پیام ویژه
پنج تفاوت جام پنجم
جمعه 8 مرداد 1400 - 01:50:00
پیام ویژه - به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «پرسپولیس بعد از 4 قهرمانی، حالا فتح پنجمین جام پیاپی را هدف گرفته و تا دستیابی به این هدف، تنها یک گام فاصله دارد. سرنوشت قهرمانی پرسپولیس دست خود ‌این تیم است. آنها اگر جمعه‌شب پیکان را ببرند، قطعا قهرمان خواهند شد اما در صورت توقف سرخ‌ها کار به اما و اگر کشیده می‌شود. البته که کسب جام برای نسل طلایی پرسپولیس در این دوران چیز تازه‌ای نیست اما اگر سرخ‌ها پنجمین قهرمانی متوالی را به‌ دست بیاورند، این جام با قهرمانی‌های قبلی 5 تفاوت خواهد داشت.
با مربی ایرانی
پرسپولیس3 قهرمانی اولش را با برانکو ایوانکوویچ به‌دست آورد. قهرمانی چهارم هم در حالی از راه رسید که در 16 بازی ابتدایی گابریل کالدرون آرژانتینی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت. او قرمزها را قهرمان نیم‌فصل کرد و دور برگشت را هم با پیروزی استارت زد اما ماندگار نشد تا یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم شود. این بار اما یحیی از ابتدای فصل هدایت سرخپوشان را بر عهده داشته است. در نتیجه قهرمانی احتمالی امسال از صفر تا صد با مربی ایرانی رقم می‌خورد.
بدون بازیکن خارجی
اگر امسال پرسپولیس به سریال قهرمانی‌هایش ادامه بدهد، برای نخستین‌ بار بدون بازیکن خارجی فاتح لیگ برتر شده است. بله. یادمان هست که سرخپوشان هنوز بوژیدار رادوشوویچ را در خدمت دارند اما نکته اینجاست که تقریبا در تمام طول فصل حامد لک، گلر اصلی قرمزها بوده و دروازه‌بان کروات روی نیمکت نشسته است. پرسپولیس در قهرمانی‌های قبلی از حضور بازیکنان خارجی در ترکیبش سود می‌برد. بهترین نمونه از این دست بشار رسن عراقی بود که ابتدای فصل از جمع سرخپوشان جدا شد. حتی ماریو بودیمیر هم گل قهرمانی این تیم در لیگ هجدهم را به ثمر رساند. در لیگ شانزدهم هم 2 کشف اوکراینی بزرگ برانکو یعنی پل‌یانسکی و پریموف در این تیم حضور داشتند. شاید به چشم‌تان نیامده باشد اما پریموف در 10 بازی لیگ برتری برای پرسپولیس به میدان رفت؛ البته بدون گل زده!
بدون تماشاگر
این نخستین فصل کامل فوتبال باشگاهی در ایران است که از ابتدا تا انتها بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. 2 ثلث ابتدایی لیگ نوزدهم با حضور هواداران در ورزشگاه انجام شد و در زمان ازسرگیری بازی‌ها در 10 هفته پایانی بود که سکوها خالی ماند. حتی داربی رفت پارسال هم در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی برگزار شد؛ همین طور نخستین بازی یحیی گل‌محمدی در ورزشگاه آزادی مقابل تراکتور بیش از 50 هزار تماشاگر داشت. به این ترتیب در صورت قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیستم، برای نخستین‌ بار این تیم جام را در شرایطی فتح خواهد کرد که حتی یک نفر هم از نزدیک مسابقات سرخپوشان را ندید.
بدون گلزن قهار
پرسپولیس در هر 4 قهرمانی قبلی‌اش یک مهاجم گلزن در اختیار داشته که یا آقای گل شده یا در کورس کفش طلا بوده است. در لیگ شانزدهم مهدی طارمی با 18 گل زده آقای گل شد، در لیگ هفدهم همین اتفاق با 19 گل زده برای علی علیپور رخ داد، در لیگ‌های هجدهم و نوزدهم هم علیپور با 14 و 12 گل زده در کورس قرار داشت. این در حالی است که پرسپولیس نیم‌فصل اول لیگ بیستم با مشکل شدید کمبود مهاجم مواجه بود و عیسی آل‌ کثیر و شهریار مغانلو از نیم‌فصل دوم به تیم افزوده شدند. مهدی عبدی هم آن روزها دوران افتش را سپری می‌کرد و 4ماه گل نزد. در فاصله یک هفته به پایان فصل، بهترین گلزن پرسپولیس احمد نوراللهی است که فقط 9 گل زده و 10 گل با سجاد شهباززاده در صدر جدول گلزنان فاصله دارد.
برابری با رکورد طلایی دهه 60
پرسپولیس فصل گذشته با پوکر قهرمانی رکورد کسب جام‌های پیاپی در تاریخ مسابقات سراسری را شکست. تا به حال هیچ تیمی در بازی‌های کشوری بیش از 3 بار پیاپی موفق به فتح جام نشده بود اما سرخپوشان 4 قهرمانی متوالی را جشن گرفتند. بیشترین قهرمانی‌های پی‌درپی خود پرسپولیس اما به دهه 60 برمی‌گردد؛ زمانی که مسابقات لیگ تهران برگزار می‌شد و قرمزها در فاصله سال‌های 65 تا 69 موفق شدند 5 بار پیاپی جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آن زمان در غیاب بازی‌های سراسری، این مسابقات به‌ عنوان بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشور شناخته می‌شد. فتح لیگ بیستم اما می‌تواند پرسپولیس فعلی را با رکورد تیم طلایی دهه 60 برابر کند.»
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/708172/پنج-تفاوت-جام-پنجم
بستن   چاپ