پیام ویژه
نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن ایرانی رقیب گوگل شد
پنجشنبه 11 شهريور 1400 - 03:42:00
پیام ویژه - موسی مأموری از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان را توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی دانست و گفت: تبدیل گفتار به متن با عنوان "فارس آوا" از دستاوردهای دانش محور این شرکت است.
وی ادامه داد: صدا در هوش مصنوعی یکی از مهمترین و ارزشمندترین موضوعات است، به گونه‌ای که کشورهای پیشرفته بیشترین سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشتند، چون راه ارتباطی کلامی میان انسان و کامپیوتر به شمار می‌رود.
مأموری با بیان اینکه این محصول 15 درصد در زبان فارسی از گوگل بهتر عمل می‌کند، خاطر نشان کرد: در گذشته شرکت‌های ایرانی از گوگل سرویس دریافت می‌کردند، ولی به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی با ایران و همچنین افزایش قیمت ارز، دسترسی به این سرویس‌ها با مشکلاتی همراه شده است.
وی با اشاره به فعال شدن شرکت‌ها در زمینه پردازش گفتار در کشور، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مزیت ما نسبت به رقبا، دارا بودن دیتای صدا است، به گونه‌ای که بیش از 7 هزار ساعت به سیستم آموزش دادیم که در این زمینه شرکت رقیب ما 3 هزار ساعت است.
مجری طرح با تاکید بر اینکه اگر پردازش گفتار قوی باشد، می‌توان سامانه‌ها و محصولات مختلفی بر روی آن پیاده سازی کرد و ادامه داد: یکی از محصولات ما در این زمینه دستیار هوشمند فارسی است که از موتور فارس آوا استفاده شده است.این دستیار همانند "سیری اپل" (دستیار صوتی اپل) و الکسا کار می‌کند.
به گفته وی مکانیزم عملکرد دستیار هوشمند فارسی به این صورت است که دستور صوتی به کامپیوتر ارائه می‌شود و کامپیوتر بر اساس بانک داده‌ای که دارد، صوت را به صورت گفتار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به برخی از کاربردهای این محصول توضیح داد: به عنوان مثال با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به اطلاعاتی درباره آب و هوا، ترافیک شهری، دریافت خدمات اسنپ و یا ارسال پیامک دست یافت. پس از ارسال درخواست، کامپیوتر با استفاده از این نرم‌افزار اقدام به جست‌وجو می‌کند و در کسری از ثانیه پاسخ می‌دهد.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/731130/نرم‌افزار-تبدیل-گفتار-به-متن-ایرانی-رقیب-گوگل-شد
بستن   چاپ