پیام ویژه
دریاچه های ایران ذخایر ارزشمند طبیعت هستند
شنبه 9 اسفند 1399 - 16:58:02
پیام ویژه - به گزارش ایسنا، بنابراعلام گلونی، یکی از جذابیت‌ها و نقاط شگفت‌انگیز طبیعت کشور، دریاچه ‌های ایران هستند.
از دریاچه گهر لرستان تا اوان گرفته تا حوض سلطان اطراف تهران و ولشت در مازندران و زریوار کردستان و دریاچه پریشان استان فارس و دریاچه شورمست و چورت و مهارلو و گهر همه و همه غرق در نهایت زیبایی و جذابیت هستند.
اما هرکدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی دارند که باید آنها را آموخت، مشکلات و خطرات احتمالی را دانست، نکات پنهان و جذاب‌شان را شناخت و بعد در کنارشان لذت برد. نمی‌توان همانطور که در کنار دریاچه ارومیه چادر می‌زنیم در کنار دریاچه گهر و چورت هم چادر بزنیم.
نمی‌توانیم همانطور که در یک دریاچه کم‌عمق لرستان آب‌تنی می‌کنیم، در دریاچه گهر دورود هم آب‌تنی کنیم. نمی‌توانیم با همان خودرویی که به تماشای دریاچه زریوار می‌رویم به سوی دریاچه باداب سورت برویم.
یک لحظه چشم‌های خود را ببندید و خود را کنار دریاچه تصور کنید. دریاچه‌ای در ارتفاعات کوه‌های زیبا و پر از درخت مازندران. جایی که هیچ صدایی به جز بادی که لابه‌لای درختان می‌پیچد و آواز پرنده‌ها به گوش‌تان نمی‌رسد.
دریاچه‌ای که در عمق طبیعت است و با آن درختان وسط دریاچه و آن مه غلیظ روی آب مناظری فوق‌العاده برای عکاسی و فیلمبرداری دارد. تصور کنید کنار این دریاچه شگفت‌انگیز چادر زدید و به صدای طبیعت گوش می‌کنید. اما آیا این کافی است؟
آیا این زیبایی جذاب‌تر و کامل‌تر نمی‌شود اگر بدانید دریاچه چورت یک دریاچه طبیعی نیست و در سال 1318 بر اثر زلزله و رانش زمین تشکیل شده است؟
هر کدام از این دریاچه‌ها دریایی از اطلاعات و مهارت‌ها را می‌طلبند که گردشگر بدون آن اطلاعات نه تنها لذت نمی‌برد بلکه شاید آسیب جدی هم ببیند.
دریاچه‌های ایران راه‌های شناخت متفاوتی دارند. می‌توانید بدون اطلاعات و مهارت‌های لازم به نزد آنها بروید و پس از یکی دو مورد تلفات تجربه و شناخت کسب کنید، می‌توانید از سایت‌هایی که به طور تخصصی دریاچه‌های ایران را معرفی کردند اطلاعات بیاموزید و در یک سفر امن و راحت از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. سایت‌ها و منابع مختلفی هستند که به دریاچه‌ها می‌پردازند اما هر کدام از آنها به یک جنبه خاص بیشتر توجه دارند.
یکی پوشش گیاهی و جانوری منطقه را بیشتر بررسی می‌کند، یکی مشخصات جغرافیایی دریاچه را اطلاع‌رسانی می‌کند، یکی به فرهنگ و رسوم بومیان منطقه توجه دارد و دیگری صرفا عکس‌هایی زیبا از آن دریاچه‌ها را منتشر می‌کند.
اما برخی منابع هستند که به طور تخصصی از جنبه گردشگری مسئولانه به دریاچه‌ها نگاه می‌کنند.
یعنی راهنمای کامل برای یک سفر مسئولانه به دل طبیعت، اینکه چگونه برویم، کجا بمانیم؟
چه چیزهایی ببریم؟ چه خطراتی ما را تهدید می‌کند؟ کدام زیبایی‌ها را از قلم نیندازیم؟
چه اقداماتی را کنار دریاچه انجام بدهیم و چه اقداماتی را نباید انجام بدهیم؟ چه اقداماتی به طبیعت آسیب می‌زند؟
گیاهان و جانوران خطرناک کدام‌ها هستند؟ چگونه از خود دفاع کنیم تا به حیات وحش آسیبی وارد نشود؟
تمام این اطلاعات در کنار هزاران خبر و گزارش و مقاله دیگر در حوزه محیط زیست و طبیعت و حیات وحش را در پایگاه خبری گلونی بخوانید.
انتهای رپرتاژ آگهی

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/590418/دریاچه-های-ایران-ذخایر-ارزشمند-طبیعت-هستند
بستن   چاپ