پیام ویژه

آخرين مطالب

اولویت‌های صیانت يادداشت

اولویت‌های صیانت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
اصغر میرفردی/ مجلس و البته بهتر است بگوییم بخشی از مجلس، این روزها پیگیر طرحی به نام «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است. چنین طرحی و شیوه پیگیری آن ابهامات و نگرانی‌هایی را درپی داشته است. در اینجا به صورت کوتاه به چنین ابهام‌های ساختاری درباره این طرح می‌پردازیم. واژگان به ‌کار گرفته‌شده در این عنوان خود چالش‌برانگیز است. صیانت از کدام بخش از حقوق کاربران؟ صیانت از حقوق در برابر چه خطراتی؟ در برابر هکرها؟ بدافزارها؟ سایت‌های مستهجن؟ خطرات امنیتی؟
پرسش و ابهام دیگر، درباره فرایند رسیدگی به این طرح است که با استناد به اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون یا گروه مشخصی از نمایندگان سپرده می‌شود و در عمل همه نمایندگان که نمایندگان مردم و جمهور هستند، در آن نقشی ندارند. درحالی‌که اصل یادشده، شرایط ضروری را برای واگذاری بخشی از وظایف مجلس به هیئت ویژه مبنا قرار داده است، آیا ضروری‌ترین حوزه برای ورود در شرایط کنونی فضای مجازی است؟ آیا ضروری‌تر از حفظ جان و سلامت مردم و تأمین معیشت آنها در این روزها موضوعی وجود دارد؟ برای بسیاری از مردم داشتن مسکن آرزو شده و خرید و مصرف پروتئین، میوه و... بسیار دشوار شده است.
مگر جناح برنده انتخابات مجلس نمی‌خواستند مجلسی انقلابی تشکیل دهند تا مجلس یک بار دیگر در «رأس امور» قرار گیرد؟ آیا چنین روندی به معنای در رأس بودن مجلس است؟ مجلس تنها با مشارکت و خرد جمعی همه نمایندگان می‌تواند داعیه در رأس امور بودن داشته باشد، نه اندک‌گزینی و کارهایی که مشارکت نمایندگان همه مردم را دربر نداشته باشد، آن‌هم برای موضوعی که نمی‌تواند مصداق شرایط اصل 85 را داشته باشد و در مقایسه با وضعیت بهداشتی- درمانی و اقتصادی- معیشتی اولویت نخست نیست و حتی می‌تواند با محدودشدن، مشکلات اقتصادی را افزایش دهد.
از این ابهامات که بگذریم، مگر نمایندگان «مجلس انقلابی» نمی‌خواستند مجلسی تشکیل دهند تا از «رنج مردم بکاهند»؟ این‌گونه می‌خواهند به این «برنامه‌ها و وعده‌های دوران انتخاباتشان» برسند و جامعه را برخوردار از اقدامات سازنده‌شان کنند؟ کافی است چشم‌ها را باز کنیم و ابعاد رنج‌ها و سختی‌های مردم برای گذران زندگی روزمره را ببینیم؛ بی‌کاری، فقر، گرانی و تورم، مشکلات بهداشتی و درمانی در زمانی که کرونا جولان می‌دهد و در مقایسه ‌با دیگر کشورها سهم ناچیزی از جمعیت کشور واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و در نتیجه هر روز شاهد ابتلای ده‌ها هزار نفر از هم‌وطنان عزیزمان به کرونا و ازدست‌دادن تعداد زیادی از آنها هستیم... اینها همه بخشی از صدها مشکلات گریبانگیر کشور در شرایط تحریم اقتصادی است. در این شرایط «طراحان محترم طرح صیانت» به سوی «ساماندهی فضای مجازی» در قالب «صیانت از حقوق کاربران» رفته‌اند، آن‌هم در شرایطی که بخش قابل توجهی از اندک کسب‌وکارهای موجود به صورت نصف‌و‌نیمه با استفاده از همین فضای مجازی ادامه فعالیت می‌دهند. با برچیدن یا محدودکردن این فضا، کسب‌وکار این گروه از هم‌وطنان بسته می‌شود و مردم هم برای تأمین مایحتاج ضروری خود بیش از گذشته به سختی دچار می‌شوند.
تصمیم‌های مجلس باید جوهره خرد جمعی جامعه باشد و برای اداره جامعه ریل‌گذاری کند نه اینکه بدون اولویت‌شناسی کارشناسانه گرهی بر گره‌های موجود و طاقت‌فرسا بیفزاید. اگر ملاحظات دیگری از این طرح در ذهن طراحان وجود دارد که انجام آن را برایشان «ضروری» کرده است، به‌صورت شفاف آن را با مردم در میان بگذارند نه آنکه با واژگان مبهم و ایهام‌گونه نام‌گذاری شود. واژه‌ها هم معنای فرهنگی و هم بار حقوقی دارند، به‌ویژه واژگانی که در دستگاه قانون‌گذاری به کار گرفته می‌شوند.
جامعه ما با مشکلاتی که این روزها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، در شرایط عادی قرار ندارد. تحریم‌ها همچنان برقرار است و ادبیات طرف‌های مذاکره‌کننده غربی نیز نوید رفع آنها در آینده نزدیک را نمی‌دهد و حتی «شرکای بین‌المللی»مان برخلاف آنچه خودشان با ژست دیپلماتیک ادعا می‌کنند و توسط برخی در داخل نیز این ادعاها با صدای بلند تکرار می‌شود، برای ما دل نمی‌سوزانند و در پی منافع خودشان‌ هستند تا جایی که در فرایند ارائه واکسن کرونا نیز بیشتر منافع خود را پی می‌گیرند تا نیاز حیاتی ما را.
دولت جدید نیز که چند روز دیگر مستقر می‌شود در این شرایط سخت اقتصادی نیاز به حمایت همه قوا برای کاستن از دامنه مشکلات فزاینده دارد. با این توصیف، عقلانی است تا مجلس محترم اولویت‌های جامعه را شناسایی و پیگیری کند. اگر قرار است پیگیر صیانت باشد هیچ چیزی اولویت‌دارتر از صیانت از جان و سلامت مردم، معیشت مردم، عزت و کرامت نفسانی آنها و «منافع ملی» به معنای واقعی آن نیست. اولویت‌شناسی عقلانی این است که کاری کرد تا شأن ایرانیان در کف خیابان‌های شهرهای ارمنستان و کشورهای دیگر برای دریافت واکسن کرونا خدشه‌دار نشود، تا جوانان و استعدادهای این سرزمین برای یافتن کار و زندگی بهتر به خارج مهاجرت نکنند، تا هر روز شاهد ابتلا و درگذشت هم‌وطنانمان به‌خاطر کرونا نباشیم، تا کسب‌وکارها تعطیل و فعالان و کارگران بی‌کار نشوند، تا خشونت‌های ریز و درشت و جرائم پنهان و پیدا گسترش نیابند، تا ارزش پول ملی به تاراج نرود و... . تا شایسته‌سالاری، دادگری، پاکدستی و اخلاق‌مداری در جامعه نهادینه شود و انسجام و هویت ملی تقویت شود. بهتر است در همه بخش‌های جامعه با روحیه مسئولیت‌پذیری در قبال مردم و جامعه‌مان، اولویت‌ها را به‌خوبی برگزینیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/709310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

چرا دوباره در آغوش گرفتن مادر چاوز توسط احمدی نژاد، برجسته شد؟

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

یورو رکورد زد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

امیدواریم توافق‌های سفر به پاکستان با پیگیری مقام‌های دو طرف اجرایی شود

وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری عازم سریلانکا شد

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره