پیام ویژه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اگرچه حمله نظامی اسرائیل به ایران با آتشبس پایان یافته، اما میدان جنگ روانی همچنان فعال است. شواهد نشان میدهد رژیم صهیونیستی و رسانههای همسو با آن در تلاشاند با انتشار ادعاهایی بیاساس، فضای اجتماعی ایران را دستخوش التهاب و دودستگی کنند. تفرقهافکنی در جریانهای سیاسی، بهویژه در شرایط بحرانی یا پس از تنشهای امنیتی، میتواند پیامدهای عمیقی بر ساختار اجتماعی و اعتماد عمومی داشته باشد. دشمنان با بهرهگیری از جنگ ترکیبی و ابزارهای رسانهای، تلاش دارند با ایجاد شکاف در میان جریانهای سیاسی، هویت ملی را هدف قرار دهند و انسجام اجتماعی را تضعیف کنند و در همین راستا انتشار اخباری کذب با هدف رویارویی جناحهای سیاسی و کاهش اعتماد عمومی به جریانهای سیاسی داخل در دستور کار قرار گرفته است.
ادعای «نامه به تلآویو»، فقط یک نمونه از موج شبههسازیهای بیپایه
در جدیدترین مورد، ادعای ارسال «نامه محرمانه به تلآویو» از سوی برخی چهرههای سیاسی داخلی، با هدف تغییر حکومت در بحبوحه جنگ 12روزه مطرح شده است. این سناریو نه اولین است و نه آخرین. پیشتر نیز ادعاهایی مشابه با محورهای متفاوت در فضای رسانهای منتشر شدهاند که همگی فاقد اعتبار بوده و بر پایه جعل اطلاعات یا تحریف واقعیت طراحی شدهاند.
هدفگذاری جنگ روانی؛ خدشهدارکردن وحدت ملی
این پروژههای رسانهای بهوضوح انسجام و همبستگی شکلگرفته در سایه بحران نظامی را نشانه گرفتهاند. با ایجاد قطبیسازی کاذب، سوءاستفاده از فضای مجازی و تحریک احساسات عمومی، تلاش دارند افکار عمومی را نسبت به نخبگان و ساختارهای سیاسی کشور بیاعتماد سازند.
نباید از نظر دور داشت که اخبار جعلی فقط اطلاعات نادرست نیستند؛ آنها ابزارهایی قدرتمند برای شکلدهی به ذهنیت جامعهاند. در شرایط بحرانی، مانند جنگ یا تنشهای سیاسی، تأثیر آنها چند برابر میشود. اخبار جعلی با روایتهای ساختگی یا تحریفشده، باعث میشوند مردم نتوانند واقعیت را از دروغ تشخیص دهند. این سردرگمی شناختی، تصمیمگیریهای فردی و جمعی را مختل میکند. اخبار جعلی اغلب با هدف تحریک احساسات و دامنزدن به اختلافات قومی، سیاسی یا مذهبی منتشر میشوند تا شکافهای اجتماعی عمیقتر و افزایش واگرایی در جامعه را ایجاد کنند.
نقش جامعه نخبگان و افکار عمومی در مهار فتنه رسانهای
بنابراین افکار عمومی در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند آگاهی و هوشیاری است. قشر نخبگان به عنوان مرجع فکری جامعه باید در برابر موج اخبار جعلی و شایعات سیاسی، نقش روشنگرانه ایفا کنند. همچنین عموم مردم با تکیه بر منابع خبری معتبر و نگاه تحلیلی، میتوانند در برابر فریبکاریهای رسانهای مقاومت کنند و اجازه ندهند وحدت ملی که حاصل مقاومت 12روزه است، بهراحتی مخدوش شود. هوشیاری عمومی و سواد رسانهای، امروز همان سلاحی است که میتواند جنگ روانی را خنثی کند. ازاینرو آنچه امروز در میدان رسانهای شاهد آن هستیم، ادامه یک جنگ بیصدا ولی تأثیرگذار است؛ جنگی که نه با سلاح، بلکه با «واژههای تحریفشده» و «اطلاعات دستکاریشده» به دنبال تسلط بر ذهن جامعه است. در چنین شرایطی، هر شهروند بهتنهایی یک سنگر است و هر ذهن آگاه یک سپر در برابر شبههافکنی.
بازار ![]()