پیام ویژه
فریادهای خاموش شده در رودخانه‌های خروشان
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 06:38:35
پیام ویژه - به گزارش ایسنا، آمار غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری به‌علت دارا بودن رودخانه‌های خروشان و سدهای متعدد بالاتر از سایر نقاط کشور است، تعداد افرادی که جانشان را از این طریق از دست می‌دهند کم نیستند، متاسفانه سال گذشته در حوادث غرق‌شدگی تعدادی از هم‌استانی‌های عزیز جانشان را از دست دادند، بارها و بارها از سوی متولیان نسبت به عواقب شنا در رودخانه‌ها و دریاچه‌های سد در چهارمحال و بختیاری هشدار داده شده است، اگر کسی به فنون شنا در استخر آشنایی اندکی دارد، لزوما نمی‌تواند این فنون را در آب‌های سرد و خروشان عملیاتی کند.
یکی از تلخ‌ترین حوادث غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری در سال گذشته مربوط به مفقود شدن پسر بچه پنج ساله در حوالی پل کاهکش در شهرستان سامان بود، پیکر بی‌جان این پسربچه بعد از 15 شبانه‌روز جستجو توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر در نزدیکی پل باغ‌بهادران پیدا شد، حوادث این‌چنینی گاهی در یک چشم به هم زدن رخ می‌دهد، غفلت در چند ثانیه، یک عمر پشیمانی را در پی خواهد داشت.
یادمان نرود که اگر در نزدیکی رودخانه یا سدی برای چندساعت در حال لذت بردن از طبیعت بکر هستیم، باید به تابلوی هشدار شنا ممنوع توجه کنیم و اجازه ندهیم اطرافیان اقدام به آب‌تنی کنند، این خوشی کوتاه می‌تواند حادثه تلخی را رقم و داغی همیشگی را بر جای بگذارد.
چهارمحال و بختیاری؛ جزو اولین استان‌های کشور در آمار غرق‌شدگی آب‌های خروشان
شهاب رئیسی، مسئول کمیته غواصی هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال 83 فعالیت داوطلبانه خود را با جمعیت هلال‌احمر در استان آغاز کردم.
وی افزود: با شروع فصل گرما میل انسان به آب‌تنی و شنا بیشتر می‌شود، مهم‌ترین‌ عامل مرگ و میر در رودخانه‌های استان آشنا نبودن کامل با فن شنا است، البته کسی که آموزش لازم برای شنا کردن را ندیده باشد، دل به آب نمی‌زند اما فردی که کمی با این فن آشنایی دارد دل به آب می‌زند و متاسفانه با یک لحظه غفلت، گرفتار امواج خروشان می‌شود.
رئیسی با اشاره به خروشان بودن رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری، گفت: معمولا رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری در کلاس‌بندی تعیین شده سطح بالایی دارند و افراد به دلیل آشنا نبودن با عوارض رودخانه، دچار تلاطم امواج خروشان شده و در نهایت غرق‌شدگی آن‌ها را به دنبال دارد.
فرمانده تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیش‌تر غریق‌های رخ داده در آب‌های خروشان است، تصریح کرد: عمده غرق‌شدگی‌ها با توجه به شدت امواج خروشان، مربوط به شهرستان‌های سامان، لردگان، اردل و کیار است.
وی با اشاره به سخت‌ترین عملیات و تلخ‌ترین حوادث در طول مدت فعالیت در این شغل، تصریح کرد: در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، ساعت 1:30 دقیقه شب با توجه به بارندگی شدید، خودروی تیبا به دلیل لغزندگی جاده و سرعت زیاد از پل چلوان واژگون و به داخل رودخانه سقوط کرده بود که با من تماس گرفتند و سریعا به همراه تیم واکنش سریع به محل حادثه اعزام شدیم، در علم نجات آب‌های خروشان زمانی که خودرویی در رودخانه سقوط می‌کند اولین اقدام، ثابت نگه داشتن آن است، این اقدام را انجام دادیم که عملیات بسیار نفس‌گیری بود.
رئیسی ادامه‌ داد: زمانی که خودرو را از آب بیرون کشیدیم متوجه شدیم درب طرف راننده باز بوده و متاسفانه راننده در آب غوطه‌ور شده است، از طرفی دریچه‌های سد کاملا باز و حجم آب بسیار بالا بود که مجددا عملیات برای کشف پیکر را از صبح همان روز آغاز کردیم، مجموعا هشت شبانه‌روز این عملیات ادامه داشت تا روز هشتم در حوضه استان اصفهان، نزدیک باغ‌ بهادران اصفهان قادر به یافتن جسد فرد شدیم.
وی گفت: حادثه دیگر باز هم در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، مربوط به مفقود شدن پسر بچه پنج ساله‌ حوالی پل کاهکش بود که کسی شاهد غرق‌شدگی او در رودخانه نبود، از لحظه غروب آفتاب طی اعلام این خبر، عملیات امداد و نجات آغاز شد، البته به آن خانواده قول دادیم که عملیات را تا زمانی ادامه می‌دهیم که به سرنخی از فرزندانشان برسیم، این عملیات ادامه یافت و بعد از 15 روز موفق به کشف پیکر پسر بچه حوالی پل باغ‌بهادران شدیم.
این نجات غریق جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی درست می‌تواند از 90 درصد حوادث منجر به غرق‌شدگی، جلوگیری کند، تصریح کرد: با توجه به توریست‌پذیر بودن استانی هم‌چون چهارمحال و بختیاری که دارای آب و هوای متبوع است، در صورتی که فرهنگ‌سازی صحیحی در راستای شنا نکردن در رودخانه‌ها به ویژه نقاطی که تابلوی شنا ممنوع نصب شده صورت گیرد، نقش بسزایی در کاهش غرق‌شدگی به همراه دارد.
وی بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافران و گردشگران ورودی به استان کاهش یافت و همین امر موجب شد که تعداد غرق‌شدگی‌ها به هشت مورد برسد و امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد موارد غرق‌شدگی از کاهش 60 درصدی برخوردار است.
رئیسی با تاکید بر اینکه شخصی که آشنایی کافی با فن شنا را ندارد، اقدام به نجات فرد غرق شده نکند، گفت: در صورتی که فردی نسبت به نجات غریق آشنایی دارد می‌تواند آسان‌ترین راه را انتخاب کند، رساندن چوب دستی، پرتاب کردن شی سبک، راندن و رفتن به درون آب از راه‌های کمک به غرق بوده که خطرناک‌ترین اولویت مرحله آخر یعنی رفتن برای نجات فرد است.
وی ادامه داد: در صورتی‌که فردی در آن نزدیکی با فن نجات غریق آشنا بود و در نهایت مجبور به انتخاب آخرین مرحله شد، باید از پشت به غریق نزدیک شود، در غیر این صورت اگر فرد در دستان غریق حبس شود، رها شدن بسیار دشوار است، چه بسا مواردی از این دست بودند که در چنگال غریق گیر افتادند و هر دو نفر فوت کردند، بنابراین کسی که با فن نجات غریق آشنا نیست، نباید برای نجات فرد مرحله آخر را انتخاب کند.
فرمانده تیم غواصی و امداد و نجات آب‌های خروشان جمعیت هلال‌احمر استان گفت: طبق آمارها، چهارمحال و بختیاری جزو اولین استان‌ها در زمینه غرق‌شدگی در آب‌های خروشان و از لحاظ آمار غرق‌شدگی بعد از استان‌های شمالی و خوزستان، بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
وی توصیه کرد: افرادی که در نزدیکی رودخانه‌ها اتراق می‌کنند هیچ‌گاه به داخل آب نروند، زیرا جریان‌های زیرسطحی رودخانه روی آب مشاهده نمی‌شود، ممکن است شخص دچار جریان‌های زیرسطحی و دچار غرق شدگی شود، از طرفی در صورتی که افراد غرق‌شدگی در رودخانه را مشاهده کردند، سعی کنند با اولویت اول یعنی رساندن شی اقدام به نجات آن فرد کنند، گرچه افراد می‌توانند سریعا با شماره‌گیری 112، شماره ملی امداد و نجات حوادث را اطلاع دهند تا نزدیک‌ترین تیم در محل حادثه حضور پیدا کند.
شناسایی نقاط جدید بحرانی رودخانه‌ها و سدهای چهارمحال و بختیاری
سید علی محمدی، دبیر هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با توجه اینکه به رودخانه‌ها و سدهای متعددی در استان وجود دارد، اظهار کرد: نقاط بحرانی طی سال‌های گذشته توسط این هیات شناسایی شده است، گرداب بن، چشمه برم لردگان، پل زمانخان، باباپیراحمد، چشمه زنه هفشجان، سد بیرگان و سد نصیرآباد از جمله نقاط بحرانی در استان هستند، از طرفی امسال نیز شناسایی نقاط بحرانی جدید جزو برنامه‌های هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری است.
وی با اشاره به ایجاد مدارس نجات غریق در چهارمحال و بختیاری، افزود: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، استخرها و مراکز تفرجی استان تعطیل هستند، اما آموزش، هشداردهی، بررسی و شناسایی مکان‌های حادثه‌خیز و همکاری با متولیان امدادی در برنامه این هیات قرار دارد.
محمدی با تاکید بر اینکه کمبود منجی غریق در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح کرد: حدود 1300 منجی غریق در استان وجود دارد که حدود 60 درصد آقا و مابقی خانم هستند و در صورت نیاز به نجات غریق، همکاری لازم با دستگاه متولی انجام خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/680879/فریادهای-خاموش-شده-در-رودخانه‌های-خروشان
بستن   چاپ