پیام ویژه
«باغبان مهربان رفت!»
جمعه 8 مرداد 1400 - 01:56:28
پیام ویژه - به گزارش ایسنا، کرونا باز هم در خیل قربانیانش یک نویسنده و شاعر را از پیکره زبان و ادبیات فارسی جدا کرد؛ محمدسرور رجایی شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار افغانستانی که در سال 1373 از کشور خود به ایران مهاجرت کرد و ساکن ایران شد و سال‌ها در زمینه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی فعالیت کرد. او هفتم مردادماه 1400 در سن 52سالگی بر اثر کرونا از دنیا رفت.
در پی درگذشت محمدسرور رجایی، پیام‌های تسلیتی از طرف سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.
همچنین سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان مقیم تهران، رییس حوزه هنری، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، موسسه فرهنگی درّ دری و کانون ادبی کلمه در پیام‌هایی جداگانه درگذشت این چهره فرهنگی را تسلیت گفتند.
در پیام تسلیت سفارت کبرای افغانستان آمده است: 
"پیام تسلیت!
با تاثر و تاسف اطلاع حاصل نمودیم که استاد محمد سرور رجائی، شاعر، نویسنده و یکتن از چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی مهاجرین افغان در جمهوری اسلامی ایران به اثر ابتلا به بیماری کرونا دنیای فانی را وداع گفتند. 
انالله و اناالیه راجعون 
سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان مقیم تهران، درگذشت آقای رجائی را یک ضایعه جبران‌ناپذیر بر پیکر فرهنگ و ادبیات افغانستان دانسته، برای آن مرحوم بهشت برین و برای بازماندگان‌شان صبر جمیل استدعا می‌نماید.
***
د خواخوږۍ او ډاډګېرنې پیغام! 
په ډېرې خواشینۍ سره خبر شوو، چې د افغان کډالو فرهنګی څېره، نامتو شاعر او لیکوال، استاد محمد سرور رجایی په اېران اسلامی جمهوریت کې د کرونا ناروغۍ له امله له فانی نړۍ سترګې پټې کړې.
انالله وانا الیه راجعون
په تهران کې د افغانستان اسلامی جمهوریت لوی سفارت، د ارواښاد رجایی مړینه د افغانستان کلتور او ادبیاتو لپاره ستره ضایعه ګڼی. د ستر څښتن تعالی په دربار کې ارواښاد ته فردوس جنت؛ کورنۍ، دوستانو او خواخوږو ته یې د زغم او صبر هیله کوی."

پیام ویژه

عباس محمدی، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در پیامی درگذشت این شاعر و نویسنده را تسلیت گفته است: "درگذشت او را به خانواده گرامی‌اش و به جامعه فرهنگی افغانستان و ایران تسلیت می‌گویم و امیدوارم در این روز عزیز مهمان سفره مولا باشد و عیدی‌اش را از دست مولا بگیرد.
خبر درگذشت شاعر ارجمند محمدسرور رجایی همکار مرکز آفرینش‌های ادبی بسیار ملال‌انگیز بود و موجبات تألم و تأثر اهالی شعر و ادبیات بویژه دوستداران ادبیات افغانستان را فراهم آورد.
محمدسرور رجایی شاعری بی‌مدعا، فرزانه‌ای تلاشگر و از پیشکسوتان گرانمایه شعر افغانستان بود که بی‌دریغ برای تعالی زبان فارسی مجاهدانه می‌کوشید.
مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، درگذشت این شاعر فرهیخته را به اهالی شعر و ادبیات به‌ویژه دوستداران و اهالی شعر و ادبیات افغانستان و خانواده محترم ایشان، تسلیت عرض می‌کند و برای آن مرحوم بهره‌مندی از خوان رحمت الهی، و برای بازماندگان، دوستان و علاقه‌مندان آن عزیز سفرکرده، صبر و شکیبایی مسئلت دارد."
پیام تسلیت محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری نیز به این شرح است:
"إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
خبر درگذشت نویسنده، پژوهشگر، شاعر و ادیب توانا، فخر افغانستان و ایران، آقای محمدسرور رجایی، خانوادۀ بزرگ و سترگ فرهنگ و هنر فارسی را عمیقاً متأثر کرد.
او میان‌دار جریان شاعران عزیز افغانستانی بود که ایران، مفتخر به میزبانی و خادمی آن‌ها است.
تلاش‌های موثر، بی‌شائبه و شبانه‌روزی استاد رجایی در حوزه هنری انقلاب اسلامی، سرچشمه خیرات و برکات بسیاری است که حتی بعد از رحلتش تداوم خواهد داشت. یقیناً فقدانش ثلمه بزرگی است.
از عمق جان رحلت برادر بزرگ و عزیز، محمدسرور رجایی را به عموم مردم افغانستان، جامعه فرهنگ و هنر ایران سرافراز، همه علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی و خانواده محترم و مجاهدش تسلیت عرض می‌کنم."
موسسه فرهنگی درّ دری هم با بازنشر شعر ابوطالب مظفری نوشته است: "چه زخمی خورده این جادوگر پیر زمان از ما
که گم می‌خواهد از روی زمین نام و نشان از ما
وطن تابوت خونین جوانان است سرتاسر
طلبکار است گویی هم زمین هم آسمان از ما
به خاک ما تو گویی جشن گلریزان تاریخ است
به هر سو بنگری افتاده نعش سروران از ما
به صنف آفرینش جمله مردودان تاریخیم
چه می‌خواهد خدا این مایه درس و امتحان از ما
به سوک دلبران رفته از سر تا قدم داغیم
چه می‌دانم که این قلب است یا آتشفشان از ما
که در بازار هستی دید این سان سود و سودا را
دو بال این ترازو خورده جان از ما،‌ جوان از ما
نصیب مردمان از قسمت عالم گل و بلبل
بهاران از شما و برگریزان از خزان از ما
کوچ ناگهانی فرهیخته ارجمند محمدسرور رجایی داغی گران بر جان‌ها نهاد. تسلیت به خانواده محترمش و همه فارسی‌زبانان. روانش مینوی باد.
موسسه فرهنگی درّ دری
دفتر فارسی‌زبانان"

پیام ویژه


کانون ادبی کلمه هم نوشته است: "باغبان مهربان رفت!
رفتن ناورانه و نابهنگام باغبان باغچه امید کودکان این سرزمین و یاور ادبیات، فرهنگ و زبان و همزبانی، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار پرتلاش، معاون خانه ادبیات افغانستان، محمدسرور رجایی کام وجودمان را تلخ کرده که یارای گفتن نیست، ناگزیر برای تسلیت به همسر گرامی و فرزندان عزیز ایشان و همه دوستان، به چکامه‌ استاد ابوطالب‌مظفری پناه برده‌ایم!
چه زخمی خورده این جادوگر پیر زمان از ما
که گم می‌خواهد از روی زمین نام و نشان از ما
....
کانون ادبی کلمه درگذشت استاد رجایی را به خانواده، خانه ادبیات و جامعه ادبی تسلیت می‌گوید." 
محمدسرور رجایی متولد سال 1348 در کابل بود که در سال 1373 به ایران مهاجرت کرد. مدیریت در خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری از جمله فعالیت‌های اوست. همچنین «گل‌های باغ کابل» (مجموعه شعر کودکان)، «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) و «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» از جمله آثار منتشرشده او هستند.
محمدسرور رجایی سحرگاه پنج‌شنبه، هفتم مردادماه بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در بیمارستان میلاد تهران و در 52سالگی از دنیا رفت.
پیکر این شاعر و نویسنده افغانستانی روز جمعه (8 مردادماه) در قطعه 29 بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده می‌شود.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/708171/«باغبان-مهربان-رفت!»
بستن   چاپ