پیام ویژه
آخرین سفر زن قدرتمند اروپا به آمریکا
چهارشنبه 23 تير 1400 - 22:13:08
پیام ویژه - صدر اعظم آلمان آخرین سفر خود به آمریکا را فردا انجام می دهد.

به گزارش جماران، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز پنجشنبه نوزدهمین و احتمالا آخرین سفر خود به آمریکا به عنوان مهمان رئیس جمهوری این کشور را انجام خواهد داد.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چهارمین ساکن کاخ سفید است که میزبان صدراعظم کنونی آلمان خواهد بود. آنگلا مرکل که دوره زمامداری اش را در سال 2005 آغاز کرد سابقه دیدار و گفتگو با جورج بوش پسر، باراک اوباما و دونالد ترامپ را دارد.
صدراعظم 67 ساله آلمان اعلام کرده است که برای پنجمین دوره پیاپی نامزد این مقام نخواهد شد و به این ترتیب در نظر دارد پس از انتخابات پارلمانی روز 26 سپتامبر (چهارم مهر) از قدرت کنار برود.
یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات رابطه آنگلا مرکل با روسای جمهوری آمریکا در سال 2006 و در جریان نشست گروه هشت در روسیه روی داد.
جورج بوش پسر، رئیس جمهوری وقت آمریکا در حضور سران دیگر کشورهای عضو گروه هشت و در برابر دوربین ها گردن آنگلا مرکل را ماساژ داد. واکنش ناگهانی و معذب صدراعظم آلمان در آن زمان به سوژه کاربران اینترنتی تبدیل شد.
چهل و سومین رئیس جمهوری ایالات متحده در سال 2007 از آنگلا مرکل در مرزعه شخصی خود در ایالت تگزاس استقبال کرد.
رابطه کاری آنگلا مرکل با باراک اوباما، جانشین جورج بوش پسر در کاخ سفید گرم و دوستانه بود. چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در سال 2011 در جریان ضیافتی در کاخ سفید نشان افتخار آزادی را که عالی ترین جایزه غیرنظامی در این کشور محسوب می شود به آنگلا مرکل اهداء کرد.
با این حال رسوایی شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل از سوی اداره امنیت ملی آمریکا که در سال 2013 افشاء شد بر رابطه رهبران آلمان و ایالات متحده سایه افکند. صدراعظم آلمان در واکنش به گزارش های منتشرشده گفت که «جاسوسی بین دوستان» از نظر او «غیرقابل قبول» است.
به گزارش یورونیوز، باراک اوباما پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش از آنگلا مرکل به عنوان «یکی از شرکای مورد علاقه اش» در طول دوره اقامت در کاخ سفید یاد کرد.
صدراعظم آلمان در پیام تبریک خود به دونالد ترامپ به مناسبت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا از لزوم احترام به کرامت انسانی فارغ از نژاد و جنسیت و مذهب انسان ها سخن گفت. سخنانی که نوعی انتقاد دیپلماتیک از رئیس جمهور جدید آمریکا و موضع گیری ها او در جریان کارزار انتخاباتی محسوب می شد.
آنگلا مرکل در سال 2017 به دعوت دونالد ترامپ به واشنگتن رفت. تلاش آنگلا مرکل در جریان دیدارش با چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برای دست دادن با او و سکوت دونالد ترامپ در برابر این درخواست بازتاب رسانه ای زیادی داشت.
بسیاری از تحلیلگران این رویداد را نشانه ای از سردی روابط بین سران آمریکا و آلمان ارزیابی کردند. دونالد ترامپ در دوره چهار ساله زمامداری اش سفر رسمی به آلمان انجام نداد و تنها در سال 2017 برای شرکت در اجلاس گروه 20 به شهر هامبورگ در شمال آلمان سفر کرد.
دفتر صدراعظم آلمان در جریان نشست گروه هفت در سال 2018 عکسی از آنگلا مرکل منتشر کرد که به نظر می رسید او را به همراه رهبران دیگر کشورها در حال بحث و کشمکش با دونالد ترامپ نشان می دهد.
آنگلا مرکل در واکنش به پیروزی جو بایدن در برابر دونالد ترامپ گفت که چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده فردی با میزان «آشنایی زیاد با آلمان و اروپا» است. صدراعظم آلمان همچنین از دیدارهای خود با جو بایدن طی هشت سال فعالیت وی به عنوان معاون باراک اوباما به نیکی یاد کرده است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/698553/آخرین-سفر-زن-قدرتمند-اروپا-به-آمریکا
بستن   چاپ