پیام ویژه
در آستانه اولین سالگرد کشته شدن جورج فلوید
اعتراضات بزرگ علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا+ تصاویر
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 19:33:08
پیام ویژه - مکان: مینیاپولیس، آمریکا/ منبع: شبکه الجزیره

به گزارش جماران ، شهروندان آمریکایی در آستانه اولین سالگرد کشته شدن «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست که در آن زمان موج اعتراضات گسترده ای را در آمریکا و دیگر کشورهای جهان برانگیخت، در شهر مینیاپولیس راهپیمایی کردند.
«درک چاووین» مامور سفیدپوست پلیس مینیاپولیس ماه گذشته به دلیل قتل جورج فلوید از سوی هیات منصفه دادگاه مجرم شناخته شد. حکم دادگاه علیه درک چاووین که اکنون در زندان به سر می برد، روز 25 ژوئن (4 تیر) مشخص خواهد شد.
بسیاری از حاضران در این تجمع تصاویر فلوید و سایر قربانیان پلیس آمریکا را در دست داشتند. در این راهپیمایی که از مقابل دادگاه منطقه‌ای شهرستان «هنپین» آغاز، و به خیابان‌ های مینیاپولیس کشیده شد، شرکت‌ کنندگان شعارهای جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» را سر داده، تصاویری از آفریقایی-آمریکایی‌ های کشته شده توسط پلیس آمریکا در دست داشتند و یک تابوت را که سمبل تمامی قربانیانی بود که فیلمی از آنها منتشر نشده، عدالت در حقشان اجرا نشده و نامشان مطرح نشده است را حمل می‌ کردند.
اعضای خانواده جورج فلوید هم در این راهپیمایی حضور داشتند. «بریجیت فلوید» خواهر جورج فلوید با اشاره به مرگ وی در این تجمع گفت: «یک سال طولانی بود. یک سال دردناک. برای من و خانواده‌ ام بسیار ناراحت کننده بوده که زندگی‌ مان در یک چشم بر هم زدن تغییر کرد، هنوز نمی‌ دانم چرا.»
در تظاهرات مینیاپولیس چندین چهره مدنی و هوادار حقوق سیاهان سخنرانی کردند. «ال شارپتون» فعال سرشناس حقوق مدنی در آمریکا در جمع شرکت کنندگان در راهپیمایی مینیاپولیس از کشته شدن جورج فلوید به عنوان «یکی از بزرگترین ننگ های تاریخ آمریکا» یاد کرد.
وی گفت: «آنچه بر سر جورج فلوید و بسیاری از افراد دیگر آمد باعث ایجاد تغییر در آمریکا و جهان شد.»
خانواده دیگر قربانیان خشونت های پلیس در آمریکا نیز در این راهپیمایی در کنار خانواده جورج فلوید حضور داشتند.
انتشار تصاویری از لحظات کشته شدن جورج فلوید سال گذشته موجی از اعتراض ها را در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان برانگیخت.
درک چاووین و دیگر ماموران پلیس مینیاپولیس در روز 25 مه سال گذشته قصد داشتند جورج فلوید، شهروند 46 ساله را به ظن استفاده از یک اسکناس 20 دلاری تقلبی بازداشت کنند. درک چاووین در جریان بازداشت جورج فلوید نزدیک به 10 دقیقه زانوی خود را بر روی گردن او فشار داد. آخرین جملات جورج فلوید پیش از مرگ که چند بار گفته بود «نمی توانم نفس بکشم» طی یک سال گذشته به یکی از شعارهای معترضان به نژادپرستی و خشونت های پلیس آمریکا تبدیل شد.
قرار است روز سه شنبه هم رویدادها و اعتراضات دیگری به مناسبت اولین سالگرد کشته شدن جورج فلوید در سراسر آمریکا برگزار شود.
اخیراً نتایج نظرسنجی «آسوشیتدپرس» و مرکز تحقیقات امور عمومی «نورک» نشان داد حدود 6 نفر از هر 10 آمریکایی معتقدند نژادپرستی معضلی جدی در آمریکا است. اغلب آمریکایی‌ های شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند توجهی که در پی قتل فلوید برای ایجاد اصلاحات در پلیس جلب شد منتهی به تغییرات ناچیزی شد.
مکان: مینیاپولیس، آمریکا
منبع: شبکه الجزیره

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه



http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/668944/اعتراضات-بزرگ-علیه-نژادپرستی-و-خشونت-پلیس-در-آمریکا--تصاویر
بستن   چاپ