شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴
اقتصادی

کارشناس: بازار خودرو رها شده است

کارشناس: بازار خودرو رها شده است
پیام ویژه - خبرآنلاین / سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو، می‌گوید بازار خودرو رها شده و خرید و عملاً در شرایطی شبیه کما قرار دارد. بازار خودرو در ماه‌های اخیر همچنان ...
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - خبرآنلاین / سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو، می‌گوید بازار خودرو رها شده و خرید و عملاً در شرایطی شبیه کما قرار دارد.
بازار خودرو در ماه‌های اخیر همچنان پرنوسان و بی‌ثبات است و معاملات واقعی به سختی انجام می‌شود. افزایش قیمت‌ها برای همه محصولات داخلی و مونتاژی محسوس بوده، اما شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات تولیدی خود عمل کنند. نوسانات نرخ ارز و تورم بالا بیشترین تأثیر را بر قیمت‌ها گذاشته و قدرت خرید طبقه متوسط روزبه‌روز کاهش یافته است.
بازار
در این شرایط، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است که قیمت‌ها در بازار «واقعی» شده‌اند، اما کارشناسان معتقدند افزایش‌ها فراتر از توان خرید مردم بوده و کنترل بازار عملاً امکان‌پذیر نبوده است.
در همین رابطه، سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: بازار خودرو به‌هم‌ریخته است؛ نه ثبات قیمتی وجود دارد و نه می‌توان گفت خرید و فروش واقعی در جریان است. افزایش قیمت رخ داده، اما شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند؛ چه در بخش وارداتی، چه مونتاژی و چه تولید داخلی.
به گفته او، نوسانات نرخ ارز تأثیر مستقیم خود را بر بازار خودرو گذاشته است؛ موضوعی که البته محدود به بازار خودرو نیست و تمام بازارها را دربر می‌گیرد. موتمنی تأکید می‌کند: بازار خودرو عملاً در شرایطی شبیه کما قرار دارد. پیش از این هم خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شد و الان هم تفاوت خاصی نکرده؛ فقط افزایش قیمت اتفاق افتاده و تقریباً همه محصولات گران شده‌اند.
این کارشناس بازار خودرو، تورم را مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که تورم کنترل نشود، وقتی نرخ تورم بالا برود و نوسان ارزی داشته باشیم، طبیعی است که قیمت‌ها جهش کند. وقتی قیمت از یک کانال، مثلاً ۱۰۰، وارد کانال ۱۳۰ می‌شود، کسانی که کالا در اختیار دارند، قیمت‌های بالاتری اعلام می‌کنند. در چنین شرایطی کنترل بازار عملاً ممکن نیست.
موتمنی با اشاره به اینکه در کشور ما سرمایه مردم به‌شدت تحت تأثیر تغییرات نرخ ارز و تنش‌های سیاسی قرار دارد، می‌افزاید: هر تغییری در نرخ ارز یا هر تنش سیاسی، مستقیم روی بازار خودرو اثر می‌گذارد.
او درباره اظهارات سخنگوی وزارت صمت مبنی بر «واقعی شدن قیمت‌ها» می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در بازار کاملاً مشهود است. در این چند ماه اخیر، همه شرکت‌ها چه مونتاژی، چه وارداتی و چه داخلی افزایش قیمت داشته‌اند. وقتی افزایش قیمت اعمال می‌شود، طبیعتاً قیمت‌ها بالا می‌رود. از طرف دیگر، بازار عملاً کنترل نشده و بازار رهاست؛ قیمت‌گذاری در دست کسی است که خودرو را در اختیار دارد.
به گفته موتمنی، شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات تولیدی خود عمل کنند؛ چه آن میزان تولیدی که قرار بوده در شش ماه یا نه ماه اول سال انجام شود. 
او با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گوید: در حال حاضر ارزان‌ترین خودروهای داخلی در بازار آزاد، محصولاتی مانند کوییک هستند که بسته به تیپ و مدل، در بازه قیمتی حدود ۷۷۵ تا ۷۸۰ میلیون تومان معامله می‌شوند. در مقابل، قیمت خودروهایی مانند دنا پلاس اتوماتیک به حدود یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان رسیده؛ این در حالی است که این خودرو تا ماه‌های قبل در محدوده یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. موتمنی تاکید می‌کند که این افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که عرضه در بازار همچنان محدود است و تقاضا کاهش محسوسی نداشته است.
این کارشناس بازار خودرو ادامه می‌دهد: برای بررسی افزایش قیمت‌ها باید قیمت‌ها را نسبت به دو یا سه ماه گذشته مقایسه کرد. به‌عنوان مثال، خودرویی مثل نیسان ترا که حدود یک ماه پیش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، الان حدود ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. یا دنا که قبلاً حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود، الان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. یا خودرویی مثل آی‌دی‌پی که چهار، پنج ماه پیش به حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ تا ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده بود، الان حدود ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
موتمنی اضافه می‌کند: در کنار این‌ها، طی ۱۰ روز گذشته هم که نرخ ارز ناگهان از یک کانال به کانال بالاتر رفت، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت به خودروها اضافه شد. خودروهایی که فاکتور نشده بودند، افزایش قیمت بیشتری داشتند.


نظرات شما