پیام ویژه
سه راه مقابله با خاموشی‌ها
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 08:30:05
پیام ویژه - دکتر هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به علت عدم تولید برق به میزان مورد نیاز، در حال حاضر با کمبود برق مواجه شدیم، اظهار کرد: براساس نظرات کارشناسی، یکی از راهکارهای مقابله با خاموشی های فعلی، اصلاح و کاهش یا حذف فرسودگی های شبکه است که سبب کاهش تلفات برق می شود اما اصلاح شبکه دو سال زمان می برد.
وی با اشاره به اینکه مصرف برق در فصل زمستان به 40 هزار مگاوات و در فصل تاسبتان به 60 هزار مگاوات می رسد، تصریح کرد: افزایش بازدهی و اصلاح نیروگاه های فعلی به نیروگاه های دارای راندمان بالاتر و سیکل ترکیبی و نیز احداث نیروگاه های جدید دو راه دیگر مقابله با خاموشی ها است.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اصلاح نیروگاه ها در صورتی که جهادی کار کنیم و از نظر اعتبار مشکلی نداشته باشیم، سه سال زمان می برد. برای ساخت نیروگاه جدید نیز با احتساب ساخت توربین گازی و بخار، در مجموع پنج تا هفت سال زمان نیاز است.
وی مطرح کرد: در صورتی که وزارت نیرو پنج سال قبل این سه راهکار را پیگیری می کرد، در حال حاضر کشور با مشکل کمبود برق مواجه نبود و تا زمانی که به این سه راهکار توجه نکنیم، خاموشی ها ادامه خواهد داشت.
بیگی نژاد با تأکید بر اینکه کمیسیون انرژی مجلس این سه راهکار را از وزارت نیرو مطالبه می کند، گفت: قطعی روزانه برق علاوه بر ایجاد مشکلاتی در حوزه آموزش و پژوهش برای دانشجویان و دانش آموزان و به خطر افتادن وضعیت سلامت بسیاری از بیماران، به تولید و اقتصاد کشور ضربه می زند و بسیاری از کارخانجات، کارگاه ها یا گلخانه ها با مشکلات جدی مواجه شدند.
وی به ضرورت اطلاع رسانی صحیح و به موقع برنامه خاموشی ها به مردم اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف برق استخراج غیرقانونی رمز ارزهای دیجیتال، حدود 1500 مگاوات تخمین زده شده است و استخراج کنندگان این رمز ارزها علاوه بر بازی با نان مردم، با جان مردم نیز بازی می کنند.
وی افزود: به علت عدم تدارک وزارت نیرو در تأمین برق ماینرها، باید با شناسایی و کنترل برق و اینترنت مصرفی این ماینرها توسط یک سیستم هوشمند، از استخراج غیرقانونی آنها جلوگیری کرد که نیازمند فراهم سازی امکانات لازم و همکاری چندین ارگان است.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس در پایان یادآور شد: امسال به علت کمبود بارندگی، نیروگاه های آبی با کمبود 300 مگاواتی برق مواجه شدند و با احتساب برق مصرفی استخراج قاچاقی رمز ارزها، در مجموع با کمبود 450 مگاواتی برق مواجه هستیم.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/669268/سه-راه-مقابله-با-خاموشی‌ها
بستن   چاپ