پیام ویژه
در همایش نکوداشت حاج ملاهادی سبزواری مطرح شد
حاج ملاهادی به عنوان خاتم فلاسفه ایرانی اسلامی شناخته می‌شود
جمعه 8 اسفند 1399 - 21:18:33
پیام ویژه - همزمان با هشتم اسفند ماه روز ملی بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری همایش نکوداشت وی در جوار آرامگاهش با حضور محققان و پژوهشگران و همراهی شبکه رادیویی فرهنگ برگزار شد.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم گفت: حکیم حاج ملاّهادی سبزواری متخلص به «اسرار» درخشان ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری است.
دکتر سید محمد کاظم علوی افزود: حکیم سبزواری یکی از بزرگترین شارحان حکمت متعالیه و فیلسوفی بزرگ است که بی‌شک آثار وی در فهم حکمت صدرایی و همچنین در نوشته‌های فیلسوفان بعد از او تاثیر بسزایی داشته است.
این استاد فلسفه و کلام اسلامی افزود: مهمترین فعالیت و کاری که حاجی انجام داده، شرح و بسط فلسفه اسلامی است که توسط ملاصدرا در مکتب “حکمت متعالیه” بیان شده است.
وی تصریح کرد: در واقع حاج ملاهادی شارح کم نظیر حکمت متعالیه ملاصدراست و کتاب‌ها و آثار بسیار خوبی در این خصوص تالیف کرده است که شاخص کار ایشان کتاب “شرح منظومه” است.
علوی ادامه داد: البته حاج ملاهادی در ابتدا کتاب “منظومه” را تالیف کرد. سپس خود حاجی آن را شرح می‌کند و اینک همان شرح به "شرح منظومه" مشهور است.
شرح منظومه کتاب آموزشی و پژوهشی است که دانش‌ پژوهان و محققان فلسفه اسلامی در تمام سطوح از آن برخوردار می‌شوند. این کتاب شامل تمام قسمت‌های فلسفه اسلامی اعم از منطق، حکمت نظری و حکمت عملی است و تمام مباحث فلسفه‌ اسلامی و منطق را شامل می‌شود.
حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال 1212 هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و روز بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 قمری در سن 77 سالگی درگذشت.
حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر احاطه به علوم عقلی و فلسفی غزل‌های حکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به "اسرار" تخلص می کرد.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/589380/حاج-ملاهادی-به-عنوان-خاتم-فلاسفه-ایرانی-اسلامی-شناخته-می‌شود
بستن   چاپ