پیام ویژه
با بالا گرفتن جدال‌ هادر آمریکا در خصوص حق رای؛
بازداشت نماینده زن در یک تجمع اعتراضی
جمعه 25 تير 1400 - 12:40:10
پیام ویژه - جدال‌ ها میان حزب جمهوری‌ خواه و دموکرات در خصوص قوانین مربوط به حق رأی شدت گرفته است.

به گزارش جماران به نقل از گاردین، «جویس بیتی» نماینده دموکرات مجلس آمریکا از ایالت اوهایو، یکی از 9 نفری بود که در اعتراضات مربوط به حق رأی در کنگره دستگیر شد.
بیتی، که به عنوان رئیس رئیس‌ فراکسیون سیاه‌ پوستان کنگره خدمت می کند، عکسی را در توییتر از افسران پلیس کنگره به اشتراک گذاشت که او را با دستبند به خارج از ساختمان می برند.
بیتی در توییت خود نوشت: «بگذارید مردم رأی دهند. برای عدالت بجنگید.»
این نماینده مجلس در تظاهراتی شرکت کرده بود که از سنا می خواست لایحه دموکرات ها موسوم به «اصلاحات گسترده انتخابات برای مردم» (طرح قانونی پیشبرد حق رای جان لویس) را تصویب کند.
این طرح در ماه مارس در کنگره تصویب شد، اما به دلیل مخالفت جمهوری خواهان در مجلس سنا رد شد.
گزارشگر ان بی سی نیوز ویدئویی را از معترضان به رهبری بیتی در توییتر به اشتراک گذاشت که شعار می دهد، «پایان سنگ اندازی!»
طبق گزارش پلیس کنگره، افسران پس از «گزارش برپایی غیرقانونی تظاهرات»، تقریباً در ساعت 15.30 بعد از ظهر در محل اعتراضات، در ساختمان دفتر هارت در سنا حاضر شدند.
پس از ورود افسران به صحنه، آنها سه بار به تظاهرات کنندگان هشدار دادند که بایستند. کسانی که امتناع کردند ، دستگیر شدند. مأموران سپس دو مرد و هفت زن را به مقر پلیس کنگره منتقل کردند.
جدال‌ ها میان حزب جمهوری‌ خواه و دموکرات در خصوص قوانین مربوط به حق رأی دادن در انتخابات از زمان ریاست‌ جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا شدت گرفته است.
ترامپ، تلاش‌ های قانونگذاران دموکرات از طریق اقداماتی مانند رأی‌ گیری پستی یا تسهیل قوانین حق رأی برای گروه‌ های اقلیت را نوعی تلاش برای کودتا علیه خودش دانسته و از چنین اقداماتی به عنوان «تلاش برای تقلب انتخاباتی» یاد می‌ کرد.
برخی ایالت‌ های جمهوری‌ خواه در ماه‌ های گذشته قوانینی را از طریق مجلس‌ های ایالتی به تصویب رسانده‌ اند که شرکت در انتخابات را دشوارتر می‌ کند.
هفته گذشته جو بایدن تلاش‌ ها در مجالس ایالتی آمریکا برای تغییر قوانین رأی دادن را مورد انتقاد قرار داده و از آنها به عنوان «تهدیدی علیه دموکراسی» یاد کرده است. او گفت: «این خطرناک‌ ترین تهدید در طول تاریخ علیه انتخابات سالم و آزاد به شمار می‌ رود.»
صحنه سیاسی این روزهای آمریکا به زورآزمایی شدید میان حامیان تسهیل قوانین حق رای و حامیان سختگیری قوانین انتخاباتی بدل شده است.
درحالی که برخی از ایالت های جمهوری خواه آمریکا مشغول تدوین و تصویب قوانین سختگیرانه انتخاباتی هستند، جو بایدن در سخنانی گفت: زمانی که جمهوری خواهان مخالف قوانین محدوده کننده مشارکت اقلیت ها در انتخابات را در سطح ایالت های آمریکا افزایش می دهند، محافظت از حق رای در آمریکا چالش عصر ما به حساب می آید.
البته موضوع حق رای و مانع تراشی بر سر اعمال این حق، مربوط به این روزهای آمریکا نیست بلکه از زمان تاسیس این کشور، مطرح بوده است.
در آن زمان، حق رای فقط مخصوص مردان عمدتا سفیدپوست دارای میزان مشخصی ثروت بود و بقیه افراد، از جمله زنان، فقرا و برده ها از آن محروم بودند. با این حال، با گذشت زمان، تعداد بیشتری از شهروندان دارای حق رای شدند و در دهه 1960، آخرین موانع بر سر حق رای سیاه پوستان در ایالت های جنوبی آمریکا به لحاظ قانونی برطرف شد. 
به همین دلیل چنین تصور می شد که موضوع حق رای از یک موضوع چالشی در آمریکا به یک واقعیت کتمان ناپذیر بدل شده است. اما اتفاقاتی که در دو دهه اخیر، بویژه در چهار سال اخیر رخ داده است، بار دیگر بحث حق رای و افراد دارای حق رای را به یک موضوع مناقشه برانگیر در این کشور بدل کرده است.
این اختلاف هم طیف وسیعی از مباحث را در بر می گیرد؛ از این که چه کسانی می توانند رای پستی بدهند، تا این که ثبت نام ها چگونه باشد و حتی چگونه در صف های رای، به شهروندان غذا و آب آشامیدنی داد.
از آنجا که شیوه برگزاری انتخابات در آمریکا در صلاحیت دولت های ایالتی هست، هر ایالت برای خود، قوانین خاصی وضع می کند وهمین مساله، هرج و مرج در قوانین انتخاباتی را در پی داشته است. در این میان، تشدید شکاف های حزبی و قطبی تر شدن صحنه سیاست در آمریکا به این هرج و مرج شدت بخشیده است. 
به عنوان مثال، جمهوری خواهان، دموکرات ها را متهم می کنند که با گسترش شیوه رای دهی پستی، در پی تقلب در انتخابات هستند. در حالی که دموکرات ها می گویند جمهوری خواهان با لوایح جدید، در پی آن هستند تا بر سر دسترسی اقلیت ها و فقرا به صندوق های رای، مانع ایجاد نمایند. 
ادعاهای دونالد ترامپ در مورد تقلبی بودن انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دلیل گسترش شیوه رای دهی پستی، جمهوری خواهان حاکم در برخی از ایالت ها را به تکاپو انداخته است که قوانین موجود را تغییر دهند. با این تغییرات، زمینه برای بهره مندی شهروندان از رای دهی پستی یا زمان دریافت این رای ها، تغییر خواهد کرد؛ موضوعی که از سوی دموکرات ها، به عنوان سرکوب رای شهروندان توصیف شده است.
سناتور «برنی سندرز» می گوید: اگر جدی هستیم که خود را دموکراتیک بنامیم، باید سرکوب رای دهندگان را خاتمه دهیم و رای مردم را آسان تر کنیم.
برای رسیدن به این هدف، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تگزاس چند روز پیش تصمیم گرفتند این ایالت را ترک کنند تا امکان تصویب لایحه جنجالی تغییر قوانین انتخاباتی در تگزاس از بین برود. 
با این حال، دموکرات ها نیز تقریبا به اندازه جمهوری خواهان در بروز آنچه که جو بایدن «چالش عصر ما» می خواند، مقصر هستند؛ به ویژه در زمان هایی که اکثریت کرسی های کنگره های ایالتی را در اختیار دارند و قوانینی را با هدف تحکیم موقعیت خود در انتخابات، به تصویب می رسانند.
انتظار می‌ رود دموکرات‌ ها «طرح قانونی پیشبرد حق رای جان لویس» را دوباره مطرح کنند.
گفتنی است جان لویس فعال حقوق مدنی و نماینده حوزه انتخابیه پنجم جورجیا از حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا بود که برای نخستین‌ بار در 4 ژانویه 1987 میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد. یکی از نقاط اوج فعالیت‌ های جان لویس رهبری راهپیمایی صلح‌آمیز 7 مارس 1965 در سلمای آلاباما برای حق رأی بود که به «یکشنبه‌ خونین» معروف شد و اخبار و تصاویر تأثیرگذار آن نقش مهمی در پیشبرد جنبش حقوق مدنی داشت.

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه



http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/699264/بازداشت-نماینده-زن-در-یک-تجمع-اعتراضی
بستن   چاپ