پیام ویژه
پیشینه سیاسی محمدباقر ذوالقدر
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 23:31:25
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
جواد بخشی / با حضور محسن رضایی در دولت، گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزینش در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرقدرت ادامه داشت تا اینکه سرانجام آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص ضمن تقدیر از خدمات رضایی، با صدور حکمی ،محمدباقر ذوالقدر را به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.انتصاب ذوالقدر به این سمت که سابقه حضور در فعالیت‌های نظامی، سیاسی و قضایی را دارد تاحدودی قابل پیش‌بینی بود که درنهایت محقق شد. پس از فرافکنی دشمنان درخصوص ادامه حضور آملی‌لاریجانی در مجمع تشخیص، این حکم مهر پایانی بر حاشیه‌سازی‌ها بود. آملی‌لاریجانی با انتصاب ذوالقدر به دبیری مجمع به وی تاکید می‌کند که جنابعالی را که بحمدالله از شخصیت‌های انقلابی، صاحب‌فکر و دارای تجارب ارزشمند اجرایی می‌باشید، حسب ماده3 آیین‌نامه مجمع تشخیص و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی، به‌عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم.وی در پایان این حکم با تشکر از مقام معظم رهبری به جهت پذیرش پیشنهاد دبیری و نیز نصب ذوالقدر به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سلامتی و دوام عمر همراه با توفیق و تسدید برای ایشان از خداوند مسالت کرد.
محمدباقر ذوالقدر کیست؟
 محمدباقر ذوالقدر در سال1333 در فسا به دنیا آمد؛ وی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و معاون راهبردی قوه‌قضاییه از 1391 تا 1399 و همچنین معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از 1389 تا 1391 بوده ‌است. حضور در وزارت کشور در دولت نهم نیز برگ دیگری از سوابق وی است. ذوالقدر معاون و قائم‌مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در دولت نهم به سمت معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور منصوب شد. وی همچنین معاون پیشین ستادکل نیروهای مسلح در امور بسیج بود.وی در دوران قبل از انقلاب و از نوجوانی وارد فعالیت‌های مذهبی و سیاسی شد و در جریان انقلاب سال1357، با الحاق به گروه‌های انقلابی، به مبارزه با رژیم شاهنشاهی پیوست. وی قبل از انقلاب، تحصیلات خود را نیز در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی به پایان رساند.ذوالقدر در دوران جنگ تحمیلی عراق به ایران، مسوولیت آموزش سپاه را برعهده داشت و سپس فرمانده قرارگاه جنگ‌های نامنظم سپاه شد. وی در زمان فرماندهی محسن رضایی از فرماندهان سپاه بود که حالا بر صندلی رضایی در مجمع 
تشخیص مصلحت نظام تکیه زده است. سردار ذوالقدر پس از دفاع مقدس به‌مدت هشت‌سال (در دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی)، رییس ستاد مشترک سپاه بود و پس از آن، هشت‌سال نیز جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وقت بود. وی پس از جنگ نیز تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته مدیریت راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد.
حضور ذوالقدر در «جمنا»
 ذوالقدر سیاستمداری است که در این سالها همواره بر اصول خود پایبند مانده و در جریان اصولگرا نقش مهمی داشته است. رفاقت وی با علی لاریجانی از گذشته تاکنون و محسن رضایی، بر کسی پوشیده نیست و علی رغم حضور در دستگاه قضا، در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به نمایندگی از قوه قضائیه شرکت می کرد.
حضور سردار ذوالقدر در جمنا نیز با حواشی‌ای همراه بود؛ جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که پیش از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کار خود را آغاز کرده بود با حضور شخصیت‌هایی مانند ذوالقدر با حاشیه‌هایی همراه شد. منتقدان این موضوع را به دخالت نظامی در سیاست تعبیر می‌کردند که درنهایت واکنش سخنگوی سپاه را نیز در پی داشت.
ذوالقدر در انتخابات سال 96 رییس ستاد اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بود. البته مهدی چمران، عضو شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید کرد که در شورای مرکزی این جبهه سپاهی بازنشسته‌ای عضو نیست اما ممکن است در شوراهای استانی افرادی حضور داشته ‌باشند که حضور این افراد مشکلی ندارد و مغتنم است، نه نقطه‌ضعف.حالا انتصاب وی به دبیری مجمع تشخیص نیز با واکنش‌هایی همراه شده است و رسانه‌های بیگانه نیز با حضور وی و آقا محسن در این سمت، سعی در القای استمرار حضور نظامیان در این جایگاه دارند. هرچند بازنشستگی و جدا شدن از سپاه و دیگر نیروهای مسلح و حضور در دستگاه‌های دیگر امری معمول است و درباره علی لاریجانی، ضرغامی، رضایی و بسیاری از سیاستمداران، شاهد این موضوع بوده‌ایم اما در برای دشمنان بر همان پاشنه شبهه‌افکنی می‌چرخد و از هیچ راهبردی برای تخریب دست برنمی‌دارند.
کنعانی‌مقدم: سردار ذوالقدر حضور مستمری در جلسات مجمع داشت
حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، اظهار داشت: با توجه به سابقه همکاری سردار ذوالقدر با آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در قوه‌قضاییه، این انتصاب دور از انتظار نبود. وی افزود: سردار ذوالقدر از نزدیک‌ترین افراد به محسن رضایی در سپاه پاسداران بود و سابقه همکاری و نزدیکی دیرینه‌ای با فرمانده اسبق سپاه داشت. همچنین سردار ذوالقدر حضور مستمری در جلسات مجمع داشت؛ یعنی به نمایندگی از قوه‌قضاییه به جلسات دعوت می‌شد و مستمر در جلسات حضور داشت. کنعانی‌مقدم تاکید کرد: آشنایی کامل با مجمع نکته مهمی است و این انتخاب با شناخت آیت‌الله لاریجانی از وی در قوه‌قضاییه اتفاق افتاد؛ همچنین نزدیکی به محسن رضایی نیز بی‌تاثیر نبود. کسانی که با محسن رضایی همکاری می‌کردند با ذوالقدر راحت‌تر می‌توانند همکاری کنند.وی تاکید کرد: بنده در سپاه با سردار ذوالقدر همکاری داشتم و شناخت کاملی از وی دارم. در انتخابات گذشته نیز در ستادهای انتخاباتی آیت‌الله رئیسی همکاری داشتند و با جمنا نیز همکاری کرده‌اند و از این حیث کاملا هم با آقای رئیسی هماهنگ هستند و هم با آقای لاریجانی.
 این کارشناس مسائل سیاسی افزود: زمانی که در سپاه حاضر بود با علی لاریجانی نیز همکار و همراه بود و شناخت زیادی نسبت به هم داشتند. سردار ذوالقدر فردی سیاسی، نظامی و امنیتی است و نسبت‌به این مسائل آشنایی خوبی دارد.وی در پایان تاکید کرد: درمجموع افراد نخبه و کارشناس در حد وزیر و رییس‌جمهور در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند و چهره‌ای باید در جلسات حضور داشته باشد که بتواند این ترکیب را مدیریت کند؛ انتخاب آملی‌لاریجانی، انتخاب خوبی بود.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/746964/پیشینه-سیاسی-محمدباقر-ذوالقدر
بستن   چاپ