پیام ویژه
صدور بیش از 10 هزار مگاوات مجوز تولید برق به صنایع سنگین
چهارشنبه 30 تير 1400 - 19:33:00
پیام ویژه - ایرنا / رییس کمیسیون از انرژی از صدور مجوز برای ایجاد ظرفیت 10 هزار و 600 مگاوات برق توسط صنایع سنگین ظرف 3 سال خبر داد.
«فریدون حسنوند» از صدور مجوز تولید برق به صنایع سنگین خبر داد و گفت:بر اساس این مجوز که هفته گذشته داده شد صنایع ینگین کشور ظرف سه سال ده هزار و 600 مگاوات برق تولید می کنند.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون در گزارش اخیر خود به صنایع سنگین تکلیف کرده که نسبت به ساخت نیروگاه برای تامین نیازهای خود اقدام کنند، افزود:وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها هم باید ظرفیت نیروگاهی خود را به شبکه سراسری برق اضافه کنند تا بتوانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس یکی از دلایل عمده برای عقب افتادگی کشور از برنامه‌های در نظر گرفته شده در تولید برق را مشکلات مالی و تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها سبب شد مطالبات مالی پیمانکاران و سازندگان در بخش نیرو به موقع پرداخت نشود و همین امر فشار زیادی به صنعت برق وارد کرده است.
حسنوند در ادامه گرمای زودرس، خشکسالی، کم بارشی و در نتیجه از کار افتادن بعضی از نیروگاه‌های برق-آبی، استفاده غیرمجاز از رمز ارزها و عدم مدیریت صحیح را از چالشهای صنعت برق عنوان کرد و افزود: علاوه بر این تلفات برق حدود 12 درصد است که معادل تولید چند نیروگاه است.
وی با بیان اینکه میزان تلفات برق ایران بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: با کاهش تلفات برق می توان به اندازه ظرفیت چند نیروگاه برق به شبکه اضافه کرد.
رییس کمیسیون انرژی مجلس عدم ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را از دیگر چالش ها و مشکلات صنعت برق عنوان کرد و گفت: راه اندازی واحدهای سیکل ترکیبی هم می توانست بخشی از نیازهای کشور را تامین کند و هم راندمان نیروگاهی کشور را ارتقا دهد.
وی با اشاره به نقش و جایگاه نیروگاه بوشهر در تامین سبد انرژی کشور گفت: در فاز نخست نیروگاه بوشهر هزار مگاوات برق اتمی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد در فاز دوم و سوم 2 هزار مگاوت دیگر پیش بینی شده بود که تحریم‌های بین المللی باعث شد تولید برق اتمی کشور مطابق برنامه ریزی پیش نرود.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سایر کاربری های صلح آمیز انرژی هسته ای گفت: از انرژی هسته ای کاربردهای متنوعی در بخشهای پزشکی، درمانی، کشاورزی، نانو و..دارد واگر پافشاری کشور بر داشتن انرژی هسته‌ای در مجامع بین المللی نبود، امروز از مواهب آن در بخش‌های ذکر شده محروم بودیم.
وی با اشاره به پیش بینی تولید 20 هزار مگاوات برق از انرژی اتمی گفت: بر اساس چشم انداز تعریف شده باید میزان تولید برق اتمی کشور به 20 هزار مگاوات برسد
حسنوند در ادامه با بیان اینکه تولید 5 هزار مگاوات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز محقق نشده است، گفت: در برنامه ششم توسعه تکالیف قانونی برای دولت برای تامین و تولید برق توسط انرژی‌های تجدید پذیر تعریف شده که تولید آن میتوانست علاوه بر تنوع بخشی به سبد انرژی، بخشی از نیازهای کشور را تامین کند.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تاکنون حدود 800 مگاوات برق از انرژی‌های تجدید پذیر تولید شده است، درباره علت عدم تحقق برنامه ریزیها برای تولید برق تجدید پذیر گفت: بخشی از این موضوع به قانون مربوط است و بخشی دیگر به دلیل قیمت گذاری، و در نهایت بخشی به مطالبات سرمایه گذاران مربوط است که تاکنون پرداخت نشده است.
وی با اشاره به فراهم نشدن زمینه صادرات برق توسط بخش خصوصی اظهار کرد: صادرات برق توسط بخش خصوصی می توانست زمینه ساز ارز آوری و توسعه ظرفیت‌های کشور شود.
وی یادآور شد: باید از برق تولید شده در زمان عدم نیاز داخل برای صادارت و در زمان اوج مصرف برای بخش داخلی استفاده کرد. در چنین شرایطی میل برای سرمایه گذاری در این بخش بیشتر خواهد شد. 
حسنوند ادامه داد: باید فضای انحصاری در حوزه تولید برق را شکسته و همراه با منابع مالی و تکنولوژی جدید، شرایط رقابت را برای شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم کرد.
نماینده مردم اندیمشک با بیان اینکه 300 روز آفتابی ظرفیت مهمی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در کشور است، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ استفاده از انرژی برق را نیز در کشور تغییر داد و فقط به دنبال استفاده از نیروگاه‌های برق - آبی یا واحدهای سیکل ترکیبی نباشیم.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/703001/صدور-بیش-از-10-هزار-مگاوات-مجوز-تولید-برق-به-صنایع-سنگین
بستن   چاپ