پیام ویژه
ثبت بیش از یک میلیون چک در سامانه صیاد
شنبه 1 خرداد 1400 - 20:08:21
پیام ویژه - ایرنا / بانک مرکزی اعلام کرد: تعداد چک‌های صیادی ثبت شده در سامانه صیاد تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به یک میلیون برگ رسید.
تعداد چک‌های صیادی ثبت شده در سامانه صیاد با الزامی شدن اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال 1400، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، به یک میلیون فقره رسیده است.
بر همین اساس، نسبت چک های برگشتی به وصولی در سامانه صیاد از ابتدای سال 1400 تا 26 اردیبهشت سال جاری حدود 9 درصد بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال های 98 و 99 کاهش قابل ملاحظه داشته است.
بر اساس اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکنون بیش از یک میلیون نفر ساعت در نظام بانکی کشور برای فراهم آوردن زیرساخت‌های اجرای قانون جدید چک زمان صرف شده است. این زمان علاوه بر اینکه شامل اقدامات فنی و مقرراتی بوده، دامنه وسیعی از برنامه‌های فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آشنایی عموم ذینفعان چک را نیز شامل شده است.
گفتنی است ارائه خدمات و سرویس های عمومی ثبت، تائید و انتقال چک مراحل تست و بازبینی های عملیاتی را پشت سر گذاشته و به زودی بر بستر کدهای دستوری (USSD) و پیام کوتاه عملیاتی خواهند شد و در دسترس عموم قرار می گیرند.
«آمنه نادعلی‌زاده» سخنگوی اجرای قانون جدید چک پیشتر اعلام‌کرد: در سال جدید به‌طور مشخص فقط چک‌های جدید باید در سامانه صیاد ثبت شوند و چک‌های قدیمی همچون گذشته و به رویه قبلی خود بدون نیاز به ثبت در سامانه صیاد، پردازش می‌شود.
قانون جدید صدور چک با توجه به ضرورت ارتقای آگاهی آحاد جامعه و فرهنگ‌سازی در زمینه قانون چک و کاهش چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارها، به صورت مرحله‌ای و به‌تدریج اجرایی می‌شود.
سه سالی است که بانک مرکزی بر اصلاح قانون چک یا همان قانون جدید چک تاکید دارد، قانونی که هدف اصلی آن، جلوگیری از برگشت و جعل چک است که این اصلاح به موارد مختلفی از جمله دوری از نظام سنتی به بانکداری دیجیتال هم باز می‌گردد. بر اساس قوانین جدید، دسته چک جدید تحویل متقاضی می‌شود که بنفش رنگ است و امکان صدور چک های جدید در وجه حامل، وجود ندارد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/667448/ثبت-بیش-از-یک-میلیون-چک-در-سامانه-صیاد
بستن   چاپ