پیام ویژه
در ماراتن‌های کسب مهارت، همه تولیدکننده نمی‌شوند
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 08:39:47
پیام ویژه - به گزارش ایسنا، امروزه یکی از چالش‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه، نبود مهارت‌های لازم در بین جوانان است، متاسفانه جوانان بدون داشتن مهارت‌های موردنیاز جویای شغل هستند، قطعا این امر غیرممکن خواهد بود، می‌توان با ترویج و گسترش مراکز آموزشی و توسعه مهارت‌های مختلف، معضل بیکاری را در کشور به حداقل رساند.
باتوجه به رتبه بالای بیکاری در چهارمحال و بختیاری، فراهم کردن زمینه‌های توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای یک ضرورت محسوب می‌شود، آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای نباید تنها به مراکز تحت نظر این سازمان خلاصه شود، قطعا مکان‌هایی مانند آموزشگاه‌های آزاد، زندان‌ها، پادگان‌ها، کارخانجات، روستاها، صنایع و صنوف، کمپ‌های ترک اعتیاد و دانشگاه‌ها ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستند و می‌توانند با این آموزش‌ها زمینه اشتغال افراد فاقد مهارت را فراهم کنند.
شاهدیم افراد مختلف با هر رده سنی و تحصیلی در دوره‌های فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند، اما خروجی قابل توجهی در بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال این مشاهده نمی‌شود، البته باید در نظر گرفت که برخی از حرفه‌آموزان و به‌ویژه بانوان برای پر کردن اوقات فراغت در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، اما در هر صورت، تنها کسب یک حرفه برای راه‌اندازی یک کار تولیدی کافی نیست و در کنار آن نیز باید مشوق‌هایی برای کارآفرینی و تولید در نظر گرفته شود.
فرانک کبیری مدیرکل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای، نیازسنجی است، اظهار کرد: سامانه تقاضاسنجی در پرتال این سازمان وجود دارد و مردم نظرات و نیازهای خود را در آن ثبت ‌می‌کنند، به این ترتیب دوره‌ها بر اساس نیازهای آموزشی به افراد ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای برنامه‌ریزی آموزشی، 14 گروه هدف در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: این گروه‌های هدف شامل زنان سرپرست خانوار، دانشجویان، زندانیان و ... هستند و برای هر طیف متناسب با نیازهایی روز، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای ورود به بازار کار، داشتن مهارت در هر حرفه است، گفت: اکثر متقاضیان با هدف کسب مهارت و به‌منظور ورود به بازار کار به مجموعه فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند.
کبیری با بیان اینکه بیشتر رشته‌های به‌روز، مدنظر افراد متقاضی حرفه‌آموزی است، گفت: با توجه به شرایط و سبک زندگی افراد و تحولاتی که در جامعه داخلی رخ می‌دهد، ممکن است برخی از رشته‌ها پرطرفدار شده و استقبال از برخی از رشته‌ها کمرنگ‌تر شود، در میان رشته‌های سنتی که با صنعت تلفیق شده، می‌توان از رشته ریسندگی نام برد که برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری آموزش آن آغاز شده است.
وی با تاکید بر اینکه نیازهای آموزشی و بازار کار دو فاکتور مهم برای برگزاری دوره‌های آموزشی هستند، یادآور شد: چهارمحال و بختیاری قطب تولید محصولات کشاورزی است و قرار بر این است که گروه گیاهان دارویی و تخصص‌های مربوط به حوزه بادام در مجموعه فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شود، به‌علاوه طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در شهرستان سامان، ضرورت آموزش‌های حوزه پیوندزنی و هرس درختان در این منطقه احساس می‌شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: علاوه بر شهرستان سامان، نیازسنجی رشته‌ها در دیگر شهرستان‌های استان نیز صورت گرفته است، مثلا در شهرستان شهرکرد که به عنوان شهر نمد شناخته می‌شود، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به این سمت و سو کشیده می‌شود و یا مرکز آموزشی جوشکاری در شهر هفشجان به‌عنوان پایتخت جوش ایران، افتتاح شده است.
کبیری با بیان اینکه گواهی فنی و حرفه‌ای اعتبار جهانی دارد، افزود: همان‌طور که مدرک دانشگاهی اهمیت دارد، مدرک فنی و حرفه‌ای نیز دارای اعتبار است، این گواهی‌نامه می‌تواند به هر زبانی ترجمه شود و افراد در کشورهای مختلف از آن بهره ببرند.
وی در ادامه درخصوص میزان بازدهی رشته‌های فنی و حرفه‌ای، توضیح داد: واحد مشاورره و رهگیری این سازمان، در قالب یک فرم هدف افراد از گذراندن یک دوره را جویا می‌شود و طی آن افراد تحت مشاوره قرار می‌گیرند، در انتهای برگزاری دوره نیز سازمان، میزان اثرگذاری آموزش‌ها به حرفه‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
کبیری ادامه داد: از آن‌جا که ممکن است برخی از افراد درباره فایده آموزش‌ها و ایجاد اشتغال، اطلاعات درستی در اختیار کارکنان فنی و حرفه‌ای قرار ندهند، پیشنهاد راه‌اندازی سامانه‌ای مشترک میان اداره‌ تعاون،کار و رفاه‌ اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای ارائه شده تا اطلاعات اشتغالی افراد در این حوزه ثبت شود، تا از این طریق بتوان به صورت هدفمند علاوه بر ارائه آموزش‌ها، نیازمندی‌های استان را نیز مدنظر قرار داد.
وی با اشاره به اینکه رشته‌های تدریس‌شده در سازمان فنی و حرفه‌ای به‌روز می‌شوند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر نیز آموزش‌های سازمان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و مسلما آموزش حضوری بسیار بیشتر از آموزش مجازی تاثیرگذار است، اما یکی از نکات و مهارت‌های مهم، انعطاف‌پذیری هر فرد با توجه به شرایطی که در زندگی هر فرد پیش می‌آید، است.
در ادامه سید حفیظ‌الله فاضلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه افرادی که در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند، مشمول معافیت مالی نمی‌شوند، اظهار کرد: زمانی که قرار است کارفرما بیمه خود را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند، در قالب طرح‌های یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای به وی کمک می‌شود.
وی یادآور شد: معافیت مالیاتی به کارفرمایی تعلق می‌گیرد که درآمد کارآموزان او بالاتر از چهار میلیون تومان در ماه باشد و اگر دستمزد کارآموزان کمتر از این رقم شود، معافیت مالیاتی به مجموعه تولیدی تعلق نمی‌گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در خصوص پرداخت تسهیلات به کارآفرینان، تصریح کرد: تسهیلات تنها به افرادی اختصاص داده می‌شود که در روستاها، بخش گردشگری و صنایع دستی فعالیت کنند، این افراد باید از طریق سامانه اشتغال روستایی و عشایری تسهیلات خود را دریافت کنند.
فاضلی با بیان اینکه کارفرما می‌تواند به ازای ایجاد اشتغال برای هر نفر 150 میلیون تومان وام دریافت کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهمیه پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی، اتمام یافته است و در حال پیگیری برای راه‌اندازی مجدد ارائه تسهیلات هستیم.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/669282/در-ماراتن‌های-کسب-مهارت،-همه-تولیدکننده-نمی‌شوند
بستن   چاپ