پیام ویژه

آخرين مطالب

ماهیگیری تل‌آویو از حادثه در دریای عمان يادداشت

ماهیگیری تل‌آویو از حادثه در دریای عمان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
سارا معصومی/ حمله به یک نفتکش تحت مدیریت شرکت اسراییلی در نزدیکی سواحل عمان به سوژه جدید تنش میان ایران و رژیم اسراییل تبدیل شده است. روز پنجشنبه 7مرداد ماه بود که شرکت اسراییلی زودیاک در لندن اعلام کرد نفتکش ام‌تی مرسر هدف حمله قرار گرفته و در جریان این حمله دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته ‌شده‌اند. ایال اوفر، میلیاردر اسراییلی مالک شرکت زودیاک است اما نفتکش فوق با پرچم لیبریا که در تملک شرکت ژاپنی است در حال حرکت در شمال اقیانوس هند و از دارالسلام به سمت فجیره بوده است. شرکت زودیاک ادعا می‌کند این نفتکش حامل هیچ محموله‌ای در زمان حمله نبود. هنوز جزییات حمله به این نفتکش مبهم است اما برخی گزارش‌ها حاکی از استفاده از پهپاد در این حمله است. 
 تل‌آویو از نخستین ساعات انتشار خبر حمله به این نفتکش انگشت اتهام را به سمت تهران نشانه گرفت و البته یک کمپین دیپلماتیک هم برای بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا آغاز کرده است. یاییر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم اسراییل در واکنش به این حمله به طرح ادعاهایی درباره دخالت ایران در این ماجرا پرداخته و با محکوم کردن «تروریسم ایرانی» ادعا کرد که «ایران فقط مشکل اسراییل نیست، یک مشکل جهانی است و رفتار آن به آزادی کشتیرانی و تجارت نیز لطمه می‌زند.» در نخستین روز انتشار این خبر یک سخنگوی دولت بریتانیا از آغاز تحقیقات در این باره خبر داد و ضمن همدردی با خانواده بریتانیایی کشته شده در این ماجرا اعلام کرد که کشتی‌ها باید مجاز به حرکت آزاد طبق قوانین بین‌المللی باشند. روز جمعه وزارت امور خارجه امریکا هم از این حمله «به‌شدت ابراز نگرانی» کرده و تاکید کرد اوضاع را زیر نظر دارد. 24 ساعت پس از این حمله، شبکه تلویزیونی العالم که در سطح رسانه‌ای وابسته به ایران محسوب می‌شود اعلام کرد که نیروهای «مقاومت» در منطقه مسوول حمله به این نفتکش با مدیریت شرکت اسراییلی بودند. براساس گزارش العالم، حمله به این نفتکش در دریای عمان در واکنش به حمله اسراییل به فرودگاه ضبعه منطقه قصیر سوریه صورت گرفت. حمله به این نفتکش در حالی رخ داد که کمتر از یک ماه پیش یک کشتی باربری که سابقا مالکی اسراییلی داشت در آب‌های نزدیک همین منطقه مورد حمله قرار گرفت و پنج ماه قبل هم انفجاری در یک کشتی اسراییلی دیگر در دریای عمان رخ داد که اسراییل ایران را مسوول آن دانست اما ایران دست داشتن در آن حمله را رد کرد. در حالی که هیچ‌کدام از حملات رژیم اسراییل در سال‌های اخیر به خاک سوریه یا تجاوزهای متعدد این کشور به حریم هوایی لبنان از سوی نهادهای بین‌المللی تحت تعقیب قرار نگرفته یا محکوم نشده است، این رژیم به دنبال آن است تا حمله اخیر به نفتکش تحت مدیریت میلیاردر اسراییلی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار دهد. به گزارش رسانه‌های اسراییلی تحت فشار بین‌المللی قرار دادن ایران به اتهام دست داشتن در این حمله، هدف تل‌آویو است و بر همین اساس وزیر خارجه این رژیم به دیپلمات‌های ارشد اسراییلی دستور داده به دنبال اقدام علیه ایران در شورای امنیت به دلیل وقوع این حمله باشند. 
یاییر لاپید در توییترش در این باره نوشت: «من به سفارتخانه‌های‌مان در واشنگتن، لندن و سازمان ملل دستور داده‌ام با رابط‌های‌شان در دولت و هیات‌های مرتبط در مقر سازمان ملل در نیویورک همکاری کنند. ایران فقط مشکل اسراییل نیست بلکه صادرکننده تروریسم، خرابکاری و بی‌ثباتی‌ای است که به همه ما صدمه می‌زند.» یاییر لاپید همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده و دومینک راب، همتای انگلیسی خود خواستار پاسخ بین‌المللی به این حمله شده است. «یاییر لاپید»، در گفت‌وگوی تلفنی با بلینکن گفت: «ایران بارها تصمیم اسراییل برای دفاع از خودش و منافعش را تضعیف کرده است.» به گزارش رسانه‌های اسراییلی، تل‌آویو اطلاعات مربوط به حادثه نفتکش را در اختیار کشورهای امریکا و انگلیس قرار داده و خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص حمله به این نفتکش و تشکیل جلسه شورای امنیت شده است.
تهران ادعای تل‌آویو را رد کرد
روز گذشته نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری مجازی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره اتهامات رژیم اسراییل مبنی بر در دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسراییلی گفت: «موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام‌زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که این اتهامات را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است. هر جا این رژیم رفته با خودش ناامنی، ترور و خشونت برده است و مسوول وضعیت فعلی همان‌هایی هستند که پای رژیم اشغالگر قدس را به این منطقه باز کرد‌ه‌اند. رژیم اشغالگر قدس باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود. هرکس باد بکارد توفان درو می‌کند. جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کند برای اینکه از منافع عالیه مردم و از امنیت ملی خودش محافظت کند.»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالب منتشرشده در رسانه‌ها در خصوص حمله به نفتکش اسراییلی و اینکه این اقدام انتقام‌جویی ایران بوده است، گفت: «بسیار باید دقت کرد در دام‌هایی که صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس در این‌گونه موارد پهن می‌کنند، نیفتیم.»
واکنش نخست‌وزیر رژیم اسراییل به سخنان خطیب‌زاده
پس از انتشار سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران در رد ادعاهای مطرح‌شده درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسراییلی در دریای عمان، نفتالی‌بنت، نخست‌وزیر رژیم اسراییل، در جلسه صبح روز گذشته کابینه با اشاره به تکذیب ایران ادعاهای بی‌پایه و اساس مقام‌های این رژیم را تکرار کرده و گفت: «الان شنیدم که ایران، تلاش می‌کند از مسوولیت حمله شانه خالی کند. بگذارید به صراحت اعلام کنم، ایران مسوول حمله به کشتی است. این حمله اشتباهی بزرگ بود و ما در هر صورت می‌دانیم که به شیوه خودمان چه درسی به ایران بدهیم. اما از جامعه بین‌الملل انتظار داریم که به روشنی اعلام کنند ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است.»
کمپین تل‌آویو برای پرونده‌سازی
نفتالی بنت در ماه ژوئن با تشکیل یک کابینه ائتلافی توانست به نخست‌وزیری طولانی‌مدت بنیامین نتانیاهو پایان دهد. نتانیاهو در طول دوره نخست‌وزیری‌ عملیات‌های خرابکارانه بسیاری را علیه برنامه هسته‌ای ایران به شمول دانشمندان هسته‌ای و تاسیسات هسته‌ای ایران هدایت کرد. پاییز و زمستان سال گذشته بود که اسراییل اقدام به ترور شهید فخری‌زاده در تهران کرده و اندکی پس از آن نیز عملیات خرابکارانه‌ای را در تاسیسات هسته‌ای نطنز هدایت کرد. در نتیجه این دو اقدام تروریستی اسراییل بود که مجلس شورای اسلامی در ایران اقدام به تصویب طرحی با عنوان لغو راهبردی تحریم‌ها کرده و در نتیجه آن ایران به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان داد. برخی کارشناسان معتقدند که به نتیجه نرسیدن مذاکرات در وین برای احیای برجام نتیجه تاثیر عملیات‌های تروریستی اسراییل در آستانه تغییر دولت در ایالات متحده بود. نفتالی بنت که جایگزین نتانیاهو شده نیز در مخالفت با ایران دست کمی از سلف خود ندارد و تاکنون بارها خواهان حمله به ایران شده و به‌شدت مخالف فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به خصوص در لبنان است. حمله روز پنجشنبه به نفتکش تحت مالکیت یک شهروند اسراییلی نخستین تنش از این جنس میان تهران و دولت بنت است و بر همین اساس برخی تحلیلگران مسائل منطقه می‌گویند بنت به منظور پرهیز از آنکه در برابر ایران ضعیف نشان داده شود این حمله را تلافی خواهد کرد. 
روزنامه اسراییلی جورزالیم پست در گزارشی در این باره نوشت: اثبات دست داشتن ایران در حمله به کشتی در سواحل عمان آسان نیست اما تل‌‌آویو فکر می‌کند ارزشش را دارد. نخست‌وزیر رژیم اسراییل ادعا می‌کند که قطعا اسراییل پشت این حمله است و مدارک اثبات این موضوع هم موجود است. همزمان وزارت خارجه و دیپلمات‌های اسراییلی هم در رسانه‌ها تلاش می‌کنند ایران را مسوول تمام و کمال این حمله معرفی کنند. 
این رسانه اسراییلی در ادامه ادعا می‌کند که ایران در چندسال اخیر حملات پهپادی را علیه نیروهای امریکایی در عراق و همچنین عربستان سعودی هدایت کرده که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند. 
بلومبرگ در گزارشی تفصیلی از زاویه دیگری به این مساله پرداخته و می‌نویسد که حمله به کشتی اسراییلی در دریای عمان در آستانه آغاز به کار دولت جدید در ایران به ریاست ابراهیم رییسی آغاز شده است: تنش نوبتی میان ایران و اسراییل می‌تواند به تشدید خشونت در منطقه منتهی شود و البته پای ایالات متحده و سایر بازیگران را هم به معرکه باز کند. دور جدید تنش در حالی آغاز شده که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید ایران تا چند روز دیگر آغاز به کار می‌کند و به نظر می‌رسد که در بازه زمانی اندکی پس از آغاز به کار دولت او، مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام از سر گرفته شود. ابراهیم رییسی تاکنون از بازگشت به برجام در صورت اجرای مفاد آن توسط سایر اعضای اولیه استقبال کرده و وزیر خارجه ایالات متحده نیز می‌گوید آنها برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات منتظر انتقال قدرت در ایران هستند اما این پنجره تا ابد باز نخواهد بود.»
روزنامه اسراییلی هاآرتص نیز در گزارشی با عنوان اسراییل به فرصت مدنظر دست یافت، ادعا کرد که ایران در پشت پرده حمله به کشتی متعلق به شهروند اسراییلی است که دو کشته بر جا گذاشته و این همان فرصتی است که تل‌آویو برای کمین علیه ایران به آن نیاز داشت. این رسانه در ادامه نوشته است: «تنش میان ایران و اسراییل در سطوح مختلف در خاورمیانه افزایش یافته و از آنجا که این روند به تدریج سیر صعودی پیدا کرده و در منطقه‌ای دور از مرزهای اسراییل است کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حال حاضر در اسراییل مسائلی مانند شیوع کرونا یا تلاش برای تثبیت موقعیت دولت انتقالی از اولویت بیشتری برخوردار است اما اگر تنش میان تل‌آویو و تهران ادامه پیدا کند می‌تواند به اولویت امنیتی و سیاسی دولت بنت تبدیل شود.»
به گزارش «اعتماد»، به نظر می‌رسد که تل‌آویو در حال استفاده حداکثری از تحولات اخیر به منظور تهدیدسازی از ایران برای بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. این حمله در شرایطی رخ داد که 1+4 و ایالات متحده تلویحا با تعلیق مذاکرات وین تا پس از آغاز به کار دولت جدید در ایران موافقت کرده‌اند و همزمان سه دور گفت‌وگو بی‌سابقه (در چندسال اخیر) میان ایران و عربستان سعودی برای تنش‌زدایی از رابطه آغاز شده است. اسراییل حمله روز پنجشنبه را به ابزاری برای تهدید نشان دادن تهران در میانه تحولات دیپلماتیک گفته شده تبدیل کرده تا شاید بتواند در مسیر سخت احیای برجام سنگ‌اندازی بیشتری کرده یا روند گفت‌وگوها میان تهران و ریاض را با طرح ادعاهایی درباره فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای ایران منحرف سازد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/710863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری