پیام ویژه

آخرين مطالب

جولان مرگبار کرونا در سایه بی‌توجهی مردم و مسئولان فرهنگی و اجتماعی

جولان مرگبار کرونا در سایه بی‌توجهی مردم و مسئولان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - از زمستان 1398 تاکنون، هر روز تعداد زیادی از هم‌وطنان به کرونا مبتلا شده و بخشی را نیز ناباورانه با دستان خود به آغوش خاک سپرده ایم، اما هرچه روزهای بیشتری می گذرد سهل انگارتر از قبل خود را به دامان رنج بیماری می سپاریم.
شیب ابتلا و مرگ به ‌واسطه کرونا به‌ سرعت بالا رفته است و متخصصان می‌گویند که استفاده از ماسک خطر ابتلا به ویروس کرونا را تا 5 برابر کاهش می‌دهد. 
روزها و ماه های نخستین همه گیری کرونا، دولت استفاده از ماسک را در مکان های عمومی اجبار کرد و شهروندان نیز پویش استفاده از ماسک را برای مقابله با این ویروس و حفظ سلامت همنوعان به راه انداختند، اما امروز همین مردم رفتاری مخالف را پیش گرفته و جسورانه خود و اطرافیان خود را به دام بلا می اندازند.
سامان یکی از شهروندان کاشانی به ایسنا گفت: امروز همه می دانیم که ابتلا به کرونا علاوه بر آسیب های جسمی، مبتلایان را گرفتار مشکلات روحی و روانی بلندمدت نیز می کند، اما برخی از شهروندان که تعدادشان هم روبه افزایش است هشدارها را جدی نگرفته و مانند سال‌های گذشته به سفر رفته و دورهمی و مراسم‌ عروسی و عزا را برگزار می‌کنند.
وی افزود: در مکان های عمومی بسیاری از افراد از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و سبب می‌شوند که کرونا بیش از پیش گسترش یافته و کشور در وضعیت هشدار و قرمز بماند و این بی توجهی در حالی است که هشدارهای پزشکی صراحتأ اعلام کرده وضعیت خوبی نداریم.
این شهروند تصریح کرد: یکی از علت هایی که مردم نسبت به رعایت موازین بهداشتی و حفظ فاصله فیزیکی بی توجه شده و شاهد وضعیت بدتری نیز می‌شویم، بی توجهی مسئولان است که نسبت به کنترل شرایط جدی نیستند و حتی تابلوهای هشدار دهنده در سطح شهرها دیده نمی شود.
همچنین یک کارشناس علوم تربیتی گفت: خطری که مردم در زمان شروع کرونا احساس می کردند با گذشت زمان کاهش یافته است زیرا برخی افراد تا خودشان به مشکل و بیماری مبتلا نشوند و عوارض آن را تجربه نکنند، به آن اهمیت نمی دهند و حتی در برابر هشدارها سرسختی نشان می دهند.
ابوالفضل حمیدی افزود: این گروه از افراد که حتی تحصیلات دانشگاهی هم دارند، تا وقتی اقوام یا نزدیکانشان به این بیماری گرفتار نشوند، خطر را جدی نگرفته و از خودشان مراقبت نمی کنند و حتی گاهی لجبازی می کنند که این رفتار، زنگ خطری برای هر اقدام پیشگیرانه است.
وی تصریح کرد: این دسته از مردم، راهی کوچه و بازار یا مکان های مذهبی مثل مسجد و حرم‌ها می‌شوند و بر این باور هستند که بدون اذن خدا هیچ اتفاقی نمی افتد و پس دلیلی برای رعایت توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه نمی بینند.
این کارشناس علوم تربیتی تاکید کرد: بسیاری از شهروندان به پایبندی مسئولان نگاه می کنند، وقتی هر روز آنها را در مراسم مختلف بدون ماسک می ببیند و یا بی توجهی آنها را نسبت به برگزاری مراسم مختلف در سطح جامعه می بینند، نمی‌توان انتظار داشت که مردم هم این مسئله را جدی بگیرند. 
حمیدی گفت: آموزش صحیح و الگوسازی درست، از راهکارهایی است که باعث می شود مردم نیز رعایت موازین بهداشتی را جدی بگیرند. بنابراین مدیران جامعه به ویژه افرادی که در مقابل چشم مردم هستند باید خود را الگویی تلقی کنند که رفتار آنها، مردم را به جدی گرفتن یا جدی نگرفتن کرونا هدایت می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز به ایسنا گفت: تا روز پنجم مرداد 28 هزار و 818 نفر از شهروندان منطقه کاشان به کووید 19 مبتلا شده اند، در حالی که اگر استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را جدی گرفته بودند، این رقم کمتر بود و کرونا مهار شده بود.
مهدی دلاوری اظهار کرد: ویروس دلتا یک ویروس بسیار سرکش است که هم قدرت سرایت و هم قدرت بیماری زایی بسیار بالایی دارد و به علت رعایت نشدن موازین بهداشتی توسط مردم، هر روز فشار بر همکاران ما بیشتر می شود. 
وی افزود: آمار پذیرش در چهار ماه گذشته به ترتیب یک هزار و 272 نفر در فروردین، یک هزار و 249 نفر در اردیبهشت، 488 نفر در خرداد و یک هزار و 104 نفر در تیر ماه بود، اما در پنج روز اول مرداد این رقم به 330 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه در تیر ماه چهار برابر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: تعداد بیماران بدحال طی چهار ماه اول سال به ترتیب 26 نفر، 48 نفر، 18 نفر و 106 نفر بود که در پنج روز اول مرداد به 88 نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل بیش از دو برابر شده که نگران کننده است.
دلاوری در مورد آمار مبتلایان تصریح کرد: افراد تست مثبت کرونا 5 هزار و 89 نفر در فروردین، 3427 نفر در اردیبهشت، 980 نفر در خرداد و 3299 نفر در تیرماه بود که این روند در پنج روز اول مرداد به یک هزار و 326 نفر رسید.
وی گفت: در 124 روز از ابتدای سال جاری منتهی به پنجم مرداد، 30 هزار و 841 نفر به کلینک های حاد تنفسی مراجعه کرده اند که 14 هزار و 121 نفر تست مثبت کرونا بوده اند و 2240 نفر آنها در بیمارستان بستری و یک هزار و 800 نفر نیز بستری موقت شده اند که 287 نفر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/710400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد