پیام ویژه

آخرين مطالب

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

خرسند، مدرس حقوق بین‌الملل: ایران مهمترین قدرت منطقه‌ای است/ منافع امنیتی بسیار بالاتر و مهم‌تر از منافع اقتصادی است بين الملل

خرسند، مدرس حقوق بین‌الملل: ایران مهمترین قدرت منطقه‌ای است/ منافع امنیتی بسیار بالاتر و مهم‌تر از منافع اقتصادی است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -

پایگاه خبری جماران: هادی طالع خرسند حقوق‌دان و مدرس دانشگاه معتقد است بر اساس منشور ملل متحد، دولت‌ها حق دفاع مشروع دارند و حقوق بین‌الملل این دفاع مشروع را مجاز دانسته است و معتقد است اصل ضرورت باید آخرین راهکار باشد یعنی این که استفاده از ابزارهای دیگری را انجام دهیم و وقتی که نتیجه نگرفتیم می‌توانیم بر اساس اصل ضرورت، اقدام متقابلانه و دفاع مشروع را انجام دهیم.
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با هادی طالع خرسند در پی می‌آید:
اخیرا و بعد از تسلط آذربایجان بر منطقه قره باغ، شواهد زیادی به دست ما رسیده است که رژیم صهیونیستی کمک‌های زیادی از طریق ترکیه به آذربایجان کرده است، با توجه به شواهد موجود از حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی در خاک آذربایجان آیا ایران حق دفاع متقابل دارد و می‌تواند در مجامع بین‌المللی از آذربایجان به عنوان کشوری که در خاک خود به دشمن ما پایگاه داده است شکایت کند؟
در حقوق بین‌الملل چیزی به نام قوه قضاییه واحد نداریم و این که در شرایط کنونی اگر موضوع شکایت از آذربایجان احراز شود به نظر دور از انتظار است.
اما باید بدانیم اقدامات ایران و رزمایشی که در منطقه شمال غرب صورت گرفت در بازه زمانی موجود مناسب‌ و یک نمایش قدرت توسط جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند در قدم اول تأثیرگذارترین پاسخ باشد.
براساس شنیده‌ها درحین جنگ سال گذشته در منطقه قره‌ باغ و بعد از آن، حدود 1000 نیرو صهیونیستی و همچنین 1800 نیروی داعش که برای جنگ قره‌ باغ به آذربایجان آمده بودند هنوز در منطقه وجود دارند.
مورد دیگر این که گویا بر اساس توافق میان رژیم صهیونیستی و آذربایجان بعد از پیروزی آذربایجان بر ارمنستان قرار بر این است که آذربایجان امکانات و شرایطی را برای اسرائیل فراهم کند تا بتواند از طریق آذربایجان به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.
نکته‌ای که باید بدانیم این است که بر اساس منشور ملل متحد، دولت‌ها حق دفاع مشروع دارند و حقوق بین‌الملل این دفاع مشروع را مجاز دانسته است
بر اساس بند 4 ماده 2 منشور از «اصل منع توسل به زور» نام برده شده است اما حق دفاع مشروع استثنایی بر بنده 4 ماده 2 منشور است، یعنی دولت‌ها می‌توانند در شرایطی از نیروهای نظامی استفاده کنند.
در حقوق بین‌الملل بحث دفاع مشروع بر اساس سه اصل قابلیت اجرا دارد: «اصل ضرورت»، «اصل تناسب» و «اصل فوریت»، یعنی این که دفاعی که صورت می‌گیرد بر اساس ضرورتی که ایجاب می‌کند باشد، نکته دوم دفاعی که انجام می‌شود متناسب با حمله‌ای باشد که انجام شده است و همچنین در یک فوریت زمانی خاصی باشد.
اصل ضرورت باید آخرین راهکار ما باشد یعنی این که استفاده از ابزارهای دیگری را انجام دهیم و وقتی که نتیجه نگرفتیم می‌توانیم بر اساس اصل ضرورت، اقدام متقابلانه و دفاع مشروع را انجام دهیم.
نکته‌ی مهمی که از لحاظ حقوقی در دفاع مشروع اهمیت دارد «اصل هدف‌گیری» است یعنی صرفا به مکان و نیروهایی که در تخاصم با ما هستند حمله و یا پاسخ داده شود.
می‌توانیم در شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوری داشته باشیم
به نظر شما از نظر حقوق بین الملل اگر مسئله به مجامع بین المللی کشیده شود از چه طریق میتوان دادخواهی کرد و نظر شما درباره روشهای پاسخ به رفتار غیر دوستانه جمهوری آذربایجان چیست؟
ما می‌توانیم در شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوری داشته باشیم ولی این نکته را باید مد نظر داشت که آذربایجان کشوری با مساحت یک-بیستم مساحت جمهوری اسلامی ایران است و اگر این موضوع را در مجامع بین‌المللی مطرح کنیم از لحاظ ژست سیاسی و حتی اندازه طرف مقابل برای ما جالب نباشد و نباید وزن پایین کشور آذربایجان را در قیاس با کشور ایران قرار دهیم.
با تغییر سفیر آذربایجان در پی حواشی دیدار با سفیر بریتانیا در ایران چیزی که قابل توجه بود این بود که استوارنامه سفیر جدید آذربایجان که باید توسط رئیس جمهور ایران تحویل گرفته می‌شد توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفیر جدید آذربایجان دریافت شد که این در عرف دیپلماتیک مرسوم نیست و در واقع یک ضرب شست بود و تا حدودی وزن و اندازه کشور آذربایجان را به آن ها گوشزد کرد و من معتقد هستم که باید در تیم دیپلماتیک ایران در کشورهای آذربایجان و ترکیه و حتی ارمنستان تجدید نظر اساسی صورت بگیرد.
کشورهایی سکولاری مانند ترکیه و آذربایجان بسیار وابسته به اقتصاد و روابط تجاری هستند و ما می‌توانیم در مسائل اقتصادی و تجاری با این کشورها تجدید نظر اساسی انجام دهیم. هرچند که به ضرر ایران باشد اما منافع امنیتی بسیار بالاتر و مهم‌تر از منافع اقتصادی است.
من در اخبار خواندم که الهام علی اف تیم محافظتی خود را چهار برابر کرده است و این نشان دهده احساس ترس و خطری است که درون دولت‌مردان آن ها وجود دارد.
اخیرا مطرح شده است که ایران با ارمنستان پیمان دفاعی و امنیتی منعقد کند و این می‌تواند تاثیر مثبتی و وزن ژئوپلیتیکی ایران داشته باشد.
حتی صحبت‌هایی از پیوستن نخجوان به ایران مطرح است از آنجایی که حدود یک دهه قبل دولتمردان محلی منطقه خودمختار نخجوان درخواست پیوستن به جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند، این اقدام نیز می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر رفتار غیر دوستانه جمهوری آذربایجان داشته باشد و بسیاری از نقشه‌های شوم کشورهای منطقه بر علیه جمهوری اسلامی ایران خنثی شود.
ایران مهم ترین قدرت منطقه‌ای است
با توجه به تغییرات مرزی و سرزمینی در منطقه قفقاز جنوبی به خصوص قره باغ آیا ایران باید منتظر نهایی شدن قلمرو و حاکمیت مرزی در آن سوی مرزهای خود باشد یا این که با توجه به منافع ملی خود فشارها را بر کسانی که سعی دارند همسایگان مرزی ایران را تغییر دهند بیشتر کند؟
مادامی که بخواهیم جنبه انفعالی داشته باشیم یعنی منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و براساس آن استراتژی خود را طراحی نماییم این اقدامی کاملا اشتباه و خطا است و ممکن است قابل جبران نباشد، ایران مهم ترین قدرت منطقه‌ای است و در شرایطی قرار دارد که می‌تواند برای بسیاری از کشورهای منطقه تصمیم گیری کند. بر اساس حقوق بین‌الملل ایران هم می‌تواند اقدام پیش دستانه و هم اقدام پیش گیرانه در مقابل رفتارهای خصمانه و اقدامات علیه امنیت ملی خود انجام دهد.
به عنوان سوال آخر رژیم صهیونیستی چه برنامه‌ها و اهدافی از حضور و همچنین ایجاد روابط با آذربایجان دارد؟
از زمان جنگ‌هایی که در سال 2006 به بعد میان رژیم صهیونیستی با فلسطین و لبنان رخ داد، کشورهای محور مقاومت عمق استراتژیک رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار دادند و به نوعی نشان داده شد که می‌توان در جای جای اسرائیل اقداماتی که لازم باشد انجام شود.
در مقابل آن ها هم شروع کرده‌اند در نزدیکی مرزهای ایران اقدامات خاصی را انجام دادند، که یکی از آن ها ایجاد رابطه با جمهوری‌های قفقاز بود به عنوان مثال می‌توان به توسعه نفوذ علمی و فرهنگی در جمهوری‌های قفقاز جنوبی، گسترش و تبلیغ هنر جامعه رژیم صهیونیستی، نفوذ در جامعه جوانان و احداث آموزشگاه‌ها، بیگانه سازی جامعه آذری با هویت فرهنگی و دینی شیعه و متقابلا ایرانی تاریخی خود، تقویت جامعه یهودیان در آذربایجان؛ برای مثال نخست وزیر کشور آذربایجان یک یهودی است و تأمین امنیت خطوط لوله نفت آذربایجان به گرجستان اشاره کرد.

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه


لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/760118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش حسام‌الدین آشنا به هتاکی بی‌شرمانه محمدرضا شهبازی

شهید مطهری در کنار روحانیون انقلاب/ عکس

قیمت پیکسل 8A احتمالاً نسبت به نسل قبل افزایش نخواهد یافت

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

کنایه‌های علی ربیعی در روز معلم؛ شلیک به اندیشه مطهری

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

زنگ هشدار آیفون برای برخی کاربران غیرفعال شده است؛ اپل مشکل را برطرف می‌کند

گوشی آیفون 16 چه زمانی عرضه می‌شود؟

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مردی که تسلیم نمی‌شود

گرفتارشدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

رئیس پلیس راهور: حق بیمه بر اساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

رادان: برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

پرونده قتل یک پزشک در مطب به‌ کجا رسید؟

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

تصاویر فا‌ش‌شده از گلکسی F55 شایعه مهم را تأیید می‌کنند

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

دلار به دنبال بازه آرامش

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

زارع‌پور خبر داد؛ بسته هدیه اینترنت 30 گیگابایتی برای معلمان

گجت جنجالی ربیت R1 از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند

تیک‌تاک شاید در اتحادیه اروپا نیز ممنوع شود

اشتغال اهمیت دارد

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌