پیام ویژه
تحویل محموله‌ میلیونی واکسن ایرانی کرونا در خرداد ماه
شنبه 18 ارديبهشت 1400 - 17:32:18
پیام ویژه - باشگاه خبرنگاران / رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از خرداد نخستین محموله‌های میلیونی واکسن ایرانی را تحویل خواهیم گرفت و تزریق هموطنانمان با واکسن داخلی از آن زمان شروع می‌شود.
محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با تکذیب فروش واکسن فایزر در بازار سیاه بیان کرد: وجود واکسن فایزر در بازار غیر قانونی هیچ گزارش رسمی نداشتیم و حتی مسئول فایزر اعلام کرده است که امکان اینکه واکسن فایزر در بازار ایران وغیرقانونی به فروش برسد وجود ندارد و اعلام کردند که غیر ممکن است واکسن در بازار ایران به فروش برسد.
فروش واکسن فایزر در بازار ایران صحت ندارد
وی ادامه داد: به هر حال ما نیز از قبل اعلام کرده بودیم و در بررسی های میدانی هم دیدیم که این خبر صحت ندارد و همکارانمان هم که رصد می کنند، گزارش دادند که واکسن فایزر تقلبی وقاچاق در بازار سیاه ایران نیست و بیشتر این خبر یک شایعه است و خبر را به هیچ وجه از کانال های رسمی دریافت نکردیم.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات توسط بخش خصوصی بیان کرد: ما از اول در چهار مرحله فراخوانی که گذاشتیم، از بخش خصوصی کمک خواستیم، اما به لحاظ اینکه دولت‌ها کاملا در فروش، عرضه و مصرف واکسن نظارت دارند، در این رابطه تاکنون توفیقی حاصل نشده و حدود 49 شرکت به ما مراجعه کردند و ما به 35 شرکت معرفی نامه داده ایم که بتوانند موضوع واردات واکسن را پیگیری کنند، ولی تاکنون هیچ کدام از آن‌ها عملیاتی نشده است.
شانه ساز گفت: ما هم حداقل اسناد و مدارک را خواستیم و از آنان خواهش کرده ایم فقط مدرکی را بیاورند که معرف آن آن باشد که واکسن از تولید کننده‌های شناخته شده رسمی و اصلی خریداری شده است اما تاکنون هیچ معرفی نامه رسمی دریافت نکرده ایم و خواهش ما این است هرکس می تواند به ما کمک کند، دستش را به گرمی می‌فشاریم.
با قراردادهای جعلی خرید واکسن بازی نمی خوریم
شانه ساز درباره پروفرم های و قراردادهای عجیب و غریب شرکت‌های خصوصی برای خرید واکسن تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی می‌دانند که هر پروفروم های عجیب و غریبی را نباید برای سازمان غذا و دارو بیاورند، چون تیم کارشناسی سازمان غذا و دارو تیمی است که سالیان سال در رابطه با واردات دارو فعالیت می‌کند و باید توجه داشت که تقریباً بیشترین دارو‌های کشور توسط بخش خصوصی وارد می‌شود و بخش دولتی کمترین نقش را در این زمینه ایفا کرده است و ما از ورود بخش خصوصی در واردات واکسن استقبال می‌کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: 10 سالی است که سازمان غذا و دارو به عنوان یک سیستم نظارتی قوی در واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است و شرکت های بخش خصوصی می دانند که نمی توانند با مدارک و مستندات جعلی کاری با ما بازی کنند و سعی می‌کنیم حداکثر تسهیلات و کارسازی لازم را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم.
سه میلیون و 200 دوز واکسن تاکنون وارد کشور شده است
شانه ساز درباره آمار واردات واکسن کرونا گفت: تاکنون 3 میلیون و 200 دوز واکسن وارد شده است که طبق اولویت‌های اعلامی همکارانمان در معاونت بهداشتی تزریق انجام می شود و بر اساس برنامه ریزی شده واردات بعدی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: درخصوص تولید واکسن داخل شرایط خوبی داریم و به سرعت قدم بر می داریم و چهار شرکت فازهای مطالعات بالینی را با موفقیت دنبال می کنند و و به موازات آن زیرساخت تولید آن در حال تکمیل است و از خرداد نخستین محموله‌های میلیونی واکسن ایرانی را تحویل خواهیم گرفت و تزریق هموطنانمان با واکسن داخلی از آن زمان شروع می‌شود تا به ظرفیت‌های لازم توسط تولید کنندگان برسیم ما به موازات تولید و افزایش ظرفیت، لکه گیری‌ها و خلاء را همچنان از محل واردات تامین می کنیم.
شانه ساز گفت: مطمئن هستیم که تا پایان سال تقریباً​ همه جمعیت کشورمان را واکسینه می کنیم و سال بعد نیز با زیرساخت‌های ایجادشده یقیناً یکی از صادرکنندگان واکسن خواهیم بود و حرف‌های بسیاری در این زمینه خواهیم داشت.
رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: چند محموله در هفته جاری وارد کشور خواهد شد و مقرر شده بود تاکنون 10 میلیون واکسن وارد کشور شود اما این عدد محقق نشد زیرا همه دنیا با مشکل تامین واکسن رو به رو هستند و به جز چند کشور تولیدکننده بقیه از زمان واکسیناسیون خود عقب هستند و واکسن ها از هند، روسیه، چین و کره جنوبی وارد کشور می شود و سبد متنوعی داریم.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/656831/تحویل-محموله‌-میلیونی-واکسن-ایرانی-کرونا-در-خرداد-ماه
بستن   چاپ