پیام ویژه
عقب ماندگی بهره وری ایران در مقایسه با کشورهای منطقه
شنبه 1 خرداد 1400 - 09:07:26
پیام ویژه - خراسان /افزایش بهره‌وری راهکاری است که برخی از کشورهای توسعه یافته برای عبور از مشکل رشد پایین یا رکود اقتصادی برگزیده اند، با این حال رئیس سازمان ملی بهره وری در گفت وگو با خراسان و آخرین خبر، نرخ بهره وری در شرایط تحریم های ظالمانه طی 9 ماه اول سال گذشته را منفی 6 درصد اعلام می کند. دکتر «فاطمه پهلوانی» معتقد است تحریم نباید ما را دچار مشکل می کرد اگر می‌توانستیم مبنای درستی برای مدیریت بهره‌وری داشته باشیم.
نفر اول سازمان ملی بهره وری با حضور در ساختمان روزنامه خراسان می افزاید: طی 15 سال از سال 2000 تا 2015 ، 7 درصد رشد اقتصادی ما از محل بهره‌وری بوده است ولی پاکستان 55 درصد، با این که کشور نفتی نیست. در دیتابوک سازمان بهره وری آسیایی ایران در بین 20 کشور آسیا رتبه هفدهم را از منظر جایگاه بهره‌وری دارد.توضیحات بیشتر را در پرسش و پاسخ با رئیس سازمان ملی بهره وری ایران به مناسبت روز ملی بهره وری در محل استودیوی آخرین خبر می خوانید:
در برنامه پنجم اشاره شده بود که یک سوم از رشد اقتصادی حاصل از بهره وری باشد؛ در برنامه ششم چه وضعیتی داریم؟
- ما از برنامه دوم توسعه احکام بهره وری و از برنامه چهارم ؛شاخص یعنی سنجه گذاری را در برنامه ها داریم که مثلا در برنامه ششم 35 درصد از رشد اقتصادی از محل بهره وری باشد اما در مدل مدیریت اقتصادی کشور، حتی مدیران اقتصادی کشور هنوز این فاکتور را به یک سوم وظایف خودشان به رسمیت نمی شناسند، یعنی مدیر اقتصادی کلانی در کشور نمی بینید ؛ یک بار من به آقای دکتر نوبخت پیام دادم، ایشان گفتند که ما به رغم تحریم ها توانستیم پول 2.5میلیون بشکه نفت را در بودجه بیاوریم؛ من گفتم که این بهترین فرصت بود که بهره وری را جایگزین نفت کنید.یعنی حتی در ادبیات رایج و روزانه مدیران اقتصادی کشور ، بهره وری جایگاه یک سوم خودش را ندارد.یک سومی که همه دنیا دارند سعی می کنند احرازش کنند و حتی بالاتر هم بروند.
لطفا مصادیقی از این موضوع در کشورهای پیشرفته بفرمایید.
- در دیتابوک سال 2018 سازمان بهره وری آسیایی، ما در بین 20 کشور عضو این سازمان رتبه هفدهم را از نظر جایگاه بهره وری در دوره 15ساله در آسیا داشتیم( که البته بعدا ترکیه نیز اضافه شد و کشورها 21 مورد شدند) یعنی نپال ،بنگلادش و یک کشور دیگر بعد از ما قرار داشتند، ما 7 درصد رشد اقتصادی مان طی 15 سال از 2000 تا 2015 از محل بهره وری بوده ولی پاکستان 55 درصد؛پاکستان توانست طی هشت سال گذشته جزو کشورهای پیشرو در عرصه بهره وری شود، کشوری که نفتی هم نیست.مثلا یک شهری در ایالت پنجاب پاکستان هست که به تنهایی 40 درصد توپ فوتبال دنیا را تولید می کند و بیش از 20 درصد توپ فوتبالی که به آمریکا وارد می شود از تولیدات این شهر است. مثال شهر سیالکوت مثال روشنی از سیاست گذاری درست اقتصادی برای گرفتن بازارهای جهانی است.
سازمان ملی بهره وری ایران برای تحقق ماده 5 برنامه ششم درخصوص عملیاتی کردن چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی چه اقداماتی را انجام داده است؟
- ماده 5 مشخص کرده است که چگونه باید به رقم 2.8 درصدی تحقق رشد 8درصدی اقتصادی در ماده سوم برسیم، دستگاه های اجرایی موظف اند ظرف شش ماه از ابلاغ قانون برنامه چرخه بهره وری را با هدف رشد اقتصادی در خودشان و توابع شان مستقر و برنامه ارتقای بهره وری شان را به سازمان بهره وری ارائه کنند و سازمان یک سال بعد از ابلاغ قانون ،تایید شده این برنامه ها را به هیئت وزیران برای تصویب بدهد. الان تمام دستگاه های اجرایی یا برنامه ارتقای بهره وری شان را داده اند یا در مراحل پایانی جمع بندی آن هستند که به مناسبت روز ملی بهره وری برای هیئت وزیران ارسال می شود یعنی ان شاء ا... روز یکم خرداد 1400 جشن اتمام تکلیف ماده 5 برنامه ششم را خواهیم گرفت.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/666529/عقب-ماندگی-بهره-وری-ایران-در-مقایسه-با-کشورهای-منطقه
بستن   چاپ