پیام ویژه

آخرين مطالب

کره شمالی؛ جنگ مردم با گرسنگی يادداشت

کره شمالی؛ جنگ مردم با گرسنگی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
آرمین منتظری/ کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در آغاز تابستان و به واسطه بسته شدن مرزهای کره‌شمالی با دیگر کشورها به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا درباره شرایط بحرانی و فلج‌کننده مواد غذایی در این کشور هشدار داد. علاوه بر این در اواسط تابستان موجی از گرما این کشور را در بر گرفته است و بارش باران نیز در پایین‌ترین سطح خود است و این دو عامل موجب شده این کشور با بحران کمبود مواد غذایی و گرسنگی گسترده مواجه شود. 
به گزارش واشنگتن‌پست، دمای هوا در برخی نواحی کره‌شمالی به 39 درجه بالای صفر رسیده است. این موج گرما موجب بروز خشکسالی گسترده در این نواحی شده است. این کشور در سال جاری میلادی بارش بارانی برابر با 21 میلیمتر داشته که در این فصل بسیار کم محسوب می‌شود. هوا در کره‌شمالی آنقدر گرم است که تلویزیون ملی این کشور به افراد سالمند هشدار داده که ممکن است دچار گرمازدگی یا فقر بالای سدیم شوند که این دو عامل در کنار هم منجر به شیوع بیماری‌های قلبی و سکته خواهندشد. مقامات کره‌شمالی به مردم این کشور تاکید کرده‌اند که از ماندن زیر نور خورشید اجتناب کنند و سعی کنند میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود گنجانده و مقادیر بیشتری آب بنوشند. این شرایط بحرانی می‌تواند تاثیرات درازمدت بر کشوری بگذارد که سیستم‌های آب‌رسانی نظام‌یافته‌ای ندارد. در چنین شرایطی فشار بر دولت کره‌شمالی افزایش خواهد یافت چراکه این کشور در حال حاضر نیز تحت فشار شدیدترین تحریم‌های سازمان ملل متحد به واسطه برنامه هسته‌ای نظامی خود است. 
چو هان بام، محقق ارشد در موسسه اتحاد ملی سئول می‌گوید: «پیش از این نیز کره‌شمالی در شرایط بسیار بد غذایی قرار داشت و حالا گرمای هوا و خشکسالی موجب شده کفگیر به ته دیگ برسد». افزایش گرما در کره‌شمالی به دلیل شرایط غیرمعمول و بحرانی دمای هوا در غرب اقیانوس آرام است. در واقع همین شرایط است که موجب شده دمای هوا در تابستان امسال در امریکای شمالی نیز بالا برود. علاوه بر این در شمال شرقی چین، شبه جزیره کره و شمال ژاپن نیز دمای هوا آنقدر بالا رفته که رکورد جدیدی ثبت شده است. 
موج گرمای امسال در کره‌شمالی موجب شده این کشور یکی از تابستان‌های بسیار سخت را در سال‌های گذشته سپری کند. علاوه بر این همین موج گرما موجب شده رطوبت هوا نیز در این کشور به بالاترین سطح خود برسد. البته پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده دمای هوا در این کشور کمی پایین‌تر بیاید اما بعید است این تغییرات خیلی محسوس باشد. سال گذشته کره‌شمالی به دو دلیل سخت‌ترین سال مالی خود را از سر گذراند. نخست اینکه چین به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا مرزهایش را با کره شمالی بست و دوم اینکه توفان‌ها و سیل‌های موسمی کره‌شمالی را در نوردیدند و خسارات زیادی به مزارع و زیرساخت‌های این کشور وارد کردند. دولت کره‌جنوبی هفته جاری اعلام کرده که شرایط غذایی و سطح تولید گندم و ذرت را در کره شمالی تحت نظر دارد.
کارشناسان بر این باورند که از بین رفتن منابع آب زیرزمینی روستایی در کره شمالی موجب شده روستاییان این کشور محصول بسیار کمتری داشته باشند. علاوه بر این شرایط بد اقتصادی در این کشور موجب شده دسترسی کشاورزان کره‌شمالی به کود شیمیایی، سوخت و ماشین‌آلات کشاورزی مسدود شود. مبادلات تجاری کره شمالی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده است و تحریم‌های بین‌المللی نیز گزینه‌های این کشور را برای واردات نیازهای کشاورزان، محدود کرده است. 
وون تائه جین، کارشناس کشاورزی در گزارش اخیر خود در خصوص وضعیت کشاورزی کره‌شمالی نوشته: «کمبودها بیشتر از آن است که کره‌شمالی بتواند آن را مدیریت کند». البته کمبود مواد غذایی آنقدری نیست که به مانند قحطی دهه 90 میلادی منجر به کشته شدن صدها هزار نفر در این کشور شد، آسیب وارد کند. هر چند تخمین‌های کارشناسان مستقل نشان می‌دهد که در آن سال‌ها سه میلیون نفر از شهروندان کره‌شمالی به واسطه کمبود مواد غذایی جان خود را از دست دادند. البته هشدارهای علنی کیم جونگ اون درباره نبود امنیت غذایی در ماه ژوئن نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره شرایط کره‌شمالی بسیار جدی است. البته به واسطه نبود اطلاعات موثق درباره شرایط فعلی این کشور، کارشناسان نمی‌توانند به‌طور موثق اعلام کنند که آسیب‌های احتمالی به مردم عادی این کشور و بخش کشاورزی کره‌شمالی تا چه اندازه خواهد بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرایط به‌شدت به تولید برخی محصولات کشاورزی این کشور از جمله برنج، آسیب وارد می‌کند. شرایط بد خشکسالی موجب خواهد شد تولیدات بخش کشاورزی کره‌شمالی در زمینه تولید برنج، سبزیجات و میوه به‌شدت آسیب ببیند. علاوه بر این به واسطه نبود سیستم‌های آب‌رسانی این شرایط وخیم‌تر خواهد شد». همچنین، موج هوای گرم می‌تواند آسیب‌های اقتصادی- اجتماعی شدیدی به زندگی روزمره مردم کره‌شمالی وارد کند. چراکه در این کشور به ندرت از سیستم‌های تهویه مطبوع و دستگاه‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. 
اما به نظر می‌رسد که رهبر جوان کره‌شمالی نگرانی‌هایی مهم‌تر دارد. کیم جونگ اون روز گذشته ترجیح داد به رزمایش پیش‌روی کره جنوبی و امریکا بپردازد. خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه نوشت، کیم «نیرو‌های متخاصم» را به تشدید «رزمایش‌های جنگی لجام‌گسیخته و مداوم از روی خشونت‌طلبی» متهم کرد.
این خبرگزاری نوشت: «کیم متذکر شد که چنین اوضاعی موجب تقویت عزم و اراده مبارزه ارتش خلق کره جهت نابود کردن دلیل ریشه‌ای این چرخه شرورانه افزایش تنش خواهد شد.»
رهبر کره‌شمالی همچنین از تمام کادر نظامی و سیاسی کره شمالی خواست بالاترین سطح تلاش خود را برای تقویت کارآمدی رزمی واحد‌های خود به کار گیرند. کیم در ادامه از سربازان کشورش خواست، زندگی خود را وقف محافظت از مردم کره شمالی و اموال آنها کنند و بر اهمیت افتخار این سربازان بابت نقش آنها به عنوان خالق شادی برای مردم و نگهبانان حفظ اعتماد مردم به حزب حاکم، تأکید کرد. این اظهارات در حالی انجام می‌شود که کره جنوبی و امریکا در حال گمانه‌زنی درباره انجام این رزمایش و چگونگی برگزاری آن در نیمه ماه آگوست (اواخر مرداد) هستند و این نگرانی را دارند که اجرای آن ممکن است بر اقداماتی که این هفته از سوی دو کره انجام شده است تأثیر منفی بگذارد.
کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی روز سه‌شنبه خبر داد که پیونگ‌یانگ و سئول خطوط تلفنی اضطراری را که کره‌شمالی یک سال قبل قطع کرده بود، مجددا برقرار کردند. «پارک سو هیون» دبیر مطبوعاتی «مون جائه این» رییس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد: «دو رهبر چندین بار با تبادل نامه راه‌های بهبود روابط را بررسی و توافق کردند که خطوط تلفنی قطع شده را به عنوان اولین قدم در این روند، وصل کنند. آنها همچنین توافق کردند اعتماد را در اسرع وقت بازیابی و دوباره روابط را تقویت کنند». 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/709314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش