.
شبه‌نظامیان طالبان همچنین در 26 ژوئن کنترل منطقه اندخوی که در مسیر پایانه مرزی آقینه در شمال این کشور و در مرز ترکمنستان در شمال این کشور قرار دارد را تحت کنترل خود درآوردند.
این گروه همچنین در 14 ژوئیه گذرگاه‌های مرزی «اسپین‌بولدک» در مرز پاکستان را تصرف کرد.
براساس اعلام اتاق بازرگانی افغانستان، روزانه صدها وسیله نقلیه حامل مواد غذایی از دروازه‌های مرزی مذکور وارد کشور می‌شدند ولی پس از این که گذرگاه‌ها تحت کنترل طالبان قرار گرفتند، هیچ وسیله نقلیه‌ای از این مسیرها وارد این کشور نمی‌شود.
طالبان به پایتخت نیز نفوذ می‌کند
در حالی که طالبان پیش از این اقدامات خود را در ولایات جنوبی افغانستان تشدید کرده بودند، در دو ماه گذشته فشار خود را بر مناطق شمالی، شمال شرقی و غربی بیشتر کرده است.
طالبان از ماه مه حملات شدیدی را به ولایات غور، نیمروز ، فراه ، هرات و بادغیس در غرب، قندهار در جنوب، بدخشان و تخار در شمال شرقی، فاریاب، جوزجان، بلخ، بغلان، قندوز، سمنگان در شمال آغاز کردند.
طالبان در سه ماه گذشته بیش از 161 پاسگاه را در 85 شهرستان در شمال افغانستان هدف قرار داده‌اند. آنها 51 شهرستان را تصرف کرده و در 14 مورد از این مناطق بر فشارهای خود بر نیروهای امنیتی افزوده است.
تعداد کل شهرستان‌های تحت کنترل طالبان از ماه مه تاکنون به 72 منطقه رسیده است. شبه‌نظامیان این گروه در 12 ماه مه، شهرستان نرخ از ولایت میدان وردک را که از مرزهای اداری کابل، پایتخت افغانستان 30 کیلومتر دورتر است را تصرف کردند.
در هفته گذشته 3 منطقه از طالبان بازپس گرفته شد
وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که در هفته گذشته 3 منطقه از طالبان باز پس گرفته شده است. دره صوف ولایت سمنگان در شمال کشور و منطقه کلدار ولایت بلخ از طالبان بازپس گرفتند. شهرستان کرخ ولایت هرات در غرب این کشور نیز در 23 جولای از کنترل طالبان خارج شد.
بنا بر اعلام وزارت کشور افغانستان، تعداد شهرستان‌های تحت کنترل دولت در ماه گذشته از 25 مورد فراتر رفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/706796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

شیائومی نیامده رکورد زد!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی