پیام ویژه
یوسفی: با وجود 5 سد بزرگ، ٧٠٠ روستا و ٢5 شهر خوزستان دچار تنش آبی هستند
پنجشنبه 31 تير 1400 - 05:15:00
پیام ویژه - مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر قدر در سنوات گذشته و خصوصاً یک سال گذشته در مجلس در مورد بحران های مدیریت منابع آب و برق در کشور تذکر دادیم متاسفانه به آن توجه نشده و الان هم شاهد پروژه‌های غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه ها هستیم که از نظر زیست محیطی و علم منابع آب جای سوال دارد. من از آقای اردکانیان که خودش را صاحب نظر در مسائل آب می داند تعجب می کنم. ایشان ما را توجیه کند در کجای دنیا 25 شرکت فولادی در کویر کشور احداث می‌کنند و بعد هزاران کیلومتر آب را انتقال می دهند که آنجا را آباد کنند؟ با این روش ما اکوسیستم منطقه را به هم می زنیم؛ همان اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد و آن را به دریاچه نمک تبدیل کرد و نهایتا 5 استان گرفتار شدند.
این عضو هیات رییسه مجلس وی با بیان اینکه 15 سال گذشته پدیده ای به عنوان ریزگردها در جنوب کشور و خوزستان وجود نداشت، یادآور شد: خوزستان به اندازه تمدن بشریت جلگه بوده؛ جلگه بین‌النهرین و هور، که از ایران تا عراق و بخشی از سوریه ادامه داشته است. این سوء مدیریت در حوزه منابع آب است و مردم این را می بینند. در سال 98 شاهد سیل خود ساخته وزارت نیرو با عدم مدیریت منابع و رهاسازی منابع آب بودیم چرا که می خواستند بگویند خوزستان منابع آب مازاد دارد و آن را انتقال بدهند. 
یوسفی ادامه داد: ما هنوز مصاحبه‌های برخی مسئولین وزارت نیرو و شخص آقای کلانتری در سال ٩٨ و ٩٩ را یادمان نمی‌رود که گفتند خوزستان تا 50 سال آینده کمبود آب ندارد، خوب الان به مردم پاسخ بدهید چه شده که 700 روستای استان خوزستان با 5 سد بزرگ دچار تنش آبی شدید هستند و 25 شهر مشکل جدی آب شرب دارند؟ اینها نشان‌دهنده سوء مدیریت است. در جنوب خوزستان ٢٠٠ روستا دچار کمبود آب و بی‌آبی هستند، دام مردم دارد از بین می‌رود و معیشت کشاورزان و دامداران به خطر افتاده و اینها همان سوءمدیریت است.
وی همچنین یادآور شد: در سال ٩٩ یک متر فاضلاب در اهواز، شادگان، بندر امام، ماهشهر، آبادان و خرمشهر وارد خانه و زندگی مردم شد، مردم حق دارند گله من باشند این مردم همیشه ولایت‌مدار و حافظ منافع کشور و مرزنشین بوده‌اند، آیا ما می‌خواهیم اتفاقی که در شرق کشور افتاد و برخی مناطق در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با عدم توجه، خالی از سکنه شد در غرب کشور هم رخ دهد؟ و بعد هزاران میلیارد برای نگهداشتن مرزها هزینه کنیم؟ این چه سیاست غلطی است؟
نماینده مردم اهواز در مجلس وی ادامه داد من به عنوان خدمتگزار مردم به سفر پوپولیستی برخی معاونین وزرا بدون اختیار هیچ امیدی ندارم. انتظار این است که دولت منتخب که مردم به آن امید بستند و رئیس جدید دستگاه قضا اقدامی در این زمینه انجام دهند؛ از جمله دستگاه قضا در موضوعات ترک فعل های گذشته که باعث آسیب زدن به مردم شد وارد شود. در سیل سال 98 و بارندگی های سالهای 97 و 98 و 99 زندگی مردم زیر فاضلاب رفت و غرامت وسایل آنها هنوز پرداخت نشده، قرار بود با برخی مدیران که قصور و تقصیر شان در آن جا برای همه اثبات شده بود برخورد شود ولی این اتفاق نیفتاد، امیدواریم در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود و بعد در این باره به مردم گزارش داده شود.
یوسفی در پایان درباره راهکارهای کوتاه مدت حل بحران در خوزستان گفت: نکته اول این است که آب را رهاسازی کنند تا هم زندگی و دام مردم از بین نرود و هم معیشت آنها بیش از این به خطر نیفتد، نکته بعدی این است که پروژه هایی که بناست غیرکارشناسی و محرمانه به عنوان انتقال آب انجام شود به مظان قضاوت صاحب‌نظران و کارشناسان و مردم گذاشته شود. در کجای دنیا استانی را از جلگه به کویر تبدیل می‌کنند که شاید بشود کویر کشور را به سبزه زار تبدیل کرد؟ این سیاست غلطی است که ما شاهد آن هستیم. نکته بعدی جبران غرامت و خسارت مردم است. مردم بدبین هستند، زیرا در سیل سال 98 هم خسارت خود را به طور کامل دریافت نکردند. همچنین انتظار داریم اتمام هر چه سریعتر پروژه های تامین آب شرب مردم استان در دستور کار قرار گیرد.
این عضو هیات رییسه مجلس در پایان افزود: غصه آور است که دام مردم و میلیون‌ها آبزی در هورالعظیم از بین رفته، گریه آور است که 5 سد بزرگ وجود داشته باشد و 700 روستا در خوزستان و 25 شهر تنش آبی داشته باشند. امید ما به دولت آینده و دستگاه قضا است که یکبار برای همیشه با مسببین برخورد کند.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/703145/یوسفی--با-وجود-5-سد-بزرگ،-٧٠٠-روستا-و-٢5-شهر-خوزستان-دچار-تنش-آبی-هستند
بستن   چاپ