پیام ویژه
آغاز طرح جامع شناسایی و مستندنگاری آیین های دینی و سنتی در نطنز
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 14:24:40
پیام ویژه - حسین یزدان مهر در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طرح جامع شناسایی و مستندنگاری آیین های دینی و سنتی و همچنین مهارت‌های بومی مختص شهرستان نطنز آغاز شد.
وی با بیان اینکه این آثار شامل آثار ناملموس نیز می شود، افزود: شناسایی‌ و ثبت آثار ناملموس در کشور چند سال است که مورد توجه قرار گرفته و در این راستا تاکنون 11 اثر ناملموس شهرستان نطنز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: علی رغم ثبت 11 اثر از شهرستان نطنز در فهرست آثار ملی کشور، همچنان به جایگاه مطلوب ثبت آثار ناملموس نرسیده ایم چرا که بیش از یکصد اثر ناملموس و ارزشمند دیگر وجود دارد که در معرض فراموشی است که باید در اسرع وقت مستندنگاری شوند.
وی تصریح کرد: این توانایی در میراث ناملموس و آیین های سنتی و مذهبی وجود دارد تا با مستندنگاری از نسلی به نسل دیگر منتقل و از آن حفظ و حراست شود.
یزدانمهر خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در دوران شروع ویروس کرونا و اعمال طرح دورکاری، در این شرایط فرصتی به وجود آمد که امور پژوهشی ویژه در حوزه ثبت میراث ناملموس شکل گیرد و اجرای طرح موفقیت‌آمیز «هر کارمند یک اثر ناملموس» برای اولین بار در اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز انجام شد و در این مدت افزون بر 15 اثر ناملموس در زمینه‌های مختلف از جمله آیین های مذهبی و پخت غذاهای سنتی و همچنین بازی های محلی و صنایع دستی شناسایی و مستندنگاری شد.
وی افزود: با توجه به وجود تعداد بالای آثار ناملموس در شهرستان نطنز نیازمند همکاری و مساعدت اتباع افغانی به ویژه ساکنان هر شهر و روستا هستیم تا بتوانیم مستند نگاری هر مراسمی را انجام دهیم و آن را آماده ثبت در فهرست میراث ناملموس ملی کنیم.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/560032/آغاز-طرح-جامع-شناسایی-و-مستندنگاری-آیین-های-دینی-و-سنتی-در-نطنز
بستن   چاپ