پیام ویژه
سنگ سرپانتین باید به عنوان یک برند مشهدی در جهان معرفی شود
شنبه 9 اسفند 1399 - 17:01:47
پیام ویژه - محمد مطیع‌محمد در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از نخستین نمایشگاه بزرگ دست‌سازه‌های هنری سنگ سرپانتین مشهد، اظهار کرد: رمز ماندگاری هنرهای سنتی و صنایع‌دستی خلاقیت و نوآوری است. خلاقیت و نوآوری در بیش از 80 درصد هنرهای صنایع دستی سهم دارد. اگر بحث‌ هنری در کار وجود نداشته باشد آن کار، تکنیسینی است که در حال تکرار شدن است. یکی از رسالت‌های ما در صنایع دستی حفظ و احیاء آن است.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: برندسازی یکی از شاخصه‌های تجاری‌سازی است. تجاری‌سازی، بسته‌بندی و بازاریابی یکی از مهمترین نیازمندی‌ها در این بخش است. از هنرمندان توقع داریم که در حفظ و احیاء آثار باستانی ما را یاری کنند. همچنین جوانان تحصیل کرده و نسل ایده‌پرداز باید در زمینه‌ احیا، فعالیت‌های خاصی داشته باشند. پایگاه‌هایی همانند خانه‌های صنایع‌دستی و خانه ملک موجب ایجاد انگیزه در هنرمندان خواهد شد.
سنگ‌تراشی از هنرهای سنتی و بومی مشهد است
رمضان معمر در حاشیه این مراسم نیز گفت: هنر سنگ‌تراشی و قلم‌زنی روی سنگ جزو هنرهای سنتی و بومی مشهد محسوب می‌شود که تاریخچه آن به 2500 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. همچنین امام‌رضا(ع) در مسیر حرکت به سمت توس به کوهی که این سنگ از آن استخراج می‌شد تکیه داده و از منافع این کوه برای مردم منطقه دعا می‌فرمایند.
این هنرمند سنگ‌تراش با اشاره به بی‌نظیر بودن این سنگ در جهان و کیفیت بالا و هنرنمایی هنرمندان روی آن گفت: با توجه به این که مواد اولیه این سنگ در مشهد تولید می‌شود و هنرمندان مشهدی روی آن کار می‌کنند، باید به عنوان یک برند مشهدی در جهان شناخته شود که حمایت متولیان امر را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه نشان ملی، مهر اصالت و نشان جغرافیایی این هنر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این نشان‌ها اثبات می‌کند که این هنر مربوط به مشهد است و این کوه تنها در مشهد وجود دارد. در این سنگ همچنین دو عنصر مهم منیزیم و آهن وجود دارد.
معمر یادآور شد: می‌توانیم با راه‌اندازی کارگاه‌های آموزش توام با تولید در زندان‌های خراسان رضوی برای افرادی که در بند هستند و یا افرادی که آزاد می‌شوند، شغلی فراهم کرده و آن‌ها را استخدام کنیم که این خود اتفاق بزرگی برای مشهد خواهد بود. همچنین ما توانستیم کارآفرینی بزرگی در مشهد ایجاد کنیم که در جهان بی‌نظیر است. مسئولین اگر حمایت بیشتری داشته باشند می‌توانیم بزرگترین کارآفرینی با درآمدزایی قابل توجهی در مشهد داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما توانستیم بزرگترین کارآفرینی را در شهر خود ایجاد کنیم که این در جهان بی نظیر است، افزود: مسئولین اگر کمک بیشتری به این صنعت داشته باشند بزرگترین کارآفرینی و درآمدزایی را می‌توانیم داشته باشیم.
حسن عطاریان، هنرمند مبدع و ایده پرداز سنگ مشبک در ادامه این مراسم عنوان کرد: به دلیل ضعف خط و خوشنویسی در صنایع دستی کشور، یک شرکت صنایع دستی بر پایه خط، خوشنویسی و نقاشی ایرانی بنا کردیم. در ابتدا به بحث حکاکی گوهرسنگ‌ها ورود کردیم که به واسطه پیشکسوتان هنر سنگ‌تراشی در خانه ملک، با هنر سنگ سرپانتین آشنا شدیم.
وی گفت: با سرمایه گذاری بیش از 30 میلیارد ریالی و تلفیق چندین هنر با یکدیگر برای بیش از 40 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است و با توجه به رسیدن این هنر به مرحله تولید انبوه، بی شک وارد مرحله تجاری‌سازی این محصول و عرضه آن به سراسر کشور و حتی صادرات آن خواهیم شد.
عطاریان با بیان اینکه تا پیش از این تولید هر محصول سنگ هرکاره فقط برای یک نفر موجب ایجاد اشتغال می‌شد، افزود: در این هنر ترکیبی، برای تولید هر محصول، حداقل برای هشت نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد و این هنر ترکیبی، ارزش افزوده بیش از 10 برابری برای محصولات نهایی را رقم زده است. با توجه به پتانسیل‌های زیاد در این سنگ، در تلاشیم با تلفیق هنرهای مختلف در خانه ملک، یک هنر جدیدی ایجاد کنیم و یک برند در صنایع دستی مشهد رقم بزنیم.
بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد، عطاریان ضمن تشکر از ورود معین اقتصادی شهرداری مشهد به موضوع سنگ سرپانتین وتلاش برای تبدیل این سنگ به عنوان برند سوغات مشهدالرضا(ع)، بیان کرد: برندسازی نیاز به زیرساخت دارد که یکی از آن‌ها تولید انبوه است. ما می‌توانیم از یک محصول به وسیله تکنولوژی‌های پیشرفته هزاران محصول دیگر بدون اینکه کیفیت آن کاهش یابد، تولید کنیم؛ منتها زیرساخت‌های آن باید فراهم شود که در حال حاضر با همراهی مدیریت شهری مشهد و میراث فرهنگی استان پیگیر تحقق این امر مهم هستیم.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/590416/سنگ-سرپانتین-باید-به-عنوان-یک-برند-مشهدی-در-جهان-معرفی-شود
بستن   چاپ