پیام ویژه
آمریکا، توقف فروش سلاح به عربستان را بررسی می‌کند
شنبه 9 اسفند 1399 - 16:45:15
پیام ویژه - دولت جو بایدن گزینه توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری بررسی می‌کند.

به گزارش جام نیوز ، خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع نزدیک به این پرونده، که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش کرد که پس از توقف حمایت از جنگ یمن به دلیل نگرانی‌های ناشی از تلفات انسانی در هفته‌های گذشته، مقام‌های دولت بایدن در حال بررسی تعلیق بخش‌های مرتبط با تجهیزات پشتیبانی و آموزش نیروهای عربستانی هستند تا ببینند آیا این موارد مشمول تجهیزات و خدمات دفاعی، و نه تهاجمی، می‌شود یا نه؟
یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید: «هدف ما پایان جنگ در یمن است، با این حال به عربستان اطمینان می‌دهیم که به هرچه برای دفاع از خاک و مردمانش نیاز دارد، دسترسی خواهد داشت».
یک مقام دیگر می‌گوید که اگر بنا فروش صرف تسلیحات دفاعی باشد، فروش سامانه‌های دفاع موشگی نظیر پاتریوت به عربستان ادامه خواهد یافت. این در حالی است که دولت ترامپ، حتی پس از شکست وی در انتخابات سوم نوامبر، ادامه فروش سلاح تهاجمی به پادشاهی سعودی را باوجود مخالفت کنگره، تایید کرد.
علاوه بر عربستان سعودی، امارت عربی متحده، همپیمان اصلی ریاض در جنگ یمن از تصمیم محدودیت فروش سلاح ایالات متحده، متاثر خواهد شد. در روز 20 ژانویه، روز خروج ترامپ از کاخ سفید، امارات با دولت جمهوریخواه قراردادی برای خرید بیش از 50 اف-‌35، 18 پهپاد تهاجمی و تجهیزات دیگر به ارزش 32 میلیارد دلار امضا کرد.
مقام‌های دولت بایدن می‌گویند این قرارداد بزرگ هم مشمول بازبینی خواهد شد.
دونالد ترامپ فروش تسلیحات را یکی از راه‌های اشتغالزایی برای شهروندان آمریکایی می‌دانست.
آخرین آمار سازمان ملل متحد نشانگر جان باختن بیش از صدهزار نفر از زمان آغاز حمله عربستان سعودی و متحدانش به یمن در سال 2015 است.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/590375/آمریکا،-توقف-فروش-سلاح-به-عربستان-را-بررسی-می‌کند
بستن   چاپ