پیام ویژه
«دست پنهان» اسرائیل در اروپا
دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 4:15:16 AM
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"آسا وینستینلی*" نویسنده و تحلیلگر "پایگاه خبری میدل ایست مانیتور" در گزارشی، ضمن استناد به یک پرونده واقعی، به نفوذِ هشدار دهنده و منفی نهاد‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در کشور‌های اروپایی پرداخته و به طور خاص، این مساله را به مثابه یک رسوایی بین المللی توصیف کرده است.
آسا وینستینلی در این رابطه می‌نویسد: «مدت هاست که کشور‌های غربی به اسرائیل اجازه داده اند تا هر آنچه می‌خواهد انجام دهد و هر خط قرمزی را نیز نادیده بگیرد. اسرائیل دهه هاست که با حمایت‌های اروپا و آمریکا، خود را به مثابه بازیگری متمدن در "جنگلِ روابط بین الملل" معرفی کرده است.
به گزارش فرارو، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که سقوط تاریخی امپراطوری‌های غربی موجب شده تا آن‌ها به اسرائیل به مثابه یکی از آخرین و مهمترین پروژه‌های اسکان خارجی مهاجران و همچنین رویه‌های استعماری خود بنگرند. در این راستا، اسرائیل مدت هاست که توانسته نژادپرستی سیستماتیک حاکم در کشور‌های اروپایی را به خود جذب کرده و در مقابلِ آن، از حمایت‌های سیاسی، نظامی و اطلاعاتی دولت‌های اروپایی برخوردار شود.
از این رو، سیاستمداران غربی اغلب و به وضوح، اسرائیل را دوست و متحد خود خطاب می‌کنند. با این حال در محافل و جمع‌های خصوصی، مخصوصا در میان مقام‌های اطلاعاتی غربی، داستان تا حد زیادی متفاوت است.
برای مثال، اسناد افشا شده از آژانس امنیت ملی آمریکا (توسط "ادوارد اسنودن" در سال 2013) نشان داد که نهاد‌های ضدجاسوسی آمریکا، اسرائیل را به ندرت در میان متحدان این کشور تصور می‌کنند و حتی آن را به مثابه یکی از خطرات اساسیِ جاسوسی، علیه امنیت ملی آمریکا نیز در نظر می‌گیرند. در این راستا، دیگر کشور‌هایی که آمریکا، آن‌ها را به مثابه تهدیداتی اساسی علیه خود ارزیابی می‌کند، همان‌هایی هستند که این کشور به وضوح و آشکارا، آن‌ها را "دشمن" خطاب می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به چین، ایران، کوبا و ونزوئلا اشاره کرد.
چندان سخت نیست که بفهمیم چرا نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل را به مثابه تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی این کشور در نظر می‌گیرند. به طور خاص، محاکمه "جاناتان پولارد" جاسوس اسرائیلی ساکن در آمریکا، این مساله را کاملا توضیح می‌دهد.
پولارد به عنوان یک افسر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا، از موقعیت خاص امنیتی خود سواستفاده کرد و اطلاعات قابل توجهی را از آمریکا به اسرائیل منتقل کرد. وی قبل از اینکه از سوی رئیس جمهور وقت آمریکا "باراک اوباما" فرمان عفو بگیرد، به مدت 30 سال در زندان‌های آمریکا در حبس بود.
پولارد پس از آزادی از زندان‌های آمریکا در سال گذشته میلادی، با جت اختصاصی میلیاردر سرشناس صهیونیست "شلدون ادلسون"، راهی اسرائیل شد. جاناتان پولارد که در آمریکا، فردی "خائن" خطاب می‌شد، در "فرودگاه بن‌گورین" اسرائیل، با گرمی تمام از سوی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل مورد استقبال گرفت و نتانیاهو به او لقب قهرمان ملی اسرائیل را نیز داد.
پولارد حتی پس از آزادی نیز از جاسوسی خود در خاک آمریکا به نفع اسرائیل ابراز پشیمانی نکرد و در مصاحبه با یک روزنامه اسرائیلی گفت" حتی اگر یکبار دیگر در موقعیتش قرار گیرد، در خاک آمریکا دست به جاسوسی برای اسرائیل می‌زند". او حتی دیگران را نیز تشویق کرد تا دقیقا همان کاری را انجام دهند که وی انجام داده است. او گفت کاری که برای رژیم اسرائیل کرده، ارزشش را داشته است و برای او، امنیت و منافع اسرائیل، بر همه چیز اولویت دارد (او این صحبت‌ها را به عنوان یک شهروند آمریکایی به زبان آورده است).
جدای از همه این ها، مداخلات گسترده و مکرر اسرائیل در انتخابات آمریکا و انگلستان نیز، بار‌ها و به وضوح، از سوی نخبگان و جریان‌های رسانه‌ای صهیونیست (یا وابسته به صهیونیست ها) حاکم در این کشورها، مخفی شده و چندان به آن‌ها پرداخته نشده است.
با این حال، یکی از همکاران روزنامه نگار من، به تازگی در گزارشی، در روایتی شگفت انگیز، از فعالیت‌های جاسوسی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در خاک کشور‌های اروپایی، پرده برداشته است. "معاض حامد" روزنامه نگار فلسطینیِ مستقر در اسپانیا می‌گوید: "اخیرا پلیس محلی اسپانیا وی را به دلیل یک اتهام واهی فراخوانده است. زمانی که وی در اداره پلیس بوده، یک مامور امنیتی موساد، از وی و فعالیت‌های روزنامه نگاری اش بازجویی کرده و او را تهدید کرده که اگر بخواهد همچنان علیه اسرائیل قلم بزند، امنیتش به خطر خواهد افتاد".
شاید برای برخی این ماجرا، فانتزی و متوهمانه به نظر برسد. با این حال باید گفت که معاض حامد یک روزنامه‌نگار سرشناس فلسطینی است که تاکنون بار‌ها و بار‌ها به افشای عملیات‌های دستگاه جاسوسی اسرائیل جهت جذب نیرو‌های فلسطینی، در راستای اهداف و منافع جاسوسی خود در اروپا پرداخته است. "کمیته حراست از روزنامه‌نگاران" در رابطه با تهدیدات موساد علیه معاض حامد، به دولت اسپانیا اعلام هشدار کرده است با این حال، دولت اسپانیا عمیقا به این هشدار‌ها بی تفاوت بوده است.
حامد معاض به طور خاص به این مساله تاکید می‌کند که به فردی که او را بازجویی می‌کرده مشکوک شده است. او می‌گوید: "فرد مذکور سعی داشته خود را بلژیکی (اما با عقبه فلسطینی) معرفی کند با این حال زمانیکه سعی کرد با من عربی سخن بگوید، می‌توانستم به خوبی بفهمم که او لهجه عبری دارد". حامد معاض نیز به این فرد و در جریان بازجویی، با زبان عبری پاسخ داده که این اقدام او، آن فرد را شگفت زده و شرمنده کرده است.
جاسوس اسرائیل که خود را "عمر" نامیده، اندکی بعد اعتراف کرده که برای اسرائیل کار می‌کند. وی سپس در مورد فعالیت‌های روزنامه نگاری حامد معاض، از او بازجویی کرده و به نوعی با او سخن گفته که نشان می‌داده تلفن همراه او نیز شنود شده است. این عاملِ اسرائیل سپس حامد معاض را تهدید کرده که دیگر به فلسطین برنگردد (حامد معاض از سال 2014، رام الله را ترک کرده بود) و ضمنا در فعالیت‌های ژورنالیستی خود نیز عمیقا تجدید نظر کند و علیه اسرائیل، مطلبی کار نکند.
از زمان وقوع این حادثه، خانواده حامد معاض در اسپانیا عمیقا در ترس و وحشت زندگی می‌کنند. حتی همسر او نیز به شدت از باز کردن درب خانه به روی هر فردی به وحشت افتاده است. سوال‌های بی پاسخ زیادی در مورد این حادثه و بازجویی از یک شهروند فلسطینی در قلب اروپا توسط عوامل صهیونیست وجود دارد. سوال‌هایی که در نوع خود می‌توانند نشان دهنده یک رسوایی گسترده بین المللی باشند. به گزارش فرارو، با این حال مهمترین این سوال‌ها می‌تواند این باشد: چرا دولت اسپانیا به عوامل موساد اجازه می‌دهد تا آزادانه در خاک این کشور اقدام کنند و حاکمیت آن را زیر سوال ببرند؟ آیا حامد معاض و خانواده اش می‌توانند در جای دیگری از دنیا، رنگ آرامش را ببینند و از اقدامات موساد در امان باشند؟ سایه سیاه نفوذ اسرائیل در کشور‌های اروپایی، روز به روز گسترده می‌شود. امری که بایستی به مثابه یک دغدغه و نگرانی جدی بین المللی تحلیل و تفسیر شود».
*آسا وینستینلی، وی نویسنده و تحلیلگر پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/652848/«دست-پنهان»-اسرائیل-در-اروپا
بستن   چاپ