پیام ویژه
در سال جاری محقق می‌شود؛
پیش‌بینی رهاسازی 20 میلیون مترمکعب آب از سد آیدوغموش
شنبه 9 مرداد 1400 - 07:56:52
پیام ویژه - اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رهاسازی آب از سد آیدوغموش به رود قزل‌اوزن، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان آب رهاسازی شده به 20 میلیون مترمکعب برسد و این در حالی است که استان زنجان حق‌آبه‌ای از سد آیدوغموش ندارد.
وی در رابطه با پرداخت آب‌بها، افزود: طی سه سال گذشته 33.925 میلیون ریال هزینه آب‌بها محاسبه و اعلام شده که 50 درصد آن توسط کشاورزان پرداخت شده است. امسال نیز هنوز آب‌بهایی پرداخت نشده و این به دلیل رهاسازی تدریجی آب است و تا رهاسازی تکمیل نشود، آب‌بها محاسبه نمی‌شود.
این مسئول با بیان اینکه رهاسازی آب از سوم تیرماه امسال به صورت مستمر از سد آیدوغموش آغاز شده است، ادامه داد: رهاسازی آب از سد آیدوغموش از سال 96 تاکنون در فصول گرم و با هماهنگی فی‌مابین شرکت‌های آب‌ منطقه‌ای زنجان و آذربایجان‌شرقی در قالب مدیریت به‌هم پیوسته آب و بهره‌برداری از مجموع ذخایر تاسیسات آبی بین حوضه‌ای و تاسیسات آبی آن به صورت نظام یکپارچه و زنجیره‌ای به صورت توامان و موقت و تا تکمیل شبکه پایاب این سد انجام می‌شود.
افشاری تصریح کرد: فقط در سال گذشته به دلیل وضعیت مناسب بارش‌ها و روان‌آب‌های موجود، نسبت به رهاسازی آب از سد آیدوغموش اقدام نشده بود و در مجموع حجم آب رهاسازی شده در سال‌های گذشته بین 12 تا 20 میلیون مترمکعب متغیر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: اخذ آب‌بها بر اساس قانون تثبیت آب‌بهای زراعی و آیین‌نامه مربوطه و بر اساس عملکرد محصول در هکتار دریافت می‌شود.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/708834/پیش‌بینی-رهاسازی-20-میلیون-مترمکعب-آب-از-سد-آیدوغموش
بستن   چاپ