پیام ویژه
اصلاح طلبان به سوی معرفی کاندیدای حداکثری
جمعه 3 اردیبهشت 1400 - 12:35:45 PM
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - فردا /متن پیش رو در فردا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در حال حاضر محمدرضا خاتمی از ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان پس از گزینه‌های حذفی است.
انتخابات 1400 انگار بعد از حذف سید حسن خمینی از فهرست گزینه‌ها برای اصلاح‌طلبان وارد فاز جدیدی شد. اصلاح‌طلبان عملا به دو بخش محافظه‌کار و رادیکال تقسیم شده‌اند. کارگزاران و طیف همفکر آن از کاندیداتوری ظریف دفاع کرده و او را بهترین گزینه می‌دانند. شاهد آنکه علی‌محمد نمازی ، عضو شورای مرکزی کارگزاران در گفت‌وگو با «جهان صنعت» ضمن اشاره به مذاکرات وین و رایزنی با عربستان در بغداد گفته بود که «اگر این دو دستاورد تا قبل از انتخابات حاصل شود و برای مردم ملموس باشد، دو نتیجه مهم خواهد داشت: اولا میزان مشارکت که طبق گفته رهبری در راستای منافع ملی است، افزایش می‌یابد و دوما زمینه برای کاندیداتوری و موفقیت آقای ظریف فراهم می‌شود. به خصوص که اکنون اصلاح‌طلبان بعد از کناره‌گیری سیدحسن خمینی از انتخابات با مشورت رهبری، از کاندیداتوری ظریف حمایت می‌کنند.در حقیقت این تحولات سیاست خارجی می‌تواند موجب افزایش مشارکت و بعد هم برنده شدن اصلاح‌طلبان از طریق حمایت از ظریف باشد.»
محمد عطریانفر نیز در مصاحبه‌ای با «شرق» سعی کرده بود که با تاکید بر سازگاری تام و تمام ظریف با ویژگی‌های اصلاح‌طلبی هر مانعی از جمله اصلاح‌طب نبودن را از مسیر کاندیداتوری او بردارد.
در مقابل اما طیف تندرو‌تر اصلاح‌طلبان که این روزها خود را جامعه محور خوانده و خواستار بازیابی سرمایه اجتماعی از طریق معرفی نامزد اصلاح‌طلب خالص ولو به قیمت واگذاری نتیجه در انتخابات است، مسیری دیگری پیش گرفت. این گروه که همه امیدش به سید حسن خمینی بود و حالا دیگر دست خالی مانده سراغ برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مصطفی تاجزاده و بعد هم محمدرضا خاتمی رفته‌اند. چهره‌هایی که خودشان هم می‌دانند شانس چندانی برای عبور از فیلتر دستگاه‌های نظارتی ندارد و احتمالا صرفا این فرصت را به اصلاح‌طلبان می‌دهند که به جای آزمودن شانس خود با ظریف که به کاهش محبوبیت او واقف‌اند، یا پذیرفتن ریسک انتخابات با کاندیداتوری امثال عارف که به تعبیر برخی بهترین گزینه برای باختن است؛ خود را از رقابت کنار کشیده و تا هشت سال هم هر چه فریاد دارند بر سر شورای نگهبان بکشند.
اینکه آقایان تاجزاده و خاتمی چه تصمیمی می‌گیرند هنوز معلوم نیست اما این طور که به نظر می‌رسد بخشی از اصلاح‌طلبان از جمله اتحاد ملت و اعتماد ملی به ورود آنان اصرار دارند. شاهد آنکه الیاس حضرتی چند روز قبل از جدی شدن کاندیداتوری تاجزاده خبر داد و جواد امام نیز در گفت‌وگویی با «برنا» گفت: «ما دو نفر از شخصیت‌ها را به‌عنوان کاندیداهای حداکثری پذیرفته بودیم که یکی محمد خاتمی و دیگری سید‌حسن خمینی بود. من فکر می‌کنم کاندیداهای بعدی با فاصله از اینها هستند؛ اینکه فکر کنیم جایگزین اینها هستند، نه این‌طور نیست». 

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/643039/اصلاح-طلبان-به-سوی-معرفی-کاندیدای-حداکثری
بستن   چاپ