پیام ویژه
رئیس علوم پزشکی ساوه:
طب انتقال خون در ایران مغفول مانده است
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 06:52:42
پیام ویژه - دکتر مهدی مصری در آستانه فرا رسیدن 24 خردادماه روز جهانی اهدای خون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان انتقال خون از جمله سازمان‌های بسیار مهمی است که در کشور فعالیت دارد و خدمات قابل توجهی را به مردم ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه خون یکی از بافت‌های شایع پیوندی است، افزود: انتقال بافت خون از فردی به فرد دیگر نوعی پیوند بافتی است که پس از انتقال، در خون فرد دریافت کننده جایگزین می‌شود و به دلیل مشکلاتی که در اهدا و دریافت خون وجود دارد، انتقال خون از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: پلاکت، گلبول‌های سفید و قرمز، پلاسما و محصولات مختلف دیگر، از اجزای خون هستند و امروزه کشورهای پیشرفته درصدد راه‌اندازی پالایشگاه‌های خون هستند تا با فرآوری این محصولات، آنها را در بازارهای مختلف دنیا عرضه کنند.
وی با اشاره به نگاه تجاری در حوزه انتقال خون گفت: در ایران مقوله انتقال خون در قالب فرم اهدایی صورت می‌گیرد که یک عرصه خوبی برای رفع نیاز جامعه است. البته از جمیع جهات در برخی شرایط، از جمله شرایط کرونایی موضوع انتقال خون با مانع‌هایی مواجه شده است.
دکتر مصری بر لزوم اهدای سالانه حداقل دو بار خون تاکید کرد و افزود: متخصصین بهداشتی و درمانی اهدای خون سالانه را به مردم توصیه می کنند چرا که اینکار به دلیل بازسازی و تولید خون توسط مغز استخوان به سلامت انسان کمک می کند و جریان تولید و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد.
وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد اهدای خون به یک بیمار نیازمند، موجب نجات جان او می شود، حتی امورات برخی بیماران نظیر تالاسمی، هموفیلی و ... که وابسته به محصولات انتقال خون هستند از این طریق می گذرد و اگر فاکتورهای انعقادی و محصولات خونی به موقع به آنها نرسد در معرض مشکلات جدی قرار می گیرند و ممکن است دچار خونریزی شوند.
او به تشکیل طب انتقال خون در دنیا اشاره کرد و افزود: در ایران دوره‌های توانمندسازی تحت عنوان دوره‌های هموویژلانس خون(تمام اقدامات ایمنی که باید محصولات خونی در ساختاری که تعریف شده نگهداری و منتقل شود) برگزار شده است ولی عملیاتی شدن طب انتقال خون نیازمند برخورداری از مهارت، دانش و شاخص هایی است و از نظر اعتبار بخشی از اهمیت بالایی برخوردار است. بیمارستان‌ها باید نسبت به ارتقای شاخص‌ها در این حوزه اهتمام جدی داشته باشند.
گفتنی است سازمان جهانی بهداشت به پاس قدردانی از اهداکنندگان خون که بدون کوچکترین چشمداشتی به طور داوطلبانه خون خود را اهدا می‌کنند، 14 ژوئن برابر با 24 خرداد را روز جهانی اهداکنندگان اعلام کرده است و همه ساله بزرگداشت این روز با یک شعار واحد در سراسر جهان برگزار می‌شود.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/680884/طب-انتقال-خون-در-ایران-مغفول-مانده-است
بستن   چاپ