پیام ویژه

آخرين مطالب

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی مطرح کرد

صلح و عدالت در گرو همکاری سازمان‌های بین المللی و عدم مداخله منافع قدرت‌های بزرگ فرهنگی و اجتماعی

صلح و عدالت در گرو همکاری سازمان‌های بین المللی و عدم مداخله منافع قدرت‌های بزرگ
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به گزارش ایسنا، داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در پیش در آمد کنفرانس بین‌المللی ائتلاف سازمانهای مردم‌نهاد برای صلح و عدالت و همگرایی ملل گفت: شایسته است در روز جهانی صلح اندیشمندان و سازمان‌های مردم نهاد با هم ائتلاف کنند برای این آرمان بزرگ. از این رو مجمع جهانی صلح اسلامی با همکاری شبکه‌ای از NGOهای ایران و جهان و بعضی دستگاه های فرهنگی بر آن شدند تا برای این آرمان بزرگ با هم ائتلاف کنند و با همراهی و هماهنگی هم این خواست نهایی را پیگیری کنند.
وی با بیان این که کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد برای صلح، و عدالت و همگرایی ملل به همین جهت برگزار می شود، گفت: این کنفرانس با هدف؛ «تبیین حوزه آرمان صلح و عدالت جهانی»، « شناسایی و هم مسیر شدن سازمان های علاقه‌مند»، « ساخت یک ائتلاف مفهومی»، « صدور بیانیه جهانی صلح و عدالت» برگزار می شود. 
وی افزود : امیدواریم تا سال 1401 بیانیه صلح و عدالت جهانی توسط شورای مرکزی ائتلاف اعلام جهانی شود و راهی برای این آرمان بزرگ بردارد. بی شک این قدم موثری برای همگرایی ملل خواهد بود. از این فرصت استفاده کرده از همه آزادگان، اندیشمندان و مدیران NGO ها می خواهم که ما را در این مسیر خیرخواهانه و بشردوستانه همراهی کنند.
لاله افتخاری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان گفت: اگر مومنان بخواهند به رستگاری و صلاح برسند باید به چند برنامه توجه کنند . یکی از برنامه‌ها این است که صبر کنند و بدانند راه حق سخت و پرپیچ‌وخم است. راه حق دشمن زیاد دارد اگر در جایی هم دیگر امکان صبر نیست باز تصبر کنند یعنی همچنان صبر را نشان بدهند و در راه حق حرکت کنند.
وی در بخشی دیگر از سخنانش افزود: دوم اینکه مومنان باید بایکدیگر ارتباط داشته باشند تا جامعه ایمانی به سوی صلاح و فلاح ایجاد کنند. در دوران معصومین هم چیزی شبیه به این بود. مردم به صورت مویرگی حول امام ارتباط داشتند این چیز جدیدی نیست و اهل بیت هم انجام می‌دادند.مردم باید تحت لوای سازمانهای مردم‌نهاد به هم پیوند خورند و حرکت کنند.
یعنی هویتهای و اذهان مستقل اما متحد یعنی وحدت در عین کثرت. یعنی هویتهای مستقل اما در راستای یک هدف در قالب تشکلهای مردم نهاد که باید مورد تاکید اسلام باشد یعنی بر مبنای نیکی و تقوا همراه هم شوند تا هدفی محقق شود.
افتخاری در ادامه تاکید کرد: یکی از مصادیق مهم و ارزشمند “بر” که از طریق تقوا بدست می‌آید همان صلح عادلانه و نرمش قهرمانانه است؛ که مورد تاکید رهبری بوده است و نه هر صلحی که بر پایه ذلت و انفعال باشد.
دبیر اتحادیه زنان مسلمان در ادامه تصریح کرد: اگر شبکه سازی از مردم صورت گیرد و در راه درست و هدف حق خود صبر و مقاومت و جهاد پیشه کنند راهگشا خواهد بود. صبر بر مصائبی که کلا از سوی دشمنان میرسد و همین طور صبر بر طاعت و معصیت.
وی در پایان تاکید کرد: ما می‌دانیم نقش بانوان در مکتب وحی چیست.آن‌ها بسیار نقش آفرین هستند. زنان در عرصه انقلاب‌ها هم دوش و بلکه جلوتر از مردان هستند.فراموش نکنیم که امام می‌فرمود اگر زنی به میدان بیاید گروهی را با خود آورده و اگر مردی به میدان بیاید تنها یک نفر آمده است. باید از زنان در این مسیر مهم در جوامع استفاده کرد.
همچنین زهره الهیان دبیر فراکسیون سازمانهای مردم نهاد نیز در این همایش گفت :سازمانهای مردم‌نهاد می‌توانند فارغ از اعمال نفوذ دولتها و قدرتها بستر را برای اشاعه صلح و عدالت فراهم کنند. ما در گام دوم باید ظرفیت این سازمانهای مردم‌نهاد را شناسایی کنیم و قدر بدانیم و دیپلماسی عمومی را تقویت کرده و با کمک آن‌ها برقرار کنیم تا پیام انقلاب که صلح و عدالت است را بتوان با کمک آن ترویج داد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این هم فکری‌ها در ایجاد عدالت و صلح کمک کننده باشد ؛که اسلام مبانی جدیدی نیز برای آن دارد. تفکر عدالت محور را باید تبیین کنیم و بابی با مردم جهان باز کنیم.
محمد رضا مجیدی ، دبیرکل مجمع مجالس آسیایی نیز تاکید کرد: مباحث نظری بسیاری در این زمینه طرح شده است. باید دید که سازمانهای مردم نهاد در همگرایی ملتها فرصت است یا تهدید و چه نقشی در صلح بانی و صلح آفرینی دارند؟ نقش سازمانهای مردم نهاد باید در سطح محلی و ملی و منطقه ای و بین المللی و دخالت دادن آنها در اداره امور مورد توجه باشد و با غفلت روبرو نشود . تجربه نشان داده است هر کار، مردم، پایه آن باشند آن سرنوشت خوبی دارد و به ثمر می‌رسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شاید شکل و شمایل سازمانهایی که مردم بانی آن هستند، عوض شده باشد اما کارکرد آنها در روابط انسانی و اجتماعی چه در سطح داخل یا بین الملل را ما از گذشته دور داشته‌ایم. باید گفت سازمانهای مردم نهاد در تمام سطوح بسیار فرصت ساز است و نه تهدید ساز بلکه اگر رها شدگی مردم و حرکت انفعالی را داشته باشیم و اگر از تاثیرگذاری سازمانهای مردم نهاد در جوامع غافل شویم، این تهدید است.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر سازمانهای مردم نهاد ، حرکت نخبگان و دانشگاهیان و نیز رسانه ها مورد محرومیت واقع شود این برای جوامع تهدید زاست . اگر ما بتوانیم ظرفیت سازمانهای مردم نهاد را با پایش حاکمیتی در خدمت اهداف نظام بگیریم بسیار می‌تواند در عرصه دیپلماسی موفق تر باشند. ما باید یک بازخوانی از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد به ویژه در حوزه صلح و عدالت و حل مسائل داخل و خارج داشته باشیم.
محسن پاک آئین، سفیر سابق کشورمان نیز در این نشست تاکید کرد: سازمانهای مردم نهاد یک پدیده اجتماعی محسوب می‌شـوند و در کشورهای مختلـف بـا توجـه بـه فرهنـگ موجود در آن کشور، برای انجـام امـور داوطلبانـه بـا گـرایش هـای فرهنگی، خیریه‌ای، محیط زیـست، بـشردوستانه و … در چـارچوب قوانین کشورها فعالیت می کنند. این سازمانها معمولاً با همت افرادی پدید مـی‌آینـد کـه تـلاش بی‌قید و شرط و خالصانه و بـدون چـشمداشـت را سـرلوحه عمـل خویش قرارداده و هرچند معمولاً بدون حمایت دولتها در جامعـه شکل میگیرند اما دارای تعاملات و ارتباطات دو جانبه با دولتهـا می‌باشند و معمولاً در راه اهداف آرمانی و مقدس گام بر می‌دارنـد.
وی تاکید کرد: میتوان گفت کـه مـشارکت در ایـن سازمانها سبب تشویق افراد جهـت انجـام خـدمت بـه یکـدیگر و احساس تعهد نسبت به هم می‌باشد. آموزش و توسعه و ترویج حقوق بشر اسلامی کرامت اسلامی گفتمان سازی و جلب افکار عمومی و نخبگان ،ارائه گزارش از وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان نقش موثر در روند ایجاد قوانین بین المللی مرتبط با حقوق بشر مبتنی بر کرامت انسانی سازمانهای بین المللی از راهکارهای تحقق امنیت اجتماعی شوند.
لازم به ذکر است پنل اول کنفرانس بین‌المللی “ائتلاف سازمانهای مردم‌نهاد برای صلح و عدالت و همگرایی ملل” در روز اول با حضور اندیشمندان و فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد دکتر داود عامری(دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی)، لاله افتخاری(دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان)، مسعود چینی‌گر زاده(رئیس انجمن جهانی صلح و سلامت)، زهره الهیان (رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد در مجلس شورای اسلامی)، محسن پاک آئین(سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران)،محمد رضا مجیدی (دبیرکل مجمع مجالس آسیایی) برگزار شد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/746710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

رفتارهای رادیکال در برخورد با کم حجابی، مردم را به دین بدبین می‌کند / چرا جلوی دزدی و اختلاس را نمی گیرید

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج