پیام ویژه
جماران برای اولین بار منتشر می کند؛
خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377؛ چهاردهم آذر: از مانور در قشم تا حضور نیروهای جنگی آمریکا در منطقه و گزارش جهانگیری و مرعشی در مورد وضعیت اقتصادی
شنبه 18 ارديبهشت 1400 - 00:23:21
پیام ویژه - در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در چهاردهم آذر می خوانیم: آقایان [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر معادن و فلزات] و حسین مرعشى، [نماینده کرمان]، دیشب آمدند و از مشکلات اقتصادى و وضع بد بودجه گفتند و در مورد مشکلات ساختارى نظام، صحبت‌کردند.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.
این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی، کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.
جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.
بخش سیزدهم این روزنوشت ها در پی می آید:
شنبه 14 آذر 1377 - 15 شعبان 1419 - 5 دسامبر 1998
صبحانه را تنها و زودتر از دیگران خوردم. به سوى قشم پروازکردیم. ساعت نُه صبح در فرودگاه بین‌المللى قشم فرود آمدیم. استقبال نظامى بود. بلافاصله با هلى‌کوپترهای نداجا، [= نیروی دریایی ارتش]، براى مراسم رژه مانور «وحدت 77» به آب‌هاى جنوب قشم و جزیره هنگام در تنگه هرمز رفتیم. روى ناو تُنب فرود آمدیم. آنجا هم مراسم استقبال نظامى بود. آقایان [یحیی] رحیم صفوى، [عباس] محتاج و [علی‌اکبر] احمدیان، فرماندهان سپاه، نداجا [نیروی دریایی ارتش] و نداسا [= نیروی دریایی سپاه پاسداران] و جمعى دیگر از فرماند‌هان همراه بودند. در اتاق فرماندهى ناو،گزارشى از وضع نظامى منطقه و ترتیب کار مانور را دادند. 
گفتند، حدود 80 هزار نیروهاى خارجى و 60 شناور بزرگ و 500 هواپیماى جنگى خارجى و عمدتاً آمریکایى در منطقه‌اند. دو ناو هواپیمابر و هلى‌کوپتر و چند زیردریایى، از عرشه ناو رژه شناورها، هواپیماها و هلى‌کوپترها را تحویل گرفتیم. مصاحبه کوتاهى انجام دادم. حدود 150 شناور کوچک، متوسط و بزرگ، عبورکردند. از زمان جنگ، کمى زیادتر شده‌اند و سلاح‌هاى جدید، از قبیل موشک [ضدکشتی] سی- 801 چینى هم به‌کارگرفته‌اند. هنگام مراجعت، یک موتور هلى‌کوپترمان روشن نشد؛ باعث شرمندگى فرماندهان شد. به اتاق‌هاى ناو برگشتیم. مقدارى وقت، صرف بازدید از بخش‌هاى مختلف ناوکردیم تا هلى‌کوپتر اصلاح شد و به سوى قشم پروازکردیم.
در فرودگاه کوچک سابق قشم فرود آمدیم و با استقبال مدیران قشم، به میهمان‌سرا رفتیم. بعد از نماز و ناهار و استراحت، کمى با هیأت مدیره و امام‌جمعه و فرماندار صحبت‌کردیم. اصرار زیادى براى کم‌کردن محدودیت‌هاى تجارت خارجى و ورود کالا دارند و نیز تأسیس شعبه‌هاى بانک‌هاى خارجى‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام، جواز آن را صادر کرده، ولى بانک مرکزى در اجرا، به بهانه تهیه نظارت خاص،کوتاهى مى‌کند.
عصر، سه ساعت صرف گشت در جزیره و بازدید از بخش‌هاى مختلف‌ مناطق تجارى اطراف بلوار زیباى امامقلى‌خان و پارک زیتون کردیم. با جمعى از مردم قشم و مسافران هم مذاکره‌کردم. از بخش‌هاى مسکونى و شهر قدیم و ساحل شمالى و مزرعه جنگل‌هاى جدید حراء به شهر صنعتى طولا و دیدن دو کارخانه جدید تولید نوارکاست رفتیم و با دیدار از اسکله در دست احداث و بازدید از نهالستان قشم و استماع گزارش مربوط به کارخانه سیمان و روى و کاتُد وآنُد و فرومنگنز، به ترمینال فرودگاه رسیدیم. بعد از نماز مغرب و عشا و مذاکره با جمعى از مسافران در فرودگاه، ساعت هفت و نیم به کیش رسیدیم.
در قشم هم به خاطر نیامدن باران، وضع آب پشت سدها خوب نیست. مهدى و آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، به منطقه پارس‌جنوبى رفته بودند.گفتند، به‌خاطر طوفانی‌بودن دریا، برنامه ما فردا نمى‌تواند انجام شود. امشب، جمعى از همراهان مراجعت کردند و ما با جمعى دیگر ماندیم. آقایان [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر معادن و فلزات] و حسین مرعشى، [نماینده کرمان]، دیشب آمدند و از مشکلات اقتصادى و وضع بد بودجه گفتند و در مورد مشکلات ساختارى نظام، صحبت‌کردند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/656481/خاطرات-آیت-الله-هاشمی-از-وقایع-جنجالی-سال-1377؛-چهاردهم-آذر--از-مانور-در-قشم-تا-حضور-نیروهای-جنگی-آمریکا-در-منطقه-و-گزارش-جهانگیری-و-مرعشی-در-مورد-وضعیت-اقتصادی
بستن   چاپ