پیام ویژه
رویارویی بایدن با چالش عملگرایی در سیاست خارجی
جمعه 3 ارديبهشت 1400 - 19:07:25
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روزهای گذشته خودش را صرف یافتن یک مسیر میانه در سیاست خارجی کرده است؛ جایی بین رقم زدن پر سرو صدای یک دوربرگردان در قبال چهار سال ترامپیسم و نزدیک شدن محتاطانه به جهان به همان صورتی که هست."
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: در روزهای اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اقدام به انباشت تحریمهای جدید علیه روسیه، اعلام خارج ساختن همه سربازان آمریکایی از افغانستان در عرض کمتر از پنج ماه و عقب نشینی از وعده انتخاباتی برای افزایش چشمگیر سقف پذیرش پناهجویان در آمریکا کرده است.
با این حال آن طور که یک هفته گذشته نشان داد، بایدن نسبت به فرآیند پرزحمت مملکت داری در می‌یابد که در پیش گرفتن عملگرایی یا پرگماتیسم می‌تواند روند رقم زدن آرمانهای بزرگ را کند سازد.
در ابتدا بایدن اعلام کرد که به "جنگ ابدی" در افغانستان در بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر به خاک آمریکا که رقم زننده طولانی‌ترین جنگ آمریکا بود، پایان خواهد داد.
بایدن که مدتها نسبت به استراتژی آمریکا در افغانستان مردد بوده، مصمم به اجرا کردن کاری است که سه رئیس جمهور قبل از او متعهد به اجرایش شدند اما هرگز قادر به اجرایی کردنش نشدند.
بایدن با وعده پایان دادن به جنگ تبلیغ انتخاباتی کرد، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ضرب‌الاجل اول مه را دقیقا برای انجامش تعیین کرد. در نهایت بایدن گفت که آمریکایی‌ها را خارج خواهد ساخت اما عقب نشینی "شتابزده" بر اساس چارچوب زمانی رئیس جمهور قبل از خود را در پیش نگرفت. او به جایش خواستار یک مسیر چند ماهه خروج حتی به رغم انتقاد جمهوریخواهان و برخی دموکراتها از "نسنجیدگی" چنین خروجی شد.
لیزا کرتیس که در دولت ترامپ به عنوان مدیر ارشد امور جنوب و مرکز آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا کار کرده، می‌گوید، چیزی که در تمایل بایدن برای پایان دادن به جنگ در افغانستان در سال جاری میلادی مفقود و نادیده گرفته شده است، این است که باقی ماندن حدود 2500 سرباز در افغانستان معقول به نظر می‌رسد. این ارزان نیست اما یک هزینه نسبتا متعادل است برای آنکه نگذارد افغانستان بار دیگر تبدیل به پناهگاه امن تروریستها شود.
بیشتر از یک سال از آخرین باری که یک سرباز آمریکایی در جریان رزم در افغانستان کشته شده، می‌گذرد. کرتیس استدلال کرد که آمریکا با یک حضور نسبتا متوسط سربازانش در افغانستان خواهد توانست یک جای پای اطلاعاتی ضروری را در یک بخش خطرناک از جهان حفظ کند؛ چیزی که طبق تایید ویلیام برنز، مدیر سابق سازمان سیا، می‌تواند در اثر برنامه‌ریزی آمریکا برای خروج از افغانستان تضعیف شود.
بازنگری بایدن در قبال سیاست خارجی همچنین در روزهای اخیر در قبال رویکرد او نسبت به روسیه نیز مشخص بود. رئیس جمهور آمریکا علیه روسیه تحریمهایی جدید را به بهانه دست داشتن در حملات سایبری و مداخله در انتخابات 2020 اعمال، 10 دیپلمات روس را اخراج و علیه قابلیت مسکو برای قرض گرفتن پول از طریق محدود کردن خرید اوراق قرضه روسیه توسط نهادهای مالی آمریکا عمل کرد.
اما جو بایدن در حالی که در ماه فوریه به اعلام پایان روزهای "تسلیم شدن" آمریکا در قبال ولادیمیر پوتین پرداخت، همزمان عنوان کرد که نسبت به رئیس جمهور روسیه سرسخت است و استدلال کرد که خواهان روابطی "باثبات و قابل پیش بینی" با او است. رئیس جمهور آمریکا در عین حال از برگزاری یک نشست تابستانی با پوتین صحبت کرد.
بایدن گفت در یک گفتگوی تلفنی با پوتین روز سه شنبه، دو روز قبل از اعلام علنی تحریم‌های جدید علیه روسیه، تصریح کرده که می‌تواند سخت‌گیری خیلی بیشتری نسبت به روسها داشته باشد.
در روزهای گذشته همچنین گامهای جدیدی از سوی بایدن در قبال مساله پناهجویان اتخاذ شد؛ گامهایی که نشان دهنده تلاشهای دولت او برای هدایت سیاستهای مغشوش در قبال این مساله هستند. رئیس جمهور آمریکا یک اعلامیه وضعیت اضطراری صادر و در آن عنوان کرد محدودیت 15000 تایی تعیین شده از سوی ترامپ در قبال پذیرش پناهجویان در سال جاری میلادی "از نقطه نظر نگرانی‌های انسانی موجه بوده و بنا براین در راستای منفعت ملی آمریکا است".
این اقدام یک رویگردانی چشمگیر بایدن از وعده انتخاباتی‌اش برای افزایش دادن محدودیت پذیرش پناهجویان به 125000 تا و پس از آن به عدد سالیانه 95000 تا است. دولت بایدن مشغول تعامل با افزایش چشمگیر کودکان مهاجر بدون همراهی است که از سمت ال سالوادور، گواتمالا و هندوراس به مرز آمریکا می‌رسند.
کاخ سفید بعد از مواجه شدن با انبوه انتقادات از سمت قانونگذاران دموکرات در عرض چند ساعت طی روز جمعه اقدامی سریع در جهت اصلاح رویه اتخاذ کرد. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن ماه آینده میلادی به افزایش سقف تعیین شده از سوی ترامپ برای پذیرش پناهجویان که به شکلی تاریخی پایین است، خواهد پرداخت اما عددش احتمالا عدد 62500 که در یک طرح تسلیم شده به کنگره در ماه فوریه تعیین شده، نخواهد بود. انتظار می‌رود که عددی که عملا مورد قبول قرار گرفته نزدیک به 15000 باشد.
استفن میلر، معمار سیاستهای مهاجرتی سختگیرانه دولت ترامپ قبل از آنکه دولت بایدن این عقبگرد را داشته باشد به تحسین اقدام بایدن در یک توئیت پرداخت؛ چیزی که تبعات سیاسی این مساله را آشکار کرد.
میلر در توئیتش نوشت: این بازتاب دهنده اطلاع تیم بایدن از این امر است که سیل مهاجران در مرز در صورتی که جمهوریخواهان به شکل صریح و محوری این مساله را حفظ کنند منجر به رکورد زدن شکستها در انتخابات میاندوره‌ای میشود.
بایدن در طی سالهای گذشته تمایلش را برای قرار گرفتن بر خلاف جریان حزبش در زمینه مسائل سیاست خارجی نشان داده است. او به عنوان معاون رئیس جمهور مکررا با برخی از مشاوران سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور اسبق تعارض پیدا کرد.
در حالی که بایدن به دنبال قرار دادن اثرات خودش بر سیاست خارجی در نخستین ماه‌های ریاست جمهوری‌اش است، عده‌ای دیگر در دنیای نزدیک به اوباما می‌گویند که این رئیس جمهور آمریکا و تیمش در همان ابتدا یک حوزه عمل بلندپروازانه را نشان داده‌اند.
مایکل مک فاول، کسی که در سالهای دولت اوباما به عنوان سفیر آمریکا در روسیه خدمت کرده، تیم بایدن را به خاطر اتخاذ گام منحصر به فرد با صدور خط مشی راهبردی موقت در حوزه امنیت ملی آن هم چند ماه قبل از آن دولتش الزامی به این کار داشته باشد تایید کرد. به گفته مک فاول، این خط مشی زودهنگام این پیام را به سراسر جهان داده که آنها نسبت به جدا شدن از چهار سال گذشته جدی هستند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/643271/رویارویی-بایدن-با-چالش-عملگرایی-در-سیاست-خارجی
بستن   چاپ