پیام ویژه
مدرس گرافیک در کارگاه خلق پوستر ایلام:
شتاب‌زدگی یکی از دلایل سطحی بودن گرافیک است
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 12:04:05
پیام ویژه - به گزارش ایسنا؛ «مجتبی مجلسی» در این کارگاه در مورد هنر گرافیک دیزاین اظهار کرد: اگر امروز می بینیم که هنر گرافیک سطحی شده به خاطر سطحی شدن و به عمق نرفتن هنرمندان امروز است که به خاطر شتاب انگیز بودن زندگی امروزی، از هر هنری یک چیزی آموخته اند و تبدیل به اقیانوسهای کم عمقی شده اند که محتواهایی که تولید می کنند سطحی است.
این گرافیست با تاکید بر این که فرآیند تولید تصویر در گرافیک دیزاین با دیگر رشته‌های هنری متفاوت است، عنوان کرد: نمی‌توان از ایده پردازی، اجرا و سایر مراحل هنر دیگر برای تولید اثر در رشته دیگر استفاده کرد.
وی سپس به توضیح تفاوت‌های هنرمندان نسل کنونی با نسل پیشین پرداخت و گفت: یک انسان معاصر در طول یک روز به اندازه طول عمر یک انسان قرن 18 اطلاعات دریافت می‌کند و آنقدر تصویر می‌بیند که ذهنش به دو قسمت خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می‌شود لذا کار هنرمند گرافیست امروز نسبت به نسل‌های گذشته بسیار سخت شده و صرفا با تسلط بر چند نرم افزار نمی‌تواند محتوای خلاقانه ایجاد کند.
مجلسی دو تبحر مهم در خلق پوستر را مهارت در تولید محتوای جذاب و نیز مهارت در اجرای آن دانست و گفت: نوشتن ایده‌ها باعث تخلیه دهنی و باز شدن فضای آن برای پذیرش کلمات و ایده‌های جدید می‌شود لذا باید توجه داشت که مسیر خلاقیت از روی کاغذ شروع می‌شود.
وی در برشمردن ویژگی، خیال پردازی، شجاعت و پررویی، شیدایی و نوگرایی از خصوصیات یک فرد خلاق است که به واسطه هر کدام از آنها می‌تواند ایده‌های نو و جالب پیدا کرده و اجرا کند.
این مدرس گرافیک دیزاین هر پوستر را یک رسانه دانست و گفت: در سه مرحله محتوا، مرحله فرم و مرحله اجرا و ارائه اثر می‌توان خلاق بود و البته برای رسیدن به خلاقیت نیازمند تکنیک نیز هستیم.
مجلسی در ادامه از بین تکنیک‌های مختلف خلق پوستر، دو تکنیک را انتخاب و به توضیح و تمرین آن تکنیک‌ها با هنرجویان کارگاه حول ایده های ایلام مهد پایداری و ایلام پایتخت خادمین سیدالشهداء پرداخت و گفت: حدود 30 روش در حوزه تکنیک‌های ایده‌یابی و اجرا برای خلق پوستر داریم که در این کار گاه با دو تکنیک متن به تصویر و تکنیک اسکمپر آشنا خواهیم شد.
وی افزود: بهترین تکنیک که کاملا استاندارد و بومی هنر گرافیک دیزاین است، تکنیک متن به تصویر است که در گام اول آن باید بدانیم که چه می‌خواهیم بگوییم و در محتوا باید خلاقیت داشته باشیم که رسیدن به این مهم از پنج مرحله سوژه و مسئله، انتخاب زاویه دید به سوژه، مطالعه و جمع آوری اطلاعات، نوشتن سناریو و داستان پیامی که قرار است منتقل شود و در آخر، رسیدن به یک شعار یا کپشن برای پوستر است.
وی پیامی که باید توسط پوستر به مخاطب منتقل شود را دارای چند سطح دانست و توضیح داد: یک سطح آن داده صرف است، سطح دوم اطلاعات است که خیلی از پوسترهای ضعیف در سطح اطلاعات باقی مانده‌اند که باید به سطح سه که همان سطح دانش است برسند. سطح سه ترکیبی از اطلاعات و تجربیات است و سطح چهارم سطح خرد است که به درد مقوله طراحی پوستر نمی‌خورد.
مجلسی در توضیح تکنیک‌های شعارنویسی در طراحی پوستر گفت: استفاده از صنعت ایهام، صنعت وارونگی و تضاد، صنعت ریتم و تکرار و قافیه پذیری، صنعت واج آرایی و تشابه حروف، صنعتت جابه جایی و مراجعه به حافظه جمعی مردم از رایج‌ترین تکنیک‌های خلق یک شعار خوب برای پوستر است.
انتهای پیام
وی سپس به تشریح گام دوم در تکنیک متن به تصویر پرداخت و گفت: گام دوم این است که چگونه ایده را به تصویر دربیاوریم و در واقع ما در گام اول برای مخاطب یک چرا می‌سازیم و در پلان دوم مخاطب که شعار را می‌خواند در کوتاه ترین زمان پیام را دریافت کرده و به جواب چرا می‌رسد.
وی افزود: از شعار انتخاب شده دو نشانه انتخاب می‌کنیم که یک پارادوکس ایجاد کند و برای این کار نیاز به تشکیل جدول نشانه‌ها و گسترش نشانه‌ها داریم و باید به نشانه‌های مجاور نیز توجه داشته باشیم و هر چه این جدول نشانه‌ها توسعه پیدا کند، مصالح بیشتری برای ایده پردازی و رسیدن به تصویر پوستر داریم.
مدرس گرافیک دیزاین تاکید کرد: در انتخاب نشانه‌ها برای خلق تصویر یک پوستر باید آنها شباهت‌هایی داشته باشند که بتوان آنها را با هم ترکیب کرد و دیگر اینکه از ترکیب این نشانه‌ها باید معنای جدیدی خلق شود.
مجلسی در بخش دیگر به توضیح تکنیک اسکمپر در خلق پوستر پرداخت و گفت: تکنیک اسکمپر کارخانه فرآوری نشانه‌ها برای خلق یک پوستر است و به زبان ساده دارای سه مرحله انتخاب نشانه بلاپذیر، تحت هفت بلا قرار دادن آن نشانه و امتحان اینکه آیا به مفهومی جدید می‌رسیم، است.
وی در توضیح هفت بلایی که بر سر یک نشانه می‌آوریم تا در تکنیک اسکمپر به یک پوستر خلاقانه برسیم، عنوان کرد: بزرگ و کوچک کردن، جابجایی، وارونه سازی، حذف کردن، تقسیم کردن، تکثیر کردن و جان انگاری، روشهایی است که نشانه انتخاب شده را در معرض آنها قرار داده و سعی می‌کنیم که به ایده ای نو برسیم و با آن ایده پوستر خود را خلق کنیم.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/746727/شتاب‌زدگی-یکی-از-دلایل-سطحی-بودن-گرافیک-است
بستن   چاپ