پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ دولت روحانی آزمایشگاه «اعتماد به غرب» يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ دولت روحانی آزمایشگاه «اعتماد به غرب»
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « تبیین بیانات رهبری در آخرین دیدار با هیات دولت دوازدهم؛ دولت روحانی آزمایشگاه «اعتماد به غرب» » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم محسن خاکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تردیدی نیست که با ارجاع به مبانی هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه نظام جمهوری اسلامی و رژیم آمریکا، هیچ نقطه امنیت مشترکی میان آن دو وجود ندارد. یعنی نمی‌توان یک نقطه را در یک زمان و از یک جهت یافت که هم تامین‌کننده امنیت جمهوری اسلامی باشد و هم آمریکا. تضاد وجودی و نیز تناقض مفهومی دو حکومت سبب شده است که یکی از بالاترین سطوح اختلافات راهبردی در تاریخ سیاست جهان میان این دو نظام سیاسی درحال وقوع باشد. حتی با مطالعه مبانی دو بلوک شرق و غرب پیش از فروپاشی شوروی می‌توان به نقاط مشترک هستی‌شناسانه زیادی میان دو نظم سیاسی پی برد که هرگز میان نظام سیاسی جمهوری اسلامی و آمریکا وجود ندارد.
 سناریوهای راهبردی آمریکا در قبال ایران
مطالعه روندهای تاریخی و نیز حوادثی که در طول بیش از 4 دهه از سوی آمریکا برای ایران رخ داده است، نشان می‌دهد که آمریکا اگر قادر باشد تردیدی در تغییر رژیم سیاسی در ایران (یعنی جمهوری اسلامی) که منجر به تغییر حاکمیت (یعنی کلیتی به نام ایران متشکل از جغرافیا، حکومت و مردم متحد) بشود، نخواهد داشت.
از این منظر در سطح راهبردی و کلان می‌توان از دو پیشران اصلی در موضوع مواجهه آمریکا با ایران سخن گفت؛ اینکه مولفه‌های قدرت عمومی آمریکا چقدر توانایی دارد و اینکه سپرهای دفاعی جمهوری اسلامی چه میزان در برابر توانایی‌های آمریکا مقاوم و پایدار است؟ از تقاطع این دو پیشران مهم که شامل مولفه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است چهار سناریوی راهبردی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی به دست می‌آید:
1. تغییر رژیم ایران
2. تغییر ساختار ایران
3. تغییر فضای سیاسی ایران
4. تغییر رفتار ایران
مطابق این سناریوها از منظر آمریکا و بر حسب درجه مطلوبیت و اَولیت برای آمریکا در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی به شرح ذیل است:
1. تغییر رژیم سیاسی ایران به ‌معنای حذف کامل نظام سیاسی مبتنی‌بر ولایت فقیه، حذف قانون اساسی و تغییرات عمیق و بنیادین
2. تغییر ساختار سیاسی در ایران به معنای ایجاد برخی تغییرات برای محدودسازی سازه‌های انقلاب اسلامی نظیر ولایت فقیه، سپاه پاسداران، تغییر راهبردهایی چون مقاومت فعال و...
3. تغییر فضای سیاسی در ایران به معنای روی کارآمدن نیروهای نزدیک به غرب در ساختار فعلی و کاهش تنش سیاسی با آمریکا و به‌عنوان مثال اجرای سناریوی فروپاشی شوروی
4. تغییر رفتار ایران به معنای ایجاد تحول در برنامه‌های راهبردی نظیر حضور منطقه‌ای، برنامه موشکی و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران
بررسی‌ها نشان می‌دهد که غرب و آمریکا پس از آزمایش همه توانایی‌های سخت و نرم خود هم‌اکنون در سناریوی چهارم قرار داشته و تلاش می‌کنند در مقطع فعلی به «تغییر رفتار» ایران بسنده کنند. مطابق فرمایش رهبرمعظم‌انقلاب «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ بسیار مهمی است.»
به نظر راهبردی‌ترین توصیه ایشان به دولت آینده که بر اساس تجربه نظام جمهوری اسلامی در طول دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفته بود آن است که «تجربه مذاکره با آمریکا و غرب» در این دوره نشان داد که موکول و منوط کردن برنامه‌های داخلی به غرب قطعا با شکست مواجه می‌شود؛ امری که رهبرمعظم‌انقلاب همه کارگزاران و فعالان سیاسی را به درنظر گرفتن آن توصیه کردند. دلیل این تجربه تلخ اما عمیق آن است که اساسا سناریو و برنامه‌ای در آمریکا برای کمک به ایران یا تقویت مولفه‌های قدرت آن مثل تقویت اقتصاد، معیشت و رفاه وجود ندارد و از قضا تضعیف این موارد در هر چهار سناریوی پیش گفته از مهم‌ترین تاکتیک‌های طرف غربی است.
مطابق این راهبرد رهبر معظم ‌انقلاب اسلامی در منوط کردن بازگشت ایران به برجام به رفع عملی و کامل همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران یک راهبرد دقیق در قبال برنامه غرب علیه ایران بود. راهبردی که علاوه‌بر تقویت موضع دولت و تیم مذاکره‌کننده ایرانی در «وین» برای احیای برجام، از تغییر موازنه علیه کشور نیز جلوگیری کرد.
به بیان ساده‌تر هر کدام از طرفین ایران و آمریکا، بازیگری عقلانی و باتجربه و هوشمند تلقی می‌شوند که برای حداکثرسازی دستاوردهای خود فعالیت می‌کنند. بر این اساس هر کدام از طرفین با محاسبه‌گری و تحلیل و حدس رفتار طرف مقابل اقدام به اتخاذ شیوه‌ای برای کسب امتیاز بیشتر از طرف دیگر می‌کند. از سوی دیگر واضح است که منطق موجود و اصیل میان ایران و آمریکا منطق تضاد و رقابت است و بر اساس منطق واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل، بازیگران در این عرصه با حاصل جمع صفر بازی می‌کنند، یعنی سود جمهوری اسلامی به معنای ضرر آمریکا و سود آمریکا به معنای ضرر جمهوری اسلامی خواهد بود. البته متاسفانه در طول هشت سال گذشته منطق ایده‌آلیستی و غیرواقع‌گرای حاکم بر مسئول تیم مذاکره‌کننده بر اساس اعتماد به طرف غربی و سیاست بُرد-بُرد سبب وارد آمدن خسارت‌های فراوان به یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت ایران یعنی برنامه هسته‌ای کشور شد.
به‌طور کلی ایران و آمریکا در سناریوی چهارم یعنی «تغییر رفتار ایران» در زمان کنونی یعنی پس از خروج آمریکا از برجام و جریان مذاکرات وین، استراتژی‌های مشخص در قبال یکدیگر داشته‌اند. لازم به ذکر است که اساسا دلیل اصلی درخواست مذاکره آمریکا با ایران نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای کشور است و بنابراین وضعیت تداوم مذاکره بدون حصول نتیجه ضرر بیشتری به آمریکا نسبت به ایران تحمیل می‌کند.
تداوم وضعیت فعلی (تداوم برنامه هسته‌ای با وجود تحریم‌ها) از سوی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به‌دلایل متعدد مورد قبول نیست. مورد توافق جامع (برجام) نیز که در دولت یازدهم و دوازدهم مورد آزمایش قرار گرفت و در عمل این دولت را به آزمایشگاه اعتماد به غرب تبدیل کرد و در نتیجه آن هیچ تحریمی رفع نشد، کاملا به ضرر ایران تمام شد. همچنین آمریکا (مطابق آنچه رابرت مالی اخیرا نیز بیان کرد) معتقد است که سیاست افزایش فشار و تحریم علیه ایران شکست خورده است که این به معنای ضرر آمریکا در این استراتژی است.
البته واضح است که انتخاب استراتژی جنگ نظامی و یا مقاومت نیز از سوی ایران هزینه‌های بسیار زیادی دارد، اما به جهت وارد آمدن هزینه بیشتر به آمریکا این استراتژی‌ها به سود ایران محسوب می‌شود. از این منظر استراتژی مسلط ایران که درمجموع بیشترین مطلوبیت را به‌صورت نسبی در قبال سایر استراتژی‌ها خواهد داشت، استراتژی «مقاومت فعال سیاسی–اقتصادی» است و «استراتژی مغلوب ایران» یعنی راهبردی که نسبت به سایر راهبردها وضعیت ایران را بدتر می‌کند، استراتژی «پذیرش توافق» است. درواقع پذیرش توافقی جامع جز درحالتی که آمریکا همه تحریم‌ها را به‌صورت عملی لغو کند، صرفا به ضرر ایران خواهد بود. مشاهده و تحلیل اعتیاد رژیم آمریکا نیز نشان می‌دهد که اساسا تحریم مهم‌ترین (و اگر گفته نشود تنهاترین) ابزار آمریکا در مقابله با ایران است.
از این منظر بسیار بعید است که آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها شود؛ زیرا اولا تنها ابزار اعمال فشار علیه ایران را از دست می‌دهد و ثانیا سبب افزایش قدرت جمهوری اسلامی خواهد شد و ثالثا لغو تحریم‌ها به معنای انصراف آمریکا از سیاست‌های کلانی چون تغییر رفتار تا تغییر نظام سیاسی در ایران است. از این منظر سیاست قطعی اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر لزوم رفع همه تحریم‌ها به‌صورت عملی و راستی‌آزمایی از سوی ایران، سبب فاصله گرفتن جدی آمریکا از سیاست فشار تحریمی علیه ایران و نیز دفع و رفع خطر جنگ می‌شود. زیرا طرف مقابل تلاش می‌کند که استراتژی ایران را از طریق مذاکره به‌سمت پذیرش توافق سوق دهد. درواقع این راهبرد رهبرمعظم‌انقلاب سبب نیازمند شدن آمریکا به مذاکره و ترک اعتیاد او به تحریم یا حمله نظامی شده و خواهد شد.
مطابق این، فرمایشات رهبرمعظم‌انقلاب در باب «خباثت و ناجوانمردی» آمریکا در مذاکرات، نقض توافق در آینده و نشر و سرایت مذاکرات هسته‌ای به موارد چون موضوعات منطقه‌ای، موشکی و... براساس تجربه، عقل و بیشینه‌سازی منافع ملی ایران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/710449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

توجه توئیتر فارسی به گشت ارشاد، بیش از جنگ ایران و اسرائیل!

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور برای پست دادن به جریان انحرافی در وزارتخانه ها / اوج گرفتن اوجی برای پست دادن به یار بقایی و مشایی!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

لایحه حجاب طوری دیده شده که برای کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

پس از این دستاوردهای راهبردی و سرنوشت ساز، یک هواپیمای اوکراینی و مهسا امینی دیگر نسازید

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

آتش زدن پرچم اسرائیل و آمریکا مقابل سفارت اردن در تهران/ تصاویر

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

سیدمحمد خاتمی به محسن مهرعلیزاده تسلیت گفت

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تمام تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا 3 ماه طول می‌کشد/ تمام موشک‌های هایپر سونیک ما به هدف اصابت کرد

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم