پیام ویژه

آخرين مطالب

وقتی اوضاع قیمت مرغ زار می‌شود يادداشت

وقتی اوضاع قیمت مرغ زار می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی جواهری / ماجرای تشکیل صف برای خرید مرغ- آن هم به قیمت مصوب- از اواسط بهمن‌ماه سال گذشته تا روزهای پایانی شهریورماه طول کشیده است؛ مرغی که تنها گزینه پروتئینی سفره مردم است هر روز مثل نرخ ارز و بورس بالا و پایین می‌شود؛ البته ماجرای مرغ با چالش‌های بسیاری همراه بود که تاکنون راه‌حل دقیق و موثری برایش ارائه نشده است. قیمت مرغ تصویب‌شده با نرخ 24هزار و 900تومان به بالای 42هزار تومان و حتی 50هزار تومان رسیده است. یک روز نهاده دامی به‌اندازه کافی به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد. روزی دیگر مشکل گرانی و کمبود جوجه یک‌روزه بهانه‌ای برای گران شدن مرغ می‌شود، اما داستان قیمت مرغ و صف‌های طولانی برای تهیه آن به اینجا ختم نمی‌شود. دستان پنهان دلالان باعث غیرقابل کنترل شدن قیمت‌ها شده است. حتی از «قرارگاه مرغ» که با تصویب ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر تولید، توزیع و قیمت این محصول تشکیل شد هم خبری نیست. تولیدکنندگان مرغ می‌گویند مرغ را با قیمت تعیین‌شده به کشتارگاه می‌دهند و هر اتفاقی می‌افتد بعد از کشتار است. براساس شواهد، کشتارگاه هم مرغ را با قیمت مصوب توزیع می‌کند اما این وسط تا خرده‌فروشی چه بر سر مرغ بی‌جان می‌آید خدا عالم است. در این میان مردم باید مرغ با قیمت بالا بخرند یا صف‌های طولانی را تحمل کنند.
قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها تا 57هزار تومان هم می‌رسد. برخی مغازه‌ها مرغ را 41هزار تومان و برخی دیگر 50هزار تومان هم می‌فروشند. مرغ قطعه‌قطعه شده هم در تمام مغازه‌ها پیدا می‌شود که با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود. مردمی که توان خرید مرغ با این قیمت‌ها را ندارند؛ برای خرید مرغ با نرخ مصوب صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند. «مهدی آزمون»، شهروندی است که در صف تهیه مرغ میدان میوه‌وتره‌بار خیابان کارون ایستاده است. او که بیش از دو ساعت در صف ایستاده به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «گفتیم دولت عوض می‌شود دیگر در صف مرغ نمی‌ایستیم. مرغ که ارزان نشد هیچ، گران‌تر هم شد؛ البته ربطی به دولت ندارد. آقای رئیسی تازه آمده نمی‌تواند همه‌چیز را سریع درست کند. هر اتفاقی برای قیمت می‌افتد از کشتارگاه تا فروشگاه است. باید در این بخش نظارت بیشتری انجام شود. اصلا خود دولت مدتی این کار را به عهده بگیرد. آن‌وقت همه‌چیز درست خواهد شد.» او می‌افزاید: «ببینید هیچ‌چیز نظم ندارد. من ناراحت هستم ولی باید منطقی نگاه کرد. یک فروشگاه عرضه مرغ در محله ما اجاره‌اش ماهانه هفت‌میلیون تومان است. محله‌های بالاتر، این عدد چند برابر می‌شود. دولت یا هر جایی که مسوول این کار است باید نرخ اجاره‌بها تمام فروشگاه‌های عرضه مرغ را مشخص کند. بعد مرغ را مستقیم به دست آن‌ها برساند. آن‌وقت باید نظارت کند تا مرغ را گران نفروشند. اگر دولت بخواهد همه‌چیز را رها کند و دنبال همه‌چیز برود که همه مردم باید استخدام دولت شوند. درست کردن این‌همه نابسامانی یک عمر زمان می‌خواهد.»
مسوولان برای گرانی‌ها فکری کنند
بعضی از شهروندان، خانوادگی در صف مرغ ایستاده‌اند. خانمی که با پسرش در صف ایستاده است، می‌گوید: «حقوق همسرم پنج‌میلیون تومان است. سه‌میلیون تومان اجاره‌خانه می‌دهیم. مابقی ماه را باید با دومیلیون تومان سر ‌کنیم. دو قطعه مرغ دو وعده غذایی می‌شود. چند روز در هفته همراه پسرم می‌آییم تا بتوانیم کمی ارزان‌تر مرغ مصرفی‌مان را تهیه کنیم. همه‌چیز گران شده و خرج و مخارج سرسام‌آور است. تو را به خدا صدای ما را به مسوولان برسانید. چرا حقوق را بالا نمی‌برند. اینکه مردم زیر فشار زندگی کنند اصلا مهم نیست. قطعا مهم نیست چون اگر بود یک نفر به دادمان می‌رسید. وقت انتخابات که بود مردم همه‌چیز بودند. حالا کجا هستند آن‌هایی که وعده می‌دادند که ارزان می‌کنیم، فلان کار را انجام می‌دهیم.» به‌دنبال اعتراض این شهروند، صدای چند نفر دیگر هم بلند می‌شود. مرد میانسالی به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «مدیریت بازار مرغ کار ساده‌ای برای دولت است. یک برنامه‌ریزی درست می‌خواهد که مسوولان به فکرش نیستند. باید در نظر داشته باشیم که مردم جز مرغ هیچ گوشتی نمی‌توانند خریداری کنند. دولت باید خیلی زود وارد ماجرا شود و این نابسامانی را مدیریت کند.» او می‌افزاید: «عرضه و تقاضا مشخص است. فقط باید نظارت‌ها بیشتر شود و متخلف به سزای عملش برسد. باید طوری برخورد کنند که کسی جرات سوءاستفاده از وضعیت را نکند. مردم خسته شده‌اند، همه این‌هایی که در این صف ایستاده‌اند از روی ناچاری گرما را تحمل می‌کنند.» 
خیلی‌ها توان خرید همین مرغ با نرخ مصوب ندارند و شب‌ها نان خالی می‌خورند و با حداقل مواد غذایی گذران زندگی می‌کنند. باید فکری کرد مردم گناه دارند. بروید قیمت میوه را ببینید. قیمت حبوبات و سایر مواد غذایی را بررسی کنید همه‌چیز گران شده است. برنج خارجی کیلویی 40هزار تومان، برنج ایرانی 60هزار تومان. همه مملکت شده دلال‌بازی، هیچ‌کس هم کار نمی‌کند. این وسط مردم هستند که چوب می‌خورند. اگر قرار است برنامه‌ریزی شود سریع انجام دهند. مردم هم پشت مسوولان‌شان هستند و کمک‌رسانی می‌کنند.»
وزارت صمت و اصناف باید عملکرد قوی‌تری داشته باشند
«پرویز اوسطی» درباره تداوم گرانی قیمت مرغ، می‌گوید: با توجه به اینکه در سال99 به‌طور میانگین ماهانه بین 118 تا 120میلیون قطعه جوجه‌ریزی، (مطابق نیاز کشور) اتفاق افتاد، این میزان در سال جاری نیز تکرار شد اما به‌دلیل بالا رفتن قیمت دیگر محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز و ماهی در سال جاری، تمایل به مرغ که نسبت‌به آن‌ها قیمت پایین‌تری دارد بیشتر شده است؛ بنابراین باید جوجه‌ریزی بیشتری در سراسر کشور اتفاق افتد.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی باید در 6ماهه دوم سال به عدد 130میلیون قطعه جوجه‌ریزی برسیم و حتی پیش‌بینی شده است برای شب عید سال1401 به 140میلیون قطعه جوجه‌ریزی محقق شود تا بتوان تقاضای بازار را پاسخگو بود. وی با بیان اینکه دولت و وزیر جدید جهاد کشاورزی نیز انگیزه و تلاش بسیاری برای ساماندهی بازار کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی دارند، اضافه کرد: درواقع در پی این تلاش باید واردات نهاده‌های دامی به‌موقع انجام گیرد تا نیاز بازار به‌درستی تامین شود. وی با اشاره به اینکه واردات جوجه یک‌روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار نیز در کنار تولید داخل از اردیبهشت‌ماه کلید خورده تا مشکل کمبود تخم‌مرغ حل شود، گفت: باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته متاسفانه گاهی اظهارنظرهای بی‌جای مسوولان موجب ایجاد تلاطم در بازار می‌شود؛ به همین دلیل از آن‌ها خواهش می‌کنم؛ ضمن شفاف‌سازی مبتنی بر واقعیات اظهارنظر کنند. به گفته اوسطی، مشکلی در تامین مواد پروتئینی مردم همچون مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز در 6ماهه دوم سال به وجود نخواهد آمد، ضمن آنکه کمیسیون کشاورزی مجلس وظایف نظارتی خود را در این زمینه دنبال خواهد کرد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی دلیل فقدان ثبات در قیمت مرغ را کم‌کاری در حوزه تنظیم بازار خرده‌فروشی که مسوولیت آن با وزارت صمت است، عنوان کرد و افزود: وزارت صمت و اصناف باید عملکرد قوی‌تری در این زمینه داشته باشد، ضمن آنکه کمیسیون کشاورزی این تغییر رویه را از آن‌ها خواستار شده است.
یک شهروند: مدیریت بازار مرغ کار ساده‌ای برای دولت است. یک برنامه‌ریزی درست می‌خواهد که مسوولان به فکرش نیستند. باید در نظر داشته باشیم که مردم جز مرغ هیچ گوشتی نمی‌توانند خریداری کنند

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/746947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان