پیام ویژه

آخرين مطالب

بررسی طرح ضداینترنتی مجلس پشت درهای بسته؟ يادداشت

بررسی طرح ضداینترنتی مجلس پشت درهای بسته؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
روز چهارشنبه، ششم مرداد 1400، در جلسه علنی مجلس با حضور 208 نماینده مجلس شورای اسلامی، 121 نماینده با بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» طبق اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون فرهنگی موافقت و 74 نفر مخالفت کردند و 9 نفر نیز به آن رای ممتنع دادند. 
براساس اصل 85، مجلس شورای اسلامی «در موارد ضروری» می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود بسپارد، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند بدون نیاز به تصویب در صحن علنی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود پس از آن مجلس موقتا تصویب قانون را از دستور کار خارج کرد و حال مجددا این طرح در دست بررسی است اما نکته قابل تامل این است که پیشنهاد شده تا برگزاری جلسات کمیسیون طرح صیانت پشت درهای بسته انجام و مذاکرات ثبت و ضبط شود و پس از حذف موارد زاید در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد. بسیاری، این طرح را در راستای محدود‌سازی بیشتر اینترنت ایران دانسته‌اند. بر اساس این طرح، هر آنچه از خارج از مرزها به داخل چنین شبکه‌ای وارد شده، پالایش و بر اساس آن سطوح دسترسی متفاوتی بر حسب شغل کاربر تعریف می‌شود تا مجوز دستیابی هر کاربر به اینترنت، نسبت به کاربران دیگر متفاوت باشد. بر اساس این طرح کارکنان مسوول در دستگاه‌های اجرایی کشور در صورت استفاده از سرویس‌های خارجی بدون مجوز به انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی وعده داده بود جلسات کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به صورت علنی و شفاف برگزار شود حالا زمزمه‌هایی مطرح است که قرار است بررسی این طرح به صورت علنی نباشد و به صورت گزینشی و ضبط شده در اختیار مردم قرار گیرد.
دو روز پیش اولین جلسه کمیسیون با حضور علی نیکزاد نایب‌رییس مجلس برگزار شد و اعضای هیات رییسیه کمیسیون مشخص شدند.نکته آن است که تمام اعضا از موافقان طرح صیانت هستند و ریاست کمیسیون نیز به رضا تقی‌پور از طراحان اصلی آن واگذار شده است. حالا اخبار عجیب‌تری درباره نحوه برگزاری جلسات منتشر شده است. دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در خصوص اینکه آیا مذاکرات کمیسیون متبوع وی به صورت علنی به سمع و نظر مردم می‌رسد یا خیر، توضیحاتی را ارایه داد.
مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «با توجه به حساسیت‌هایی که در این حوزه در جامعه وجود دارد اعضای کمیسیون همچنان بر شفافیت مذاکرات کمیسیون تاکید دارند، بر همین اساس این احتمال وجود دارد که گزارش مستمری از مذاکرات جلسه از سوی سخنگوی کمیسیون و در غیاب وی توسط رییس یا نایب‌رییس اول کمیسیون به سمع و نظر مردم برسد؛ البته این مباحث هنوز به تصویب اعضای کمیسیون نرسیده است چرا که کمیسیون فعلا یک جلسه خود را پشت سر گذاشته و در آن جلسه هم صرفا به انتخابات اعضای هیات‌رییسه پرداخته شد.»
با این حال دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ادامه داد: «این پیشنهاد مطرح است که مذاکرات کمیسیون از طریق درگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی پخش شود؛ اینها احتمالاتی است که باید به تصویب اعضای کمیسیون برسد و فعلا موضوعی به صورت قطعی مشخص نیست؛ اگرچه ثبت و ضبط مذاکرات و بررسی‌ها موضوعی است که همه اعضا بر آن تاکید دارند.» او افزود: «مذاکرات کمیسیون‌ها با روند مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی متفاوت است، مذاکرات کمیسیون چالشی‌تر و تخصصی‌تر است و ممکن است برای مردم خسته‌کننده باشد، این پیشنهاد مطرح است که مذاکرات ثبت و ضبط شود و پس از حذف موارد زاید در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد؛ اگرچه دوستان با پخش مستقیم مذاکرات از طریق درگاه اینترنتی مجلس مخالفتی نداشتند و خود هیات رییسه هم با این موضوع موافق بود.» ویس کرمی گفت: «در واقع این مباحث در جلسه بعدی کمیسیون یعنی جلسه یکشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد، تلاش است کارهای مقدماتی کمیسیون در این جلسه انجام شود تا اعضا به زودی وارد بررسی متن موضوع بشوند.» این در حالی است که پیش‌تر طراحان این طرح و به ویژه رییس مجلس اطمینان داده بود که جلسات کمیسیون علنی برگزار می‌شود و مردم می‌توانند به صورت زنده از جزییات آن مطلع شوند.
قالیباف چندی پیش در این باره گفته بود: «به دلیل اهمیت این مساله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون به صورت علنی و شفاف خواهد بود.»اخیرا کارزاری با یک میلیون امضا در مخالفت با تصویب این طرح در مجلس به راه افتاده است. منتقدان می‌گویند این طرح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در ایران محدود می‌کند.گفتنی است؛ براساس این طرح، خدمات پایه‌ کاربردی برای ادامه‌ فعالیت در ایران، باید تا حداکثر چهار ماه جهت رعایت تعهدات زیر اقدام کنند: رعایت قوانین کشور، ثبت در درگاه خدمات پایه‌ کاربردی و معرفی نماینده قانونی در ایران و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون عالی تنظیم مقررات. در غیر این صورت، اگر جایگزینی مناسبی (به تشخیص کمیسیون) بر این خدمات موجود بود، پلتفرم مسدود خواهد شد و در غیر این صورت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف هشت ماه اقدام به تولید این جایگزین مناسب کند. اگر وزارت ارتباطات از این عمل سر باز زد، جریمه شده و این وظیفه به مرکز ملی فضای مجازی محول می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/760214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح